Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nya bezeln lossnade i sjön efter ett år - kasst lim?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Andreas_v_H, 4 juni 2014.

1. Andreas_v_H
    Trådstartare

Andreas_v_H Torpare

Fundering.

Min beater hade en riktigt repig bezel, så jag beställde en ny från Tyskland. Klockmärket är enormt litet ("Marcello C.") så de svarade inte så värst bra på e-mail. Till slut kom i alla fall paketet och 30 Euro senare kunde jag trava till uris och få honom att sätta dit den för 200 spänn. Beatern ser ut som ny!

Men, knappt ett år senare, i sjön på landet, så inser jag att min klocka ser jäkligt konstig ut. Bezeln är borta. Vilka krav kan man ställa på att bezeln skall sitta kvar? Har någon annan råkat ut för detta? Det är ändå en dyk-klocka tänker jag, borde klara 50 cm under vattenytan...

Nu har jag beställt min andra bezel, 30 Eur igen, och är lite tveksam till att gå till samma urmakare. Eller kanske skall man det, men begära att han gör det gratis? Och inte använder trolldeg?

/ Andreas

Bifogade filer:

2. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Ett bezelinsert sitter inte fast med lim ...iaf. inte på Rolex, Tudor osv.

3. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    En beater ska se ut sådär..

Andreas_v_H och Aquaracer2 gillar detta.
  4. ZQT

ZQT The Banker

Hmm, enda gångerna jag har hört att man tappat bezels är om man fastnat eller slagit i bezeln i typ en kant. Gäller dock Rolex i dessa fall...

5. Rookie

Rookie Borgare

Jag beställde hem ett gäng inserts till min SKX009 för ett tag sedan ifrån någon snubbe i Hong Kong. Jag passade även på att köpa med små tillskurna ringar i form av typ dubbelhäftande tejp som sitter nåt så in i h-e. Satte tejpen på insertet och panga på den på bezeln. Det var för ca 1 månad sedan, så jag vågar inte utlåta mig hur den kommer att sitta om ett år. Det verkar lovande dock då jag knappt fick av den första tejp-ringen från fingret då jag råka pilla på klistret. Det kanske finns liknande alternativ till din klocka?

Jag tror att om man använder t ex superlim så stelnar ju det och givetvis håller fruktansvärt bra. Däremot så kanske klockan utsätts för mycket fukt, värme osv. samt ev. några väl placerade smällar på bezeln vilket i min värld kanske kan få limmet att "spricka" och således göra så att inserten lossnar? Superlim är ju stenhårt, men slår man på en stelnad klick lim så "spricker" den ju mer eller mindre. Tejp är mer rörlig på så sätt och kanske håller bättre förutsatt att limmet på tejpen är vettigt och inte ger sig utav fukt osv.
    Bara en tanke :)

Andreas_v_H gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Shit happens liksom. Du kan ju limma fast den själv med vanligt universallim om du inte litar på urmakaren.

7. yonsson

Från:
    GBG
    De flesta sitter med limm.

8. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Hade aldrig hänt om det varit en Rolex.

9. yonsson

Från:
    GBG
    Fan vad trött jag blir på dessa kommentarer. Har sett ett antal Rolexar här där hela bezeln poppat och även Tudors där det lossnat.

China, Scaramanga, wundlander och 2 andra gillar detta.
  10. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    du är inte den förste som råkat ut för det
    Marlon-Brando-Rolex.jpg

vikgul, Gummo, Ernesto och 1 annan gillar detta.
  11. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Alla ni Rolexoholics, läste ni topicen över huvudtaget?

12. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

Har herrn ätit taggtråd samt cement till frukost idag mån tro? :)

13. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    tror jag inte han gjort men va fan väx upp, Rolex är inte top notch, grabben har ffs problem med att limmet släppte.

gurta_g och Andreas_v_H gillar detta.
  14. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

rofl, er humormeter var ovanligt okalibrerad denna kväll.
    Det är bara en klocka, ta inte allt så allvarligt. Det är definitivt inget att hetsa upp sig över. :)

CaptainOats gillar detta.
  15. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    nej men man blir rätt trött på allt jidder om Rolex i varje tråd, ge honom ett råd om schysst lim istället

Andreas_v_H gillar detta.
  16. Andreas_v_H
    Trådstartare

Andreas_v_H Torpare

Tjenare alla,
    Tack för alla svar! Intressant att veta om lim/tejp etc. Personligen gillar jag när man kan få billgt inköpta klockar (typ några hundra kr) att se bra ut med lite fix och trix (för 10 år sedan kostade den typ 10k, så det borde gå!)
    Jag skall fasen jaga lite efter sådan där tejp, det verkar ju grymt (klockan har en skåra där bezeln skall sitta så limmet har nog lite svårt att fästa kan jag tänka mig).

/ A

17. yonsson

Från:
    GBG
    Tejp finns på 10watches.com
    Inte måttade efter din klocka, men går säkert att klippa till om det behövs. Personligen föredrar jag dock limm.

18. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Det händer ju visst på rolex också!

19. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    De där är sällan äkta Rolex iofs.
    Och de där oversize-bezel...rna(?) är så långt ifrån originalrolex man kan komma.

Jag trodde inte att man limmade fast delar på klockor, ber om ursäkt om jag lät dryg i mitt första inlägg.

Målarn gillar detta.
  20. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag noterar att Norrlänningen snurrar runt på golvet av skratt åt sin välkalibrerade humor.
    Jag verkar ha en del att lära om att ha riktigt skoj. Provar ett dumdrygt inlägg.
    Nä, jag skrattar fortfarande inte. :grumpy:

Aurum gillar detta.
  21. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Haha ja såklart den är fake! ;)

Mårtenssons ur Brookfield