• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Rolex Day-Dates smarta drag

P

Philippe Stern

Guest
Rolex gjorde ett smart drag med nya DD. Förutom att man gick från tjejstorleken 36 mm, så gjorde man ringen smalare. Den var alldeles för bred på DD II. Såg oproportionerlig ut för oss som burit DJ 36 mm innan. Nu börjat jag dras mot en DD. Damm!

DD 36 mm. Klassikern:
image.jpg


DD II 41 mm. För bred ring:
image.jpg


DD 40 mm. Smalare ring än 41 mm. Mer proportionerlig:
image.jpg
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är inne på samma banna som dig. Gillar DD1 och DD2 som fan men tycker inte de sitter perfekt på handen. När kan man prova skiten BTW?
 

DrDre

Patek
Jag håller med dig. Den där lite slankare formen är mkt snyggare. Proportioner och form är mer lika originat. Kanske kan man hoppas på att den kommer med rem längre fram. Och kanske att det kommer en DJ med samma form och storlek men de kanske väntar in det nya urverket innan den kommer.

Platinumvarianten är ju helt fantastisk.

Rolex-Day-Date-40-platinum.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Klockan upplevs som större desto mer bling och blänk som finns på klockan, därför funkar 36mm så bra!
Hade tom en 34 mm tudor prince oysterdate som kändes kanon i storleken just pga detta.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig varit en fan av DD41, DD36 däremot är mumma! Och på de bilder jag har sett så ser DD40 bra ut, vem blir först på KS med en? Finns det någon DD41 på forumet? :)
 

Ale

Cartier
En DD skall vara 36mm och på länk.

Instämmer. Det är ett objektivt faktum att 36 mm - modellen bland bilderna ovan har bäst proportioner. 41 mm ser rent grotesk ut, där föll man olyckligt för en kortsiktig trend. Det ut som en replika av en Marc by Marc Jacobs-klocka.

Nya 40 mm, där sansade man sig och erkände misstaget, men man når inte fram till klassen hos 36mm.

Sen kan man förstå att för vissa blir 36 mm för litet. Mitt råd är då att köpa annan klocka, Rolex har ju fina större klockor av andra modeller. Alternativt titta på parfymklockor/DW där det finns en uppsjö 44mm-klockor att välja mellan, dessutom mer överkomliga i pris. :)

Men förstör inte klassikerna.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
38mm tycker jag är optimalt. Lite större än 36 som kan misstas för en dam klocka men inte heller <40mm som passar dykare.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Nu när DD kommer i en variant på 40mm känns det som den kan bli intressant att prova, eftersom jag personligen tycker 36 mm är för litet.
Respekterar er som tycker allt över 36mm är groteskt, men sansa er lite...det är faktiskt bara er personliga åsikt...inte en sanning för alla!
Att totalt, och rent generellt, döma ut allt över 36mm i storlek är bara så dumt...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker 36 mm är i minsta laget men absolut inte över 40mm för en DD. 38mm tror jag skulle passa mig perfekt. Men som någon annan redan har nämnt i tråden, har man för stora handleder för en DD så välj en annan klocka.
 
Topp