Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nya egna band på 70-talskronograf

Diskussion i 'Vintage' startad av Kvisten, 7 november 2013.

1. Kvisten
    Trådstartare

Kvisten Stadsbo

Efter att ha varit sugen på lite nya band ett bra tag tog jag tillfället i akt under förra veckan då jag hade ett par lediga dagar. Fyra dagar ägnades helt åt detta - mycket välspenderade dagar må jag säga. Bytte till mig en Lancokronograf från en medlem här på KS för någon vecka sedan och var verkligen sugen på att fixa ett eget vintageband till den. Tanken var att få till autentiska vintageband som osar hantverk, så jag blev rätt tillfredsställd med slutresultatet.

(Skapade tråden för att visa upp min nya pärla med de nya skorna, men efter att ha pillat lite med fotona så växte tråden till att bli ett bildgalleri på tillverkningsprocessen. Den kanske platsar bättre i "Hemslöjd, modd och fix"-delen nu men jag lägger in den här ändå då syftet är att visa upp själva klockan.)

Jag börjar med att planera banden och rita en modell på papper som jag sedan klipper ut. Undviker att ha en standardmodell som jag använder till alla band. Istället kör jag hela processen från början, inklusive ritningen, för varje nytt band, så blir det en mer autentisk känsla. Sedan ser jag till att använda så primära verktyg som möjligt, så att det verkligen är hantverk. Undviker därför alla slags maskiner så som symaskin.

För denna modell körde jag samma bredd hela vägen.

Använde ett italienskt läder som jag beställde in stora mängder av för något år sedan. Gillar verkligen detta läder då det åldras så jävla fint. Det är garvat och färgat i två steg, först i en ljusare nyans och sedan med en mörkbrun. Detta gör att en patina utvecklas extremt fort. (Säljer bitar av detta läder på min sida, detaljer.tictail.com. Bitarna är tillräckliga för göra 1-2 band.)

Läder skärs till efter modellen. Till detta föredrar jag en rullkniv istället för rak skärblandskniv då rullkniven är lite mer följsam.

Bitarna viks ihop och limmas för att få till ca 3-4 mm tjocka band. Limmet jag använder är ett kontaktlim som är ämnat speciellt för läder. Ser till att låta limmet torka lite innan jag trycker ihop sidorna - då fäster det bättre.

Låter bandet sitta under ett tungt föremål i ca en timma så att limmet hinner torka helt. När man är jurist är lagboken alltid nära till hands, så den blir ett självklart val för mig.

För delen där spännet sitter tunnas kanterna ut lite med en vass kniv. Detta gör att bandet får en mer jämn tjocklek.

Hålet för spännet klipps till, keepern limmas fast och bandet limmas ihop.

Kanterna sandpappras för att få en jämnare kant.

Positionshål fixas med ögonmått. Undviker linjal/form för detta, för att bevara känslan av äkta hantverk. När hålen är 100 % raka så ser bandet mer masstillverkat ut, så det blir lite snyggare när man kör utan linjal.

Hålen där tråden ska sitta fixas med syl. Använder aldrig lädernålar för att sy utan att göra hål innan, då dessa triangelformade nålar skär upp lädret. Gör hål med syl/punch först och använder sedan en trubbig, tjockare nål för själva sömnaden.

Kör med sadelmakarsöm för att sy ihop alla bitar. (Ingen idé att jag förklarar vad sadelmakarsöm är då det finns många guider på nätet. Idén är att använda två nålar samtidigt för att sy dubbelt och därmed få extremt stark sömnad.) Vanliga trubbiga synålar är perfekt för detta, och det finns massor av olika typer av tråd som man kan använda, men min favorit är vaxad lintråd.

Den rörliga keepern mäts upp, klipps till och sys ihop.

Allt sys ihop och tråden göms/snyggas till med pincett. Bytte senare tråden vid den vassa änden till en brun tråd, blir snyggare så tänker jag.

Et voilá:

Detta är en grov förenkling av processen. Det är många fler steg som jag inte har beskrivit/fotat, men dessa får ni klura ut själva.

Gjorde även band av ett svenskt vegetabilgarvat läder som jag hade köpt in för ett bra tag sedan men glömt bort helt och hållet. Tänker lite som Ed Harris i filmen Contact - varför göra ett band när man kan göra två för den dubbla tiden, och fem för fem gånger så lång tid.

Tråden är vaxad lintråd i vit färg som jag smutsade ner lite med olja för att tona ner den vita färgen. Detta band är 18 mm vid bandhornen och 16 mm vid spännet. Gjorde flera stycken, i olika storlekar (18, 20, 22 mm där bredden vid spännet är 2 mm smalare för varje bredd).

