• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ny vs Begagnad

Landshark

Cartier
Ni som köper begagnade klockor; Känns det inte en smula konstigt att ha ngt som andra har använt? Vem vet vad klockorna har varit med om. Ja jag läste om glädjeflickan i Usa som snodde en Rolex och gömde den på ett ....fuktigt ställe. :wideyed:
Känns som att ta över någons avlagda skor. Jag är nog inte redo att köpa begagnat.
Har jag inte råd med en ny Rolex så kör jag hellre på en ny billigare klocka.

OK. Gör så. Fine. Upp till dig! Kör på! Inga problem! Etc etc...

För att sammanfatta: YOUR CHOICE!

(Orkar inte argumentera angående könsförsänkningar och dylikt)
 

SwedishMade

Cartier
Jag tycker man får köpa vad man vill, det är ju bra, men jämförelsen med en flickvän / fru är ju relevant.

För att göra ännu en liknelse:
Hur många har en hustru/sambo som var oskuld när ni träffades? ;)

Det går ju inte direkt att doppa en flickvän i avfettningsmedel en kvart och sedan köra en timme i ultraljudstvätten. Då får man nog "bo gratis" ett antal år...

Om jag fick välja på en ordentligt begagnad klocka och ordentligt begagnad flickvän skulle jag ta den slitna klockan alla gånger. Den slitna klockan lär ju dessutom inte ha åsikter och inte heller jämföra mig med tidigare ägare! ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Av de 12 klockor jag äger är:
2 st Köpta nya
2 st köpta begagnade men i nyskick
2 st arvegods
6 st vintage

Så hur många av klockorna har varit så äckliga att jag använt ultraljudstvätten? 1 !
 

ludde28

Omega
klockor har jag inga problem med att köpa beg om de väcker ett ha begär.
Likadant med många andra ting, bilar, elektronik....
Men sen finns det ting som jag inte kan tänka mig köpa beg, typ sängar....
Alla vi som har gjort lumpen - hur många beg persedlar hade vi tillgång till?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
klockor har jag inga problem med att köpa beg om de väcker ett ha begär.
Likadant med många andra ting, bilar, elektronik....
Men sen finns det ting som jag inte kan tänka mig köpa beg, typ sängar....
Alla vi som har gjort lumpen - hur många beg persedlar hade vi tillgång till?
Haha, ja, och soffor, jag vet ju vad som brukar försiggå i soffor :)
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Äh, beror allt för mycket på omständigheterna, jag köper båda. Men, whatever makes you happy.
 
Äger idag 6 st klockor. 1 är farfars gamla, 5 har jag köpt själv. Därav en flång ny. Resten är begagnat äckligt skit. Men så är jag rätt kinky också! ;)
 

meo_swe

Audemars
Jag har full förståelse för att man vill skapa sin egna patina och sånt. Men att tycka att det är äckligt förstår jag faktiskt inte alls. Som sagt, alla som gjort lumpen har ju lånat kläder hej vilt t.ex. jag tycker att begagnat är prisvärt, och då klockorna alltid sitter på så gör några repor extra inget större problem för mig.
Och ska vi tala smutsigt så har vi ju båtmössor... eller avd säger du @StrawberryFields ?
 
Jag vill ändå instämma åtminstone delvis. Tror aldrig jag kommer att köpa en begagnad klocka och jag vill att allt mina klockor varit med om skall vara från när de varit i min ägo. Sen har jag för avsikt att inte sälja mina klockor, så länge som de inte är förhastade köp, utan de kan gott finnas kvar hos mig tills jag trillar av pinn.

Det enda undantaget jag kan komma på är om det är en klocka som vandrat genom släkten, men då fyller den en specifik funktion, där det förstås ingår att den varit använd innan.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag har full förståelse för att man vill skapa sin egna patina och sånt. Men att tycka att det är äckligt förstår jag faktiskt inte alls. Som sagt, alla som gjort lumpen har ju lånat kläder hej vilt t.ex. jag tycker att begagnat är prisvärt, och då klockorna alltid sitter på så gör några repor extra inget större problem för mig.
Och ska vi tala smutsigt så har vi ju båtmössor... eller avd säger du @StrawberryFields ?
Båtmössor är alltid nya. Våra SSD uniformer kasseras alltid när de lämnas in. New is always better.
 

vonhall

Rolex
Ja jag läste om glädjeflickan i Usa som snodde en Rolex och gömde den på ett ....fuktigt ställe. :wideyed:
Känns som att ta över någons avlagda skor. Jag är nog inte redo att köpa begagnat.
Kommer osökt att tänka på den "berömda" k-rollen som delvis såg till att Sverige fick två klockforum! Fast det får man nog vara "vintage" för att känna till :pompus::D Är dock inte helt säker på att händelsen påverkar proveniensen för k-rollen i positiv riktning :p
 

Babinus

Cartier
Kan inte låta bli att göra en till fånig jämförelse:

Hur många barn har blivit gjorda i en bil? För att inte tala om missade skott?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Enda jag har att tillföra är att hålla med @China om att det är knas att lågkvalitetsur kallas vintage. Kollar man på design, vin, cigarrer eller vad som helst krävs väl en viss "ursprungsexklusivitet" för att ska bli vintage (i alla fall i min värd). En second hand-H&M tröja är ju inte vintage, tycker jag.
 
Tycker mest att nya klockor inte är så snygga, visst finns det nya ur som är fina och man gärna skulle ha men tyvärr är ekonomin alltför avgjörande som enkel knegare. Men gäller det tex Rolex finns det ingen ny jag vill ha däremot ett gäng äldre likaså speedmaster tycket jag äldre är snyggare och charmigare så där finns ju bara ett alternativ vid köp.

En typ JLC ultrathin moon hade jag dock gärna köpt ny!
 

Buckshot

Panerai
Det här är en väldigt, väldigt viktig fråga! Det är också av yttersta vikt att det råder konsensus kring det här med nytt vs beg. Ni har till midnatt på er att komma överens.
Det engagerar iaf. Jag tycker det borde vara rätt självklart att om man inte är luffare så köper man nytt. :)
 
Topp