• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny vintagekronograf Bucherer, identifiera urverk.

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick ett efterlängtat paket idag med avsändare USA...

En Bucherer-kronograf med lite servicebehov.

q7dabV7.jpg


Boetten mäter ca 36mm utan kronorna, inget monster mao.

Svårt att ta bra bilder på urtavlan då glaset behöver få sig lite putsning.
Al1M59k.jpg


OBS!

Som ni ser så saknar den uppdragningskronan och bommen. Därför skulle jag vilja ha er hjälp att identifiera urverket åt mig.

Jag tror det ska vara ett landeron, men är inte säker då jag tycker vissa delar aviker från bilderna jag googlat fram...
ping China Ariste McGyver Aurum jabla
DM49o25.jpg

NcrlCh4.jpg


Avlsutande wristshot...
PXaw7XW.jpg


Vad tycker ni, ser den ok ut, re-lume, snygg, ful, för liten? Det enda jag inte gillar är lume-plupparna på index som inte ser riktigt ok ut...

Posta även gärna om du har en gissning på vad det kan vara för urverk eller om du har en krona/bom som skulle kunna passa...
Tack på förhand.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Grattis till en elegant kronograf! Verket ser ut som ett Lemania och det skulle nog vara snyggt med vit/silvrig ring i glaset, ser ut att vara guldfärgad/gul nu. Bra jagat! :)


Tack! :) Tycker den känns riktigt trevlig i storleken som en dresskronograf. Ja en silverring blir det, nu ser den mest smutsig ut med guldring. Går det att byta bara ringen, eller byter man hela glaset på en gång då? Glaset tror jag annars går att rädda, då det bara är repigt men utan sprickor...

Någon aning om vilken kaliber det kan röra sig om?
 
hittar inget Lemania 105, men Lemania 1280 verkar komma upp som urverket i modellen Lemania 105. Då Bucherern här är 2-register så bör det vara Lemania 1270 isf?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så då var det beställt, vad tror ni? :)

bom + Lemaniasignerad krona beställt för lemania 1270... Bara att vänta och hoppas på att det passar! :nailbiting:
Jag valda att inte köra en sådan där platt krona, då jag tror att det passar bättre med en krona av standardstuk på en kronograf med min typ av tryckknappar...

http://www.ebay.com/itm/LEMANIA-127...=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item1c34ab54a6

och en sådan här

http://www.ebay.co.uk/itm/LEMANIA-1...82?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item19dc5a9f12

MwZnMq0.jpg


SovcPcW.jpg
 
Så då var det beställt, vad tror ni? :)

bom + Lemaniasignerad krona beställt för lemania 1270... Bara att vänta och hoppas på att det passar! :nailbiting:
Jag valda att inte köra en sådan där platt krona, då jag tror att det passar bättre med en krona av standardstuk på en kronograf med min typ av tryckknappar...

http://www.ebay.com/itm/LEMANIA-127...=LH_DefaultDomain_15&var=&hash=item1c34ab54a6

och en sådan här

http://www.ebay.co.uk/itm/LEMANIA-1...82?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item19dc5a9f12

MwZnMq0.jpg


SovcPcW.jpg

Detdär blir nog perfa!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ser ut att vara ett Lemania såsom alla redan verkar veta. Jag kan inte nu säga om det är 1270, 1275, 1276, 1277, 1280 eller 1281.


Nej jag har inte fått någon klarhet i det heller... Men på renfft listar de alla dessa som inom samma familj och med samma bom, så jag tror och hoppas att den som kommer på posten ska passa. Får plocka bort balansen och se om det står något under den :)

Grattis! :) fin vintage du lyckats kamma hem!

Tack, tror den kommer bli riktigt lyckad när den fått lite omsorg! Ibland måste man chansa lite :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så, nu har jag lekt lite detektiv. Kommit fram till att klockan innehåller ett Lemania 1276 eller 1277 (Enligt Ranfft, har dessa modeller inca-bloc vilket jag tycker det ser ut som min har, 1277 har en något uppdaterad minuträknare).

Lemania 105 är en Lemaniamodell som har verket 1277 (kanske även 1276?) och det får mig att tro att mitt ex har ett 1277.
Här är en bildserie med jämförelse mellan mitt ur (till vänster) och ett Lemania 105 från ebay (till höger)

Jag skulle tro att mitt ur är en Lemania 105 tillverkad åt Bucherer.

Boetten är i samma storlek 35.5mm
d8kaPPP.jpg


Bakboett och luggar ser identiska ut.
WQ4Tgtk.jpg


5LUbnP7.jpg


Och en jämförelse mellan den kronan jag beställt (till vänster), kul att i efterhand se att det föll så rätt. Undrar om den levererades med Lemaniakrona eller Buchererkrona? :confused:


JeUHtIK.jpg







Här är den Lemania 105 som jag har jämfört med.

http://www.ebay.com/itm/60s-Lemania...twatches&hash=item46124f0299&autorefresh=true
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tja grabbar! Idag anlände kronan, men jag behöver hjälp! :) Vilken skruv är det som ska lossas för att frigöra kronan på en kronograf?
 
Tror den sitter där efter att bara tittat på bilden. Rör sig "bryggan"/"plåten" ovanför om du trycker på den undre knappen och gör den isf plats för att komma åt skruven?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Stämmde bra, tack! Dock så rör sig visarna både i ställ-läget och uppdragsläget, dvs fjädern dras inte upp i innersta läget. Tror du att det är något som ligger fel i "keyless works" och att jag måste plocka bort tavlan för att lägga något rätt/byta någon del? Eller kan det finnas en enklare lösning? Sandkvist
 
Topp