• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny teknik i klockor kommer påverka begagnatpriserna?

Dixie

Audemars
2-Faktor
Ja va fan vet jag men man kan ju spekulera, raljera och diskutera. Kul...

Ta nya Breitling B55 som ska synkas med smart phones till exempel. Eller varför inte några av de andra traditionella märkena som ny stoppar in teknik i klockorna. Hur kommer prisbilden se ut på dessa klockor efter något/några år när dessa ska ut på begagnatmarknaden? Jag tror att priset kommer rasa kraftigt på dessa klockor. Varför?

Jo, tänk en dator eller smart phone som använts två år. Då börjar tekniken i den bli gammal och ingen vill betala många ören för prylen. Jag tror det blir samma med klockorna. Varför skulle jag köpa en klocka som har omsprungen teknik? Denna sortens teknik är ju lite mer förändringsbenägen än den traditionella mekaniken som vi brukar se i våra älskade klockor.

Vad säger ni? Blir det dyra slit och släng klockor som ingen vill köpa begagnat eller kommer det se ut som vanligt?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tycker det är synd att swissarna ens ger sig in på att börja synka med telefoner osv. Men tror oxo att de dyker efter nåt år i pris.
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tycker det är synd att swissarna ens ger sig in på att börja synka med telefoner osv. Men tror oxo att de dyker efter nåt år i pris.

Jag håller med till stor del. Ffa så försvinner känslan av förvaltning av ett hantverk som sedan ska gå i arv. Nu är det ju långt ifrån alla som är på det viset med sina klockor men men...

Kan dock se mycket tjusning i en del smarta funktioner men inte fan kommer jag monitorera min sömnrytm med en frederique constant
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vad som behövs är standardiserade grönssnitt så att man inte är beroende av att serviceleverantören är kvar efter x antal år. Men nog skulle det fungera med tex. gps-mottagare som man kunde mekanisk dra upp (generator) och som konde synka klockans tid och kalender vid behov. Smart ide,jag kanske skall patentera...
 

Hugii

Audemars
Ge marknaden vad den vill ha :)
Förstår inte varför klockor ska vara så känsliga för förändring. :)
Själv är jag inte fan av smarta klockor, men vill folk köpa det så ge det till dem. Det är ändå vinstdrivande företag som det är frågan om. Vinna eller försvinna. Ericsson var störst i världen en gång i tiden men ville kanske inte möta kunden och dennes behov. :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Ge marknaden vad den vill ha :)
Förstår inte varför klockor ska vara så känsliga för förändring. :)
Själv är jag inte fan av smarta klockor, men vill folk köpa det så ge det till dem. Det är ändå vinstdrivande företag som det är frågan om. Vinna eller försvinna. Ericsson var störst i världen en gång i tiden men ville kanske inte möta kunden och dennes behov. :)
Inte alls det som jag menar. Men om en klocka ska kosta säg 50k och sedan vara out dated efter ett par år så blir marknaden lite hejkonbejkon... Klurigt. Men självklart ska folk kunna köpa det de vill ha (tror sig vilja ha).
 

Hugii

Audemars
Inte alls det som jag menar. Men om en klocka ska kosta säg 50k och sedan vara out dated efter ett par år så blir marknaden lite hejkonbejkon... Klurigt. Men självklart ska folk kunna köpa det de vill ha (tror sig vilja ha).

fast finns det de som vill ha en klocka för 50tkr som kan synkas med tel... så varför inte :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
fast finns det de som vill ha en klocka för 50tkr som kan synkas med tel... så varför inte :)
Fast nu är det ju begagnatpriserna jag pratar om. Jag har inga konstigheter med konceptet öht. Jag tycker B55 är skitcool om de inte haft wifi-symbolen på tavlan. Men... Om jag sedan säljer den efter ett par år så bör tekniken vara omsprungen och utdaterad och därför kan man anta att priset gjort ett rejält ras såsom på andra teknikprylar som exvis datorer eller telefoner.
 

DrDre

Patek
Jag såg den där nyligen också. Rätt fräck. Men jag tror inte att det är ngn direkt succe för de "riktiga klockmärkena" att ge sig in i smart watch segmentet. Det är ju en helt annan logik och en helt annan marknad. Resultatet blir nog att man kommer att erbjuda en produkt som inte ens är i närheten av en smart watch när det gäller funktioner och till ett pris som är 10 ggr så högt. Så jag tror att det är bättre om de försöker hita andra punkter att trycka på än smart funktioner för de har inte en chans mot Apple och Samsung i det avseendet.
 

Peddjy

Cartier
Intressant frågeställning, går ju rätt fort att tekniska prylar blir "gamla". En B55 om, säg 5 år lär inte alls vara modern längre! = kraftigt prisfall tyvärr.
 
Topp