• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Omegor? Vad tror ni om andrahandsvärdet på sikt?

D

Deleted member 1154

Guest
Träffade en person i jul som sa bestämt att nyare Omegor kan man inte drömma om att köpa för de kommer inte bli värda nåt framöver för de görs i så stora serier och upplagor...

Det man iså fall bör köpa är vintage för där är antalen/upplagorna mer begränsade och de kommer ALLTID stiga i värde som han uttryckte det.

Kan detta verkligen stämma?

/J
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Med bred pensel....så ja...det stämmer.... men gäller för nästan alla märken med stora volymer....inget unikt för Åmet...
 

par

Patek
2-Faktor
Har ingen med volymer o göra, snarare varumärke och fsg-strategi

Klart att vissa tillverkare gör begränsade upplagor(Omega är verkligen inte en av dom) som kan öka i värde men oftast är det tillräckligt stora volymer att det mättar efterfrågan.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Men om man står i valet mellan en ny 2014 års omega speedmaster pro moonwatch för typ 27000kr eller en 1969 års moonwatch för samma pengar? Självklart är kanske detta ett svårt exempel...
 

par

Patek
2-Faktor
Nja inte bara ekonomiskt utan hur klockan kommer te sig om 10år,20år , skick, pris, värde? Osv.

Att köpa en ny klocka är sällan en bra investering. Omega brukar höja sina nypriser 1-2 år vilket gör att beg marknaden hänger med lite på lång sikt. En 45 år gammal klocka har jag svårt o se att den skulle falla i värde, den görs inte mer och fler och fler försvinner på olika sätt. Därför tappar du troligtvis inte i värde om du håller den i bra skick, mycket kan ju hända och mycket hänger på att den är original.

Sen finns det flera andra nivåer att fundera på när du jämför ny kontra vintage osv.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Men är det inte som att köpa bil? Köper man ny får man "osuttna säten" garantier, service behövs inte direkt osv. Man får ju med box och länk m.m. Vilket man sällan får på vintage...

Hur länge finns månklockan kvar i handeln montro? Och tas den bort kan priset öka pga det?
 

par

Patek
2-Faktor
Men är det inte som att köpa bil? Köper man ny får man "osuttna säten" garantier, service behövs inte direkt osv. Man får ju med box och länk m.m. Vilket man sällan får på vintage...

Hur länge finns månklockan kvar i handeln montro? Och tas den bort kan priset öka pga det?

Delvis, men det finns ju en tjusning i det också:) Framförallt kräver vintage mer kunskap av dig vid inköpt och du måste vara mer påläst på vad du köper.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vintage Omega är ju kända för att vara billiga eftersom de släpper reservdelar i massupplagor (även till gamla klockor). Det finns självklart undantag, men vill man ha en vintageklocka som ökar i värde, så ska man kolla på andra märken.
 
  • Like
Reactions: par

Omega70

Cartier
2-Faktor
Lite svårt att säga. Varumärket är väldigt avgörande, ta Rolex där vissa modeller görs i stora upplagor. Det är inte direkt brist på begagnade subar, men ändå stiger de i värde eftersom folk är villiga att betala ett högre pris. Vi får se om Omega lyckas bättra på sitt varumärke på sin lyxresa....o_O
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Träffade en person i jul som sa bestämt att nyare Omegor kan man inte drömma om att köpa för de kommer inte bli värda nåt framöver för de görs i så stora serier och upplagor...

Det man iså fall bör köpa är vintage för där är antalen/upplagorna mer begränsade och de kommer ALLTID stiga i värde som han uttryckte det.

Kan detta verkligen stämma?

/J

Att de inte kommer att vara värda något i framtiden är svammelprat. Drack han upp all din glögg?
 

Helvetia

Cartier
Vintage Omega är ju kända för att vara billiga eftersom de släpper reservdelar i massupplagor (även till gamla klockor). Det finns självklart undantag, men vill man ha en vintageklocka som ökar i värde, så ska man kolla på andra märken.

Hört från flera vintagesäljare ( ej hobby) att omega är det man kränger mest och det som ökat mest i värde på sista åren. En handlare jämförde de gamla omega-dressarnas årisutveckling på 100-200% med gamla datejusts (som kostat ungefär samma ett bra tag
nu) för att göra ner mig i skorna när det gäller rolex prisutveckling. Han hade en poäng.

Tror själv att vintage-speedys med rätt ref kommer stiga mer, säkert ploprof också när den tas ur sortimentet igen. Omegas omställning till ett dyrare klockmärke ger ju stor potential att lyfta vintagepriserna generellt. Att det finns reservdelar att tillgå måste ju inte vara något negativt, utan snarare tvärtom, även fast jag förstår vad du menar.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Min uppfattning från att ha tittat på många annonser på c24, här och annorstädes är att beg priser på omega stigit de senaste två åren. Vissa modeller som 2254.50 har stigit rätt rejält.

Det är ju inga rolex beg priser men de har stigit.
 

Sond

Patek
Jag har länge sagt att 2254.50 kommer dra iväg i pris och så tycks ha skett. Äldre Speedy kommer att vara stabilt höga. Andra delar av Omega kommer säkert sjunka som en sten. Som hos de flesta andra tillverkare. Annars tror jag andrahandsvärdet avgörs om Omega lyckas med sin prisstrategi på nya ur. Om de etablerar sig runt Rolex kommer många fler vilja bära en Omega och då drar priset iväg även på vintage.

Ska man få upp priset på vintage så skulle man få kineserna att gilla begagnat. Då skulle marknaden dammsugas från öst. Men än så länge lär de som har råde i Kina vilja ha nytt. Men om ett tag kanske..?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helvetia
Som sagt, självklart finns det enstaka modeller: proplof, seamaster 300 och pan pie, MEN dessa klockor är fortfarande relativt billiga. Man kan ju fortfarande med lätthet bygga ihop en NOS vintagedykar-Omega från 70-talet för 10000kr. Visst kan man snacka %, men det är inte många modeller som inbringar stora pengar.

Om vi håller oss till de nya modellerna som TS kompis jämförde med, så är ju Omega ökända för att säljas till reapriser och ändå falla mycket initialt på begagnatmarknaden. Så kort sagt har ju TS kompis rätt. VISSA begränsade modeller kommer stiga i värde, men de flesta kommer inte göra det nämnvärt pg a upplagorna. Att de inte skulle bli värda nämnvärt känns ju dock som en överdrift. Detta är ju däremot inget konstigt utan gäller i princip alla klockmärken.
 

Helvetia

Cartier
Vad jag hört har kineserna redan börjat läppja på vintageglaset lite. Dom köper ju också redan tillbaka en massa stulna/köpta antikviteter som jag förstått. Fina viner går på stor export långt österut också.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Speedyn kommer nog inte tas bort ur Omegas sortiment.

Beror helt på hur du ska använda klockan också. Är du en putsNisse, köp en ny. Gillar du lite sletnare saker. Köp en vintage.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köper du en vintage Speedmaster med ett värde på 27K lär den iallafall inte bli billigare med tiden. En ny sjunker i värde med en gång.

Lyckas du få tag på en relativt orörd vintage bör den stiga i värde.

Sedan är det ju så fantastiskt mycket roligare med vintage :)
 

Helvetia

Cartier

Du har såklart rätt i vad du säger. Det underminerar omegas vintage-segment att kunna knåpa ihop en egen "vintage-omega" med NOS-delar. Det är dock att föredra framför klockor med urverk som inte går att hitta delar till. Något som tyvärr kommer bli mer och mer vanligt i framtiden.

Sen tycker jag inte att värdeökningarna på billigare omegor är något att vifta bort. Det är ju galet bra procentuell ökning. Dessa gamla omegor har också några av de mest slittåliga urverk. Inte helt ovanligt att dom tickar på fortfarande utan service.
 

fc2

Rolex
Träffade en person i jul som sa bestämt att nyare Omegor kan man inte drömma om att köpa för de kommer inte bli värda nåt framöver för de görs i så stora serier och upplagor...

Det man iså fall bör köpa är vintage för där är antalen/upplagorna mer begränsade och de kommer ALLTID stiga i värde som han uttryckte det.

Kan detta verkligen stämma?

/J

Rolex's årsproduktion: 1 000 000
Omega's årsproduktion: 750 000

Med det sagt tror jag dock att dagens PO inte kommer vara värda mycket om 10-20 år. Speedmaster kommer hålla sig bättre men framförallt kommer de Speedmasters med 861 att stiga. Alla med de äldre kopparverken kommer stiga om du frågar mig. Två moderna Speedmasters som dock kommer hålla sig är "Speedeorite" och FOIS. PloProf kan klara sig någorlunda medan Spacemastern ligger illa till. Kan dock bli en klassiker på 25-30 års sikt.

De som ligger sämst till är alla 7750-varianter som Omega producerar där det finns få undantag med bättre chans till att hålla sitt värde, tex nya Bullhead (ganska begränsad upplaga). Nya DSOM kommer stiga och sjunka med trenden för keramikklockor medan vanliga 9300-Speedmastern ligger illa till för stora pristapp. Omega gör sig ganska känsliga för trender i storlek iom att många av deras nya klockor är ohyggligt stora så tex en POC eller PO XL kommer inte vara värd mycket den dagen det är inne med 35 mm igen.

Vintage är ofta bra ur värdesynpunkt men där har man andra problem såsom service och reservdelstillgänglighet.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nejdå. Titta på alla här som byter dinkor som andra byter underkläder. Då är andrahandsvärdet ganska intressant, n'est-ce pas?
Fast om man skall generalisera på det sättet är ändå inte forum som detta representativa. De flesta människorna köper en eller ett par klockor under en livstid och säljer inte den gamla klockan. Att läsa här är lite som att hänga på ett datorforum och dra slutsatsen att majoriteten av alla datoranvändare använder CLI Linux ;)

Sen kan jag tycka (min personliga åsikt) att köp bara sånt du vill behålla, köp inte "skräp" som du tröttnar på bara för köpandets skull. Fast visst jag misstänker att det är många här som inte håller med mig om det på detta forum. Vet ju av erfarenhet att du och jag inte drar jämt särskilt ofta ;)
 

DrDre

Patek
Om man vill köpa något värdesäkert från Omega så är det nog en Speedmaster Professional som gäller (eller kanske några av de mer efterfrågade vintagevarianterna som tex Ploprof etc). En hygglig beg för ca 15 tkr torde vara säkrare än att ha pengarna på banken.

Om 10 år tror jag ingen av Omegas klockor från deras nuvarande sortiment kommer att finnas kvar i oförändrats utförande. Förutom då givetvis Speedmaster Professional. Den är ju en super-mega-klassiker och jag ser inte hur de skulle kunna göra sig av med den. Det enda de ev. kommer att försöka ändra är nog priset. Jämfört med Omegas övriga sortiment känns priset lite lågt för månklockan, så jag skulle inte alls bli förvånad om man relativt sett kommer att höja priserna på den.
 
Topp