Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ny vs Begagnad

Diskussion i 'Diskussion' startad av Buckshot, 26 juni 2015.

1. Buckshot
    Trådstartare

Buckshot Stadsbo

Ni som köper begagnade klockor; Känns det inte en smula konstigt att ha ngt som andra har använt? Vem vet vad klockorna har varit med om. Ja jag läste om glädjeflickan i Usa som snodde en Rolex och gömde den på ett ....fuktigt ställe. :wideyed:
    Känns som att ta över någons avlagda skor. Jag är nog inte redo att köpa begagnat.
    Har jag inte råd med en ny Rolex så kör jag hellre på en ny billigare klocka.

2. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Efter en ordentlig tvätt av boetten med tvål och tandborste och länken i ultraljudsbad så är det inga problem alls. Lika ren som en ny.

Grafton, Omen, Floduttern och 4 andra gillar detta.
  3. steffe

steffe Friends of KS

Visste inte att du hänger på KS!
    image.jpg

Erik1, Piraya, Affe och 6 andra gillar detta.
  4. JAH42

JAH42 Friends of KS

Måste vara jobbigt att sova i hotellsäng eller äta med resturangbestick om man nojar över begade klockor...

Grafton, Wi, fc2 och 20 andra gillar detta.
  5. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har du aldrig köpt en begagnad bil och hur gör du med boende? Alltid nybyggt? Tycker du oroar dig för mycket. Klockor går att tvätta och kan även vara svårt att bara handla nytt om man gilla vintage.

Kvisten, donnie, gruby och 4 andra gillar detta.
  6. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Begagnat är inga problem alls, speciellt äldre och vintage! Men visst är det alltid kul att ta ut en helt ny någon gång! Har precis beställt en, för jag inte orkade med en begagnat.

7. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

Jag förstår hur du tänker! För mig blir det då en avvägning mellan "bakteriefobi" och snålhet, och där vinner snålheten. Dessutom gillar jag många klockor som inte ens går att hitta nya! Oavsett pris.

Dessutom som många nämner: Hotellsängar, bestick, sedlar, begagnade bilar, hyrbilar, tandläkarborr etc.. Man måste kunna leva också!

Därtill, med avfettningsmedel och sedan ett ultraljudsbad kan man få en metallänk helt nära klinisk ren, så ren att den nästan "gnisslar".

Boetten tvättar jag av med sprit, tops, tandpetare etc.. (kör inte i ultraljudstvätten!)

Läderarmband däremot, det köper jag nytt, även om de också går att fräscha till rätt bra i ultraljudsbad. Men där drar jag min gräns, jag köper ett nytt. Passar ett från Hirsch kostar det bara några hundra.

Skor är ju precis som läderarmband poröst. Men metallytor som boetten och metallarmband går att få nära nog helt rent. Det jag har haft störst problem med var faktiskt att få bort en parfymdoft från en metallänk, men det var innan jag började med avfettningssteget vid rengörning.

Räcker inte ultraljudstvätt får du väl köpa en
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Autoklav
    Med tanke på det enorma prisfallet hos mid-tier märken går det säkert att räkna hem en egen autoklav!

Senast ändrad: 26 juni 2015
    Tapiren, Rivalen och yonsson gillar detta.
  8. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Jag tycker vintage känns spännande, som en länk till en annan tid och andra människor .

Speciellt om man känner till nån tidigare ägare eller likn.

fc2, Fixoflex, Jimpa och 4 andra gillar detta.
  9. bjrn

bjrn Borgare

Från:
    Stockholm
    Köper gärna begagnat, men självklart är det trevligt med något helt nytt.
    Jag gör som de andra tråden, tvättar av och köper nytt band, sedan är de "fit for fight". Det är nästan roligare att köpa något riktigt "muggigt" som man tvättar ordentligt i ultraljudstvätten och fixar till med ett nytt armband, än att köpa nytt för plötsligen blir det nära nyskick på den gamla rovan.....:D

Rivalen gillar detta.
  10. alfgren

alfgren Biskop

Gillar inte begagnat men knappast av bakterieskäl utan för att repor är fult. Framförallt andras repor.

Däremot har jag full förståelse för att man köper begagnat. Det ger en märkbart bättre ekonomi i klockköpandet.

jhm och Peter cerwin gillar detta.
  11. MJ24

MJ24 Friends of KS

Påverkar inte mig överhuvud taget.

12. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tycker personligen att hairlines, minimala skador ger klockan karaktär och en historia. Sen många av de vackra klockorna är enl mig från 1960-80 talet. Men alla är vi olika

Rivalen gillar detta.
  13. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Om begagnat ger dig en modell du gillar eller annat mervärde så är det inga problem att välja begagnat.

Apropå den liknelsen du tog om var något stoppas/göms, så får du nog ett begränsat urval, när du själv får lust att "stoppa/gömma" om vi fortsätter vara lite kryptiska för att möjligen hålla en nivå. Så jag tror helt enkelt du kan glömma dittt inledande resonemang, vi har nästan alla gått "i nån annans skor" och det är nog av godo.

Välj den klocka du gillar och tycker om och som är prisvärd och välj det du gillar i livets övriga skeden och strunta i vems skor du får gå i, du kanske har "klampat omkring" lite själv/sålt nåt begagnat?.

Senast ändrad: 26 juni 2015
    Jens, eriksson850, jabla och 1 annan gillar detta.
  14. DrDre

DrDre Friends of KS

Om vi nu undantar vintage, så visst är det väl trevligare med nytt än begagnat? Ingen kan väl argumentera för något annat.

Min kära hustru tex vill inte ha en begagnad klocka. Och hon vill inte heller köpa en beg till mig som present (jag har fått två klockor av henne). "Varför ska jag ta över något som ngn annan vill bli av med? Jag tycker att jag är värd bättre än så" är hennes resonemang. Och ska det vara en lite speciell present (bröllop etc) så signalerar ju en beg onekligen att man ville spara pengar och då kan man väl hävda att just när det gäller bröllopspresenten (som kommer att hänga med resten av livet) så är det inte rätt tillfälle att skicka "jag ville spara några tusenlappar" signaler.

Men så har man ju oss drängar som hänger här på forumet. De flesta av oss har ett närmast swingerliknande förhållande till klockor och vill ju prova massor av olika varianter. Och då kommer ju ekonomin in på ett helt annat vis än vid ett köp av en keeper. Om man vara är lite eftertänksam och gör sin research så kan man ju köpa en klocka, ha den ett tag och sedan sälja och köpa något nytt och prova ett tag utan att man förlorar särskilt mycket pengar. Så för en relativt modest kostnad så kan man alltså prova sig igenom sin lista av drömklockor.

När det gäller hygienaspekten så är det väl personligt. Själv köpar jag inte begagnade läderarmband. Däremot en länk är ju bara att tvätta och den är då renare än restaurangbestick (och man stoppar trots allt inte in länken i munnen).

Rivalen och alfgren gillar detta.
  15. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Äter du på resturang, har du tagit in på hotell, kanske till och med åkt på fyllekryssning?

16. SwedishMade

SwedishMade Stadsbo

https://en.wikipedia.org/?title=Fecal_bacteriotherapy

Rivalen gillar detta.
  17. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    image.jpg
    Jag har @Omen s gamla milgauss. Det är som att vi ligger med varandra han och jag. Myzigt!

Grafton, Feskarn, Apansson och 15 andra gillar detta.
  18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har mest köpt nya klockor vilket såklart är roligast, men när det finns stora pengar att tjäna på att köpa begagnat så gör jag det utan några betänkligheter. Ofta kan man ju spara 20-30% på att köpa en klocka i nyskick istället för ny.

Det jobbiga med att köpa begagnat är inte bakteriegrejen enligt mig utan att man inte vet hur urverket mår förrän man ägt klockan ett tag.

Tobias Eriksson och jabla gillar detta.
  19. Rivalen

Rivalen Friends of KS

https://en.wikipedia.org/?title=Fecal_bacteriotherapy

Hörde talas om detta för ett halvår sedan och det är väl på ett sätt den ultimata "promenaden i nån annans skor". När de lärt sig att administrera detta in i ett annan människa på ett hyfsat attraktivt sätt så kommer det att revolutionera sjukvården och nyttan med begagnat får en helt ny innebörd. :cool:

SwedishMade gillar detta.
  20. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Går klockan att köpa ny så är det nytt som gäller. Vintage har dock charm.

Apansson, Fifflio, jhm och 3 andra gillar detta.
  21. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Den stora frågan är om du fortsätter använda tandborsten att borsta tänderna med efteråt ;)

Grafton, Zed och Rivalen gillar detta.
  22. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

För mig är nytt = tråkigt , dels för att man vet att vem som helst kan "plocka upp en" medans en begagnad/vintage är det ett visst letande efter och lycka om man hittar rätt. Men mest styr väl priset, att en ny är dyr och tappar oftast värde ganska fort och skulle man själv inse att den inte passar i tycke och smak förlorar man mycket.

Men mest är det nog känslan, vissa gillar det nya, andra är mer nostalgiska....

Men sen nu känns ju som trenden är vintage och även många nya klockor är retrostil och modeller som reflekterar äldre modeller och då vill man ju ha originalet inte den ny producerade...

men visst det finns undantag, vissa nya modeller känns unika och roliga och nytänk.....

Grafton och Tobias Eriksson gillar detta.
  23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det behöver ju inte alltid stämma. Det finns ju rätt många modeller man inte bara kan promenera in och köpa nya utan måste importera själv.

Kson gillar detta.
  24. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Ja det är faktiskt sant, finns endel nytt som faktiskt är lite mer unikt....

25. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Rivalen, yonsson och Linkan gillar detta.
  26. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Ägde en 3 mån beg Sub en gång, med 21 mån garanti kvar och papper från Rob E. Den låg kanske 6-7k under ett rimligt prutat nypris. Jag tyckte det var prisvärt och det var omöjligt att se att den var använd. Om hairlines polerats, så var det så välgjort att knappast att forumets experter skulle kunna säga med säkerhet om den var orörd eller inte. Bara för att belysa skillnad på begagnat och begagnat. Då är skick/beg vs pris/nytt attraktivt för mig.

Erik1 gillar detta.
  27. alfgren

alfgren Biskop

Ni som säger "Vintage" då menar ni 20+ år gamla klockor väl och inte "3-år begagnad-ish"?

Rivalen gillar detta.
  28. Buckshot
    Trådstartare

Buckshot Stadsbo

Jag har inte bacillskräck utan det känns bara sjaskigt att överta någons personliga ägodel. Men på det här forumet är det som att svära i kyrkan, det är tydligt.

alfgren gillar detta.
  29. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skulle säga minst 20, gärna +30 år. Sedan finns det några undantag med modeller som inte tillverkas längre som kan vara lite yngre.

Rivalen och alfgren gillar detta.
  30. Point Blank

Point Blank Stadsbo

Från:
    Hufvudstaden
    Fast om du nu tycker en klocka är så pass personlig, hur är det då med ett hem? Ett hus eller en lägenhet är väl långt mer personligt än en klocka. Bara nybyggt som gäller?

Erik1 och KenKun gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield