• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Ingenieurn?

Niklas A

Omega
Är det någon som sett/klämt på nya IWC Ingenieur 40mm och kan ge lite feedback?
Har lite för långt till närmsta AD för att kika :)
 

naggge

Panerai
Var inne på Jarl Sandin i lördags och klämde.
Riktigt bra får jag säga, helt klart den bästa ingenieuren jag har provat men sen har jag också små handleder.

De har förutom att minska ner bredden på den även minskat ner höjden antar jag för den kändes inte alls topptung som tidigare 3227 gjorde.

Nu vet jag inte vad det är för verk i men den känns i min mening ganska prisvärd. Tror det stod 56' eller där omkring på prislappen.

Räknar man in att jag redan har en sportrolex och säger att jag har 60' att spendera på en klocka jag ska ha resten av livet så väljer lätt att köpa Ingenieuren före ännu en Rolex.
 

Oddset

Cartier
Japp, provade den på Nymans förra veckan. Helhetsintrycket var positivt, men det blir nog ändå ingen för mig.

Mini review:

+ helhetsintrycket
+ länken är, fortfarande, världsklass
+ storleken känns perfekt (lagom stor och lagom hög)

- saknar inhouseverk och tavlans struktur från förra generationen, men kanske är jag bara nostalgisk...
 

Niklas A

Omega
Var inne på Jarl Sandin i lördags och klämde.
Riktigt bra får jag säga, helt klart den bästa ingenieuren jag har provat men sen har jag också små handleder.

De har förutom att minska ner bredden på den även minskat ner höjden antar jag för den kändes inte alls topptung som tidigare 3227 gjorde.

Nu vet jag inte vad det är för verk i men den känns i min mening ganska prisvärd. Tror det stod 56' eller där omkring på prislappen.

Räknar man in att jag redan har en sportrolex och säger att jag har 60' att spendera på en klocka jag ska ha resten av livet så väljer lätt att köpa Ingenieuren före ännu en Rolex.

Om du inte redan skulle äga en Rolex så skulle du ta en Rolex? Jag sitter och funderar på just en Rolex sub/gmt eller Ingenieurn :)
 

Niklas A

Omega
Japp, provade den på Nymans förra veckan. Helhetsintrycket var positivt, men det blir nog ändå ingen för mig.

Mini review:

+ helhetsintrycket
+ länken är, fortfarande, världsklass
+ storleken känns perfekt (lagom stor och lagom hög)

- saknar inhouseverk och tavlans struktur från förra generationen, men kanske är jag bara nostalgisk...

Att det inte är ett inhouseverk tycker jag personligen inte gör så mycket, men att de inte behöll tavlan från 3227an är lite synd kan jag tycka.
 

Andreas777

Cartier
Jag var in på Krons ur och kände och klämde... Jag gillar stora klockor, så det är inget för mig men jag skulle gärna köpa en till min fru. Stabil och gedigen känsla. Tittade både men stål och rödguld index, grymt fina.
 

JohanHLM

Rolex
Har sett men inte klämt på den. Tycker den var riktigt snygg och i en bra storlek. Kan tänka mig att andrahandsvärdet är si sådär så jag kan absolut tänkamig en begagnad om något år.
 

Niklas A

Omega
Tack för feedbacken jag fått.

Men måste nog gå förbi AD när man är ner till Sthlm nästa gång och klämma lite :)
Skulle vilja testa gamla 3227an på handleden och se om den är för tjock/tung som många säger. Gillar utseendet på den bättre + inhouseverk...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Japp, provade den på Nymans förra veckan. Helhetsintrycket var positivt, men det blir nog ändå ingen för mig.

Mini review:

+ helhetsintrycket
+ länken är, fortfarande, världsklass
+ storleken känns perfekt (lagom stor och lagom hög)

- saknar inhouseverk och tavlans struktur från förra generationen, men kanske är jag bara nostalgisk...
Har haft en 3227 och håller med om att den nya tavlan är mkt tråkigare :(
 

Genta

Cartier
Provat på Krons Ur. Rätt storlek för min handled. Gillar designen. Finishen kändes dock sådär och lite mkt pengar utan manufaktur-kaliber. Men när den landat kring 20-25 på begmarknaden om 3-4 år slår jag till.
 

jabla

Sarlacc
Kul att fler än jag är nyfikna på den.
Måste åka till Rydbergs och prova nu när den finns ute hos handlarna.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Bumpad tråd. Bra. Den där spanade jag ju på när den annonserades (tror jag fick mail från IWC, som jag får ibland) och helt glömt bort att jag måste prova. Tack för påminnelsen!

A
 

berg35

Omega
Före sommaren var jag inne på Magnussons i Gbg och provade både den nya vanliga Ingenieurn 3239-02, nya SILBERPFEIL 3785-05 och nya Double Chronograph Titanium 3865-01. Här kommer lite halvkassa snabbtagna bilder. Detta var första gången jag provad någon IWC överhuvudtaget och jag måste säga att jag blev överraskad över hur bra alla tre kändes på armen. Självklart är de två senare större men båda skulle faktiskt med lite vilja kunna användas med skjorta, särskilt Silverpilen sätt riktigt bra på armen. Att 3239 inte har ett inhouse-verk stör jag mig inte på då det i min värld enbart gör klockan mer lättåtkomlig med sitt "låga" pris.
1eyWmC1.jpg

9Rnu0Kj.jpg

JF6XUcM.jpg
 

oskarponken

Panerai
Kikade in 40mm idag. Perfekt storlek och härlig känsla. Blir till att hålla utkik när begagnade börjar dyka upp för jag gillar den verkligen skarpt!
 
Topp