Sista steget i processen är att olja in banden lite. Till de ljusbruna använder jag läderolja + balsam och till de mörkbruna endast en pytteliten mängd läderolja. Kanterna polerades tilll ytterst lite, då jag föredrar den råa looken.

Tid för tillverkning/band: ca 3 timmar.

Läderarbete kräver väldigt mycket försiktighet, och speciellt tålamod, så det gäller att ha en hel del ledig tid om man vill ge sig in på detta.

Gjorde även natoband av det italienska lädret - ett treringsnato (samma storlek som singularnaton), fast med zulu-ringar.

Tog även tillfället i akt och flätade ihop ett armband av ett vachettaläder jag hade liggandes.

Banden ska även användas till en vintageomega som är på service hos urmakaren nu.

Har gjort några extraex av dessa band i olika storlekar (18-22 mm + naton i 18 och 20 mm) men kommer inte ha användning av alla, så om någon är intresserad så kan ni PM:a mig och få dem för en liten peng. Först till kvarn!

Over and out

rogart-63, MKRGG, Ante K och 11 andra gillar detta.
  2. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Ser riktigt bra ut!

3. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Ser väldigt snyggt ut! Gillar det mörka italienska lädret :)

Aldin gillar detta.
  4. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

F-n va´ stiligt!
    Och en klocka helt i min smak... Man kan aldrig får för många -70-tals kronografer!

Eller hur TorNet & Ariste... :D

Aldin, TomasBc och TorNet gillar detta.
  5. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Stiligt jobbat!
    Helt korrekt...:)

6. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Helfina band och cool klocka. Jag skickar PM! :)

7. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Tack för en trevlig och informativ post! (Snygga band också!)

Uppskattas! :)

Mvh
    Micke E

8. fretig

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Redigt stiligt hantverk! Trevlig sidosyssla till paragraferna =)
    Tar du emot beställningar?

MVH
    Fellow jur-stud.

9. Omen

Omen Goldmember

Mycket lättbegripligt inlägg, och slutresultatet blev inte dåligt:) tänk om man hade handlaget och tiden....bra post grattis!

10. TomasBc

TomasBc Dirty rotten scoundrel

Snyggt upplagt inlägg! Fina resultat och ännu snyggare klocka :)

11. Kvisten
    Trådstartare

Kvisten Stadsbo

Instämmer! Det finns ingenting som heter "för många" 70-talskronografer :)

12. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Gillar idèn! Lätt beskrivet och riktigt fin klocka :)

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  14. Smuttkungen

Smuttkungen Bonde

Från:
    Norrland
    Snygga band igen! Jag PM:ar också...

15. fretig

fretig Stadsbo

Från:
    sthlm
    Trevligt nytt band till Tärnan lättade upp en annars något mulen måndag. Skall bli intressant att se hur det åldras. Tack igen för trevlig kommunikation och ett fint hantverk!

Kvisten gillar detta.
  16. Kvisten
    Trådstartare

Kvisten Stadsbo

Här är ett par band jag gjorde under de senaste dagarna. De första två är ett litet experiment - jag ville se hur det såg ut med dessa stålkeepers. Blir rätt snyggt tror jag, eller? 20 mm vid bandhornen på båda (20/18 mm på det ljusa och 20 mm hela vägen på det bruna). Det ljusa gjordes av ett läder jag hade liggandes längst bak i lådan, där jag använde baksidan som har en fin mocka, så framsidan av lädret ligger "innuti" bandet. Har ingen användning för dem så de är up for grabs - PM:a vid intresse.

(Är medveten om att bilderna togs innan jag gjorde positionshål på mockabandet) =)

De andra två, med tråd runt hela bandet, är ett beställningsjobb till en kille från KS här. De gjordes med inspiration från Toshi straps. Sydde två gånger om med tråd för att få den lite tjockare så att det blir lite snyggare (och extremt starkt - kan lika gärna lämna garanti på 100 år på dem). Varje hål hjordes freehand med syl. Var noga med att de parallella trådarna i varje hål inte överlappar - en hel del jobb där, men helt värt det när man ser på slutresultatet. Det ena är av rödbrunt vachettaläder från Italien med grön tråd och det andra av brunt läder med beige tråd.

Blev speciellt nöjd med övergången här - den syns knappt. Notera att detta är baksidan på bandet så övergången syns aldrig oavsett hur tydlig eller otydlig den är, men jag föredrar att vara noga med detaljerna även om de inte syns. Detaljerna gör upp helheten. =)[​IMG]

Lico, rogart-63 och par gillar detta.
  17. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tummen upp .Skitsnygga band

Kvisten gillar detta.
  18. RobinW

RobinW Bonde

Från:
    Göteborg
    Riktigt fina band! Detta skall jag prova över jul tror jag.

19. Smuttkungen

Smuttkungen Bonde

Från:
    Norrland
    Blev bra på min kines!

Kvisten gillar detta.