Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nya Breitling Emergency har ny frekvens, varför?

Diskussion i 'Diskussion' startad av stelah, 13 augusti 2013.

1. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Är det någon som vet varför och om de gamla blir oanvändbara? Vad händer med de gamla på begagnatfronten? Ska man satsa på en ny?[​IMG]

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

2. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Jag har kollat lite på den nya, den skickar via den gamla frekvensen och via satellit så det är två olika sändare i den nya. Kolla på deras hemsida finns en rätt så intressant video där.

3. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    En sak som är bra är att det nu följer med en laddare till batterierna :) Undrar dock vad det kostar den dagen man måste byta dessa. Har en Emergency v1 och den får väl hänga med några svampsäsonger till tror jag:angel:

4. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Breitling emergency I sänder väl på 42 mHz, vad den här för uteffekt vet jag inte. Vad som däremot har hänt är att den har stört ut andra nödsändare, som i sin tur stört ut klockan. Personen i nöd gick så ledes från två fungerande nödsändare till ingen. Kanske är därför, men jag lovar inget.

5. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Måste kvartsverket plockas ner med kolvar och cylindrar för att komma åt batterierna?

6. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Det är ingen bra reklam för den gamla modellen Emergency I. Det får bara inte hända.

7. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nja den har väl alltid sänt på 121,5 MHz
    och med den nya är det ett tillägg med satellit också.

8. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Jag tittade på breitling.com och reagerade på att det fanns så lite fakta om klockan (i jämförelse med andra modeller) mest filmer och kortfattad info. Det var därför jag blev lite fundersam och undrade varför Emergency II inte marknadsförs som Bretlings andra klockor.

9. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Rätt av dig, fel av mig. Men det är också samma frekvens som används inom flygfarten...

10. Johan M

Johan M Borgare

Jag har hört något om att den sänder på civilflygets nödfrekvens. Låter rimligt tycker jag men går säkert att kolla upp.

11. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Som före detta innehavare av flygcertifikat så kan jag bekräfta att så är fallet, vilket även har antyds tidigare i tråden.

12. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Nej
    Man lossar de fyra skruvarna på baksidan, då delar sig klockan och man kan enkelt lyfta på en bygel för att byta de två batterierna som försörjer nödsändaren.

Efter det tar man en boettöppnare och öppnar klockdelen för att byta det batteriet som faktiskt driver klockdelen. Sen är det bara att montera ihop allt igen i omvänd ordning, kontrollera packningarna och en enkel trrycktest i egengjord 5bars termostryck :)
    När allt är ok så testade jag nödsöndaren mha den medföljande testutrustningen till klockan o allt var ok.

Sparade mig ett antal tusenlappar, batterierna gick på 120kr hos Kjell&co Breitling ÅF ville ha 4800:- för denna "service"

ruby_wax, jabla, joey och 1 annan gillar detta.
  13. stelah
    Trådstartare

stelah Biskop

Wow!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

14. carlanton

carlanton Biskop

Den nya är löjligt dyr också...

15. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Vad är ens överlevnad värd ;)

Rivalen gillar detta.
  16. carlanton

carlanton Biskop

En exakt lika bra nödradiosändare kostar typ 3000 kronor...

17. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Men den visar ju inte tiden.

18. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Står inte heller Breitling på dem :)

19. carlanton

carlanton Biskop

Okej, den är värd sina 110.000 kronor!

Aquaracer2 gillar detta.
  20. Richard Dahlgren på Erikson Urhandel messade mig lite bilder på nya Emegencyn när han provade den i Basel, ser brutal ut, finns även en limiterad i svart...

Enjoy...

Svart...

Måste säga att den ser TOKGRYM ut men hade önskat att den var typ 48mm...

Något för Ricrob

Eurenius, Sumo, joey och 2 andra gillar detta.
  21. Rille

Rille Präst

Vilket jäkla monster !! :D

22. carlanton

carlanton Biskop

Vad är listpriset? Har för mig att jag har sett 13 000 € någonstans...

23. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Fan vilken häftig pjäs! Den skulle man haft, synd bara att priset är åt skogen. :(

24. par

par Friends of KS

Makalöst fet klocka, tyvärr är den så groteskt stor att vissa Panerai nördar ryggar tillbaka=)
    Hittade den här bilden på nätet, ser ut som hans arm bllir uppäten av en robot.

Sumo gillar detta.
  25. Man får hoppas att den där bilden inte är representativ och han har säker för långt band och den skuts upp....hoppas jag, tror mer på Richards bilder på hans handled....

26. par

par Friends of KS

Jo visst är det säkert så att han har en liten handled på bilden=) Men ändå...

27. Man skojar inte bort 51mm...... :rolleyes:

28. par

par Friends of KS

Ne till och med Arnold får svårt o bära upp den;)

29. TiE

TiE Friends of KS

Onelund, modigt att byta batteri själv. Vad jag förstått var man tvungen att skicka klockan till Schweiz för batteribyte för att inte riskera felutlösning av sändaren och dryga böter. Kan ju vara säljsnack förstås. Är väl i så fall bra med uppladdningsbart batteri vilket kanske gör att batteribyte sammanfaller med serviceintervallen.

Mårtenssons ur Brookfield