• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Breitling Emergency har ny frekvens, varför?

Scipio

Patek
2-Faktor
Är det någon som vet varför och om de gamla blir oanvändbara? Vad händer med de gamla på begagnatfronten? Ska man satsa på en ny?
gabyby9a.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Vesper

Rolex
Jag har kollat lite på den nya, den skickar via den gamla frekvensen och via satellit så det är två olika sändare i den nya. Kolla på deras hemsida finns en rätt så intressant video där.
 

Onelund

Rolex
En sak som är bra är att det nu följer med en laddare till batterierna :) Undrar dock vad det kostar den dagen man måste byta dessa. Har en Emergency v1 och den får väl hänga med några svampsäsonger till tror jag:angel:
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Breitling emergency I sänder väl på 42 mHz, vad den här för uteffekt vet jag inte. Vad som däremot har hänt är att den har stört ut andra nödsändare, som i sin tur stört ut klockan. Personen i nöd gick så ledes från två fungerande nödsändare till ingen. Kanske är därför, men jag lovar inget.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En sak som är bra är att det nu följer med en laddare till batterierna :) Undrar dock vad det kostar den dagen man måste byta dessa. Har en Emergency v1 och den får väl hänga med några svampsäsonger till tror jag:angel:
Måste kvartsverket plockas ner med kolvar och cylindrar för att komma åt batterierna?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Breitling emergency I sänder väl på 42 mHz, vad den här för uteffekt vet jag inte. Vad som däremot har hänt är att den har stört ut andra nödsändare, som i sin tur stört ut klockan. Personen i nöd gick så ledes från två fungerande nödsändare till ingen. Kanske är därför, men jag lovar inget.
Det är ingen bra reklam för den gamla modellen Emergency I. Det får bara inte hända.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Nja den har väl alltid sänt på 121,5 MHz
och med den nya är det ett tillägg med satellit också.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har kollat lite på den nya, den skickar via den gamla frekvensen och via satellit så det är två olika sändare i den nya. Kolla på deras hemsida finns en rätt så intressant video där.
Jag tittade på breitling.com och reagerade på att det fanns så lite fakta om klockan (i jämförelse med andra modeller) mest filmer och kortfattad info. Det var därför jag blev lite fundersam och undrade varför Emergency II inte marknadsförs som Bretlings andra klockor.
 

Onelund

Rolex
Måste kvartsverket plockas ner med kolvar och cylindrar för att komma åt batterierna?
Nej
Man lossar de fyra skruvarna på baksidan, då delar sig klockan och man kan enkelt lyfta på en bygel för att byta de två batterierna som försörjer nödsändaren.

Efter det tar man en boettöppnare och öppnar klockdelen för att byta det batteriet som faktiskt driver klockdelen. Sen är det bara att montera ihop allt igen i omvänd ordning, kontrollera packningarna och en enkel trrycktest i egengjord 5bars termostryck :)
När allt är ok så testade jag nödsöndaren mha den medföljande testutrustningen till klockan o allt var ok.

Sparade mig ett antal tusenlappar, batterierna gick på 120kr hos Kjell&co Breitling ÅF ville ha 4800:- för denna "service"
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Fan vilken häftig pjäs! Den skulle man haft, synd bara att priset är åt skogen. :(
 

par

Patek
2-Faktor
Makalöst fet klocka, tyvärr är den så groteskt stor att vissa Panerai nördar ryggar tillbaka=)
Hittade den här bilden på nätet, ser ut som hans arm bllir uppäten av en robot.
img5088nj.jpg
 
Makalöst fet klocka, tyvärr är den så groteskt stor att vissa Panerai nördar ryggar tillbaka=)
Hittade den här bilden på nätet, ser ut som hans arm bllir uppäten av en robot.
img5088nj.jpg

Man får hoppas att den där bilden inte är representativ och han har säker för långt band och den skuts upp....hoppas jag, tror mer på Richards bilder på hans handled....
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Onelund, modigt att byta batteri själv. Vad jag förstått var man tvungen att skicka klockan till Schweiz för batteribyte för att inte riskera felutlösning av sändaren och dryga böter. Kan ju vara säljsnack förstås. Är väl i så fall bra med uppladdningsbart batteri vilket kanske gör att batteribyte sammanfaller med serviceintervallen.
 
Topp