• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny vintagekronograf Bucherer, identifiera urverk.

Stämmde bra, tack! Dock så rör sig visarna både i ställ-läget och uppdragsläget, dvs fjädern dras inte upp i innersta läget. Tror du att det är något som ligger fel i "keyless works" och att jag måste plocka bort tavlan för att lägga något rätt/byta någon del? Eller kan det finnas en enklare lösning? Sandkvist
Hmmm... Nu vet jag inte exakt vad ett "keyleas works" är, men när något liknande har hänt mig (ett antal gånger i olika verk när jag fått för mig att plocka ut dem) så är det att "låset" för bommen (pinnen/stången som går in i verket) som inte kommer rätt och den lilla spaken som låset är en del av (eller hur det är) inte kommer i rätt läge. Då har jag antingen löst det genom att prova montera bommen/kronan ett par ggr eller så har jag fått plocka bort lite bryggor osv för att få det rätt igen, om detta är det spm hänt dig vet jag inte, och vore det min krono skulle jag nog inte vågat göra det, där är sååå mycket delar jämfört med ett vanligt "simpelt" handkagat eller automatiskt.

Edit. Jaha ett keyless är ett vanligt efter en snabb googling? :p

Och för att förtydliga mig det är inte låset till bommen som jag menade kunde komma fel utan ett av de två kugghjulen som bommen går in i
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hmmm... Nu vet jag inte exakt vad ett "keyleas works" är, men när något liknande har hänt mig (ett antal gånger i olika verk när jag fått för mig att plocka ut dem) så är det att "låset" för bommen (pinnen/stången som går in i verket) som inte kommer rätt och den lilla spaken som låset är en del av (eller hur det är) inte kommer i rätt läge. Då har jag antingen löst det genom att prova montera bommen/kronan ett par ggr eller så har jag fått plocka bort lite bryggor osv för att få det rätt igen, om detta är det spm hänt dig vet jag inte, och vore det min krono skulle jag nog inte vågat göra det, där är sååå mycket delar jämfört med ett vanligt "simpelt" handkagat eller automatiskt.

Edit. Jaha ett keyless är ett vanligt efter en snabb googling? :p

Och för att förtydliga mig det är inte låset till bommen som jag menade kunde komma fel utan ett av de två kugghjulen som bommen går in i


Förlåt jag vet nästan bara engelska termer. Sökte nu och det heter tydligen "Uppdrags- och ställmekanism" jag menar den mekanismen som med en regel ändrar mellan visarställ-läge och uppdragsläge.

Det har hänt mig något liknande på en vanlig klocka förut och då har det gått att bara lägga den regeln på plats igen. (det måste ju vara lättare att gå bakvägen bakom tavlan?

Har nu plockat ur verket och avlägsnat visarna. Men nu har jag problemet att inte hitta någon låsning för tavlan. Det finns inga skruvar på sidorna... :/ Har du sett andra gömda lösningar någon gång?
 
Förlåt jag vet nästan bara engelska termer. Sökte nu och det heter tydligen "Uppdrags- och ställmekanism" jag menar den mekanismen som med en regel ändrar mellan visarställ-läge och uppdragsläge.

Det har hänt mig något liknande på en vanlig klocka förut och då har det gått att bara lägga den regeln på plats igen. (det måste ju vara lättare att gå bakvägen bakom tavlan?

Har nu plockat ur verket och avlägsnat visarna. Men nu har jag problemet att inte hitta någon låsning för tavlan. Det finns inga skruvar på sidorna... :/ Har du sett andra gömda lösningar någon gång?

Få snackar vi nog om samma! :p
Ja det är nog lättast att gå från bakom tavlan kan jag tänka mig. Vissa klockor sitter bara med tavelfötterna utan skruvar men man vill ju inte precis försöka bända loss den... Kan inte komma på något annat sätt den kan sitta fast med dock
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
*Dubbelpost* med en post i hemslöjd-avdelningen.

"uppdragsmekanismen justerad och tavlan med visare återmonterat! Fungerar nu kanon, har ingen timegrapher men klockan gick mjukt i uppdraget och har hållit tiden exakt på sekunden de senaste 30 minuterna. Kronograffunktionerna fungerar som de ska (håller tiden på 30s jämfört med ett quartzur) och nollställer perfekt!

3tFv5iP.jpg

jftsLe6.jpg





Nu måste jag bara få tag på en bra tång och lite locktite för att kapa bommen till rätt längd.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Klappat och klart, kapad kron-stam, clas ohlsson egna version av loctite för att gängsäkra muttrar och lite siliconfett på stammen. Putsade med lite autosol på glaset och fick det nästan till det helt (en repa mellan 11-12 kvar)

Nu ska jag inte tjata mer i den här tråden, ville bara visa slutresultatet för alla som hjälpt till på vägen! Tack! :)

Tyvärr bara taskiga bilder från en Iphone 4.
rEAaCGY.jpg

jriA6MX.jpg


Har inte riktigt bestämt mig om jag ska byta glasringen mot en i stål, tycker guld matchar rätt bra mot index och visare...
 
Topp