• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya prishöjjningar i sikte?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Alla har samma ungefärliga listpris, då de utgår från samma inköpspris så det enda som skiljer är valutaomväxlingen.

Ja, listpris var kanske fel uttryckt, aktuellt pris i Gassanbutiken på schipolflygplatsen jämfört med aktuellt pris inne på Gassanbutiken i Amsterdam (som var förhållandevis detsamma som i Sverige omräknat i kronor)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Huruvida det blir en prishöjning eller inte kan vi, precis som du skriver @Lapo Elkann , bara spekulera i. Min gissning är att tex. Rolex kommer ligga lite lågt med tanke på att det i början av 2015 blev en rätt rejäl höjning (gissningsvis både en avsiktlig, planera höjning men också en höjning pga valutakursförändingar). Därmed inte sagt att det inte sker någon justering alls men jag tror inte den blir så kraftig som den i början av 2015.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Alltså, Global Blue tummar inte på regler. Är du bosatt inom EU får du ingen Tax Free. Bor du i samtliga land inom Europa UTOM Sverige, Danmark, Norge eller Finland så kan du få taxfree i Norge. (Avtal mellan Skandinaviska länder ang. detta.)

Taxfree sköter heller inte butiken, någonstans i världen, utan man betalar beloppet i butiken och får sedan tillbaka motsvarande belopp för avdrag för momsen (Minus det GB tar för transaktionen.) så visst GÅR det att "köpa" på taxfree, men du får inga pengar tillbaka om du bor i Sverige och handlar på Schipol tyvärr.
Har du handlat i alla länder i hela världen? Cool i så fall. Enligt @KenKun drar de av skatten direkt i kassan i Japan.
 

Imolarot

Omega
Mellanlandade på Schiphol i somras och priserna var betydligt lägre så visst går det att fynda, man vet dock aldrig vad som finns i lager innan man kommer ner så man får chansa helt enkelt.

Var mest inne på Tudor Pelagos eller Rolex 114060 då så kollade inget annat men de kostade ~24000kr resp ~53000kr när jag var på Schiphol.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Huruvida det blir en prishöjning eller inte kan vi, precis som du skriver @Lapo Elkann , bara spekulera i. Min gissning är att tex. Rolex kommer ligga lite lågt med tanke på att det i början av 2015 blev en rätt rejäl höjning (gissningsvis både en avsiktlig, planera höjning men också en höjning pga valutakursförändingar). Därmed inte sagt att det inte sker någon justering alls men jag tror inte den blir så kraftig som den i början av 2015.
Intressant bedömning @Taxman, var just ett sådant resonemang jag var ute efter. Hur stor var den senaste prishöjjningen? 111610LN ligger på 73 hos Rob nu, vad fick man dega innan höjningen egentligen? I hur stor grad slog denna höjning igenom på begagnatmarknaden? Gissar att det inte var ett 1:1 förhållande där...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Om det enbart är en klocka som en AD bör ha på lager är det 116040LN. Vi pratar ju inte diamantbeprydd DD nu utan dussindinkornas dussindinka.... Är dessutom smidigare och billigare att ta flyget till Shipol än bilen till Ullared! Kanske borde man ta sig en tur framöver.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Alltså, Global Blue tummar inte på regler. Är du bosatt inom EU får du ingen Tax Free. Bor du i samtliga land inom Europa UTOM Sverige, Danmark, Norge eller Finland så kan du få taxfree i Norge. (Avtal mellan Skandinaviska länder ang. detta.)

Taxfree sköter heller inte butiken, någonstans i världen, utan man betalar beloppet i butiken och får sedan tillbaka motsvarande belopp för avdrag för momsen (Minus det GB tar för transaktionen.) så visst GÅR det att "köpa" på taxfree, men du får inga pengar tillbaka om du bor i Sverige och handlar på Schipol tyvärr.
Angående tax-free har du fel, på tex Schiphol är momsen avdragen redan vid köp, det handlar alltså inte om att få tillbaka något. Som jag skrev i tråden om köp på flygplatser så har Holland/UK ett undantag och man får köpa till "utan moms"-priset även om man reser inom EU, det står dock VAT-paid på kvittot men priset man betalar är samma som "tax-free resenärer" som reser ut från EU.
 

Rulle

Audemars
man kan dessutom pruta hos gassan på schipol!

jag maila och ringde ner så fick jag köpa en g/s dj med jubilee för 63 ca (fick då ca 4 k i rabatt på deras pris)

dom tar 6490 för en batman !!

fast enda negativa med gassan är att dom är så jävla slöa på att svara på mail....

kan även rekomendera rolex butiken på geneves flygplats ! riktigt bra service, går att föra över pengar i förväg och bara hämta upp leksaken före man flyger hem... (går likaså att göra samma hos gassan)
 
Angående tax-free har du fel, på tex Schiphol är momsen avdragen redan vid köp, det handlar alltså inte om att få tillbaka något. Som jag skrev i tråden om köp på flygplatser så har Holland/UK ett undantag och man får köpa till "utan moms"-priset även om man reser inom EU, det står dock VAT-paid på kvittot men priset man betalar är samma som "tax-free resenärer" som reser ut från EU.

Hur kan detta vara tillåtet i så fall?
 

max

Dancing Queen
Hur kan detta vara tillåtet i så fall?
Läs på länken som postats en bit upp :)

"Government regulations were changed in 1999 and true duty-free shopping was abolished for travellers within the EU. Passengers travelling to destinations outside the EU could and still can make duty-free purchases however.
In order to prevent passengers having to pay different prices depending on their destination, the retailers at the airport have agreed to harmonise the prices for EU and non-EU destinations. The VAT amount that consumers travelling within the EU would normally pay on products is now borne by the retailers themselves. This enables prices to be kept lower, and allows all departing passengers at Schiphol to shop at duty-free prices."

Du har mao rätt i sak, det är ej skattefritt på riktigt utan butikerna betalar skatten.
 
Senast ändrad:

M021

Rolex
2-Faktor
Enligt GB ska skattes dras av hos deras kontor om köpet sker inom EU enligt dem själva iallafall!
Det reggas ej som skattefritt, utan som rabatt. Således behöver du ej betala skatt i Sverige om tullen skulle stoppa dig. Papperexercisen tar dom hand om.
Dock är det ett lotteri på schiphol och köpa klockor. Ingen reservation möjlig, max köp av 1 stålis om man ej ringer ägaren och får dispens, så kontakter underlättar.
 

LS

Panerai
2-Faktor
man kan dessutom pruta hos gassan på schipol!

jag maila och ringde ner så fick jag köpa en g/s dj med jubilee för 63 ca (fick då ca 4 k i rabatt på deras pris)

dom tar 6490 för en batman !!

fast enda negativa med gassan är att dom är så jävla slöa på att svara på mail....

kan även rekomendera rolex butiken på geneves flygplats ! riktigt bra service, går att föra över pengar i förväg och bara hämta upp leksaken före man flyger hem... (går likaså att göra samma hos gassan)
6490 för en batman är ju helt galet, men jag antar att det är utbudet som är svårigheten. Sugen på en 114060 eller 116610 och dom borde finnas i lager ofta tycker man. Intressant värre... :hungry:
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
man kan dessutom pruta hos gassan på schipol!

jag maila och ringde ner så fick jag köpa en g/s dj med jubilee för 63 ca (fick då ca 4 k i rabatt på deras pris)

dom tar 6490 för en batman !!

fast enda negativa med gassan är att dom är så jävla slöa på att svara på mail....

kan även rekomendera rolex butiken på geneves flygplats ! riktigt bra service, går att föra över pengar i förväg och bara hämta upp leksaken före man flyger hem... (går likaså att göra samma hos gassan)
Är det tax free i geneve? Vart är priset bäst Shipol eller Geneve?
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Det reggas ej som skattefritt, utan som rabatt. Således behöver du ej betala skatt i Sverige om tullen skulle stoppa dig. Papperexercisen tar dom hand om.
Dock är det ett lotteri på schiphol och köpa klockor. Ingen reservation möjlig, max köp av 1 stålis om man ej ringer ägaren och får dispens, så kontakter underlättar.
Vaf har ägaren för nummer?
 

Rulle

Audemars
schipol är ju betydligt billigast men geneve har riktigt bra service !
man kan ringa eller maila till schipol och boka klockor så man vet när dom har klockan man vill ha ....

vanliga gmt2c kostar 6100 :- ..


och ja, taxfree i geneve också ! man fyller i en lapp med sina uppgifter och så drar dom av skatten direkt ! sen eftersom Schweiz inte är med i eu så finns där dom som tullar sina köp i tullen här hemma och dom som inte gör det.. (uppmanar inte till något nu) men köp i Schweiz kan bli dyra... och det problemet har man inte om man köper på schipol för det är EU och då behöver man inte betala tull på varor man köpt där !
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hur kan detta vara tillåtet i så fall?
Skulle vilja påstå att det är regel snarare än undantag att priserna redan är "tax-free" på flygplatser, handlar alltså inte om att få tillbaka något utan priset är redan justerat motsvarande den lokala momsen, detta gäller alltså "air side". Hur det regelmässigt funkar är nog olika från land till land. Såg precis vad @max skrivit så detaljerna för just Schiphol hade jag fått om bakfoten.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
schipol är ju betydligt billigast men geneve har riktigt bra service !
man kan ringa eller maila till schipol och boka klockor så man vet när dom har klockan man vill ha ....

vanliga gmt2c kostar 6100 :- ..


och ja, taxfree i geneve också ! man fyller i en lapp med sina uppgifter och så drar dom av skatten direkt ! sen eftersom Schweiz inte är med i eu så finns där dom som tullar sina köp i tullen här hemma och dom som inte gör det.. (uppmanar inte till något nu) men köp i Schweiz kan bli dyra... och det problemet har man inte om man köper på schipol för det är EU och då behöver man inte betala tull på varor man köpt där !

Slängde precis iväg ett email till Schiphol! Kommer ta flyget direkt om detta stämmer att man kan boka klockor.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
schipol är ju betydligt billigast men geneve har riktigt bra service !
man kan ringa eller maila till schipol och boka klockor så man vet när dom har klockan man vill ha ....

vanliga gmt2c kostar 6100 :- ..


och ja, taxfree i geneve också ! man fyller i en lapp med sina uppgifter och så drar dom av skatten direkt ! sen eftersom Schweiz inte är med i eu så finns där dom som tullar sina köp i tullen här hemma och dom som inte gör det.. (uppmanar inte till något nu) men köp i Schweiz kan bli dyra... och det problemet har man inte om man köper på schipol för det är EU och då behöver man inte betala tull på varor man köpt där !
Vad kostar samma klocka i Geneve exkl. tullavgift?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp