• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Seadwellern vs nya Ingenieureunen

john b

Rolex
Tjena.

Tänkte det kunde vara kul med lite jämförande bilder på två stålklockor som bägge är 40 mm, men i övrigt rätt olika. Ingen skäms dock för sig.
Jag går inte igenom tekniska finurligheter eller verk. Jag struntar i urverk, det enda jag bryr mig om är hur klockan ser ut och hur "premium" den känns att hantera. En fördel är väl om den går hyfsat rätt, men jag orkar sällan kolla det.


Köpte nya Seadwellern såfort den kom ut, tycker att det är Rolex bästa klocka. Tyvärr är det så med mig att jag tröttnar fort på Rolex. Alla har ju likadana. Nåväl, grym klocka iaf.

vs10.jpg


Jag hade gamla ingenjörn med inhouseverket. Den var tuff, men lite för stor och topptung. Störde mig på avsaknad av kronskydd och ingen möjlighet att justera länken så den satt aldrig helt rätt på mig.
När jag läste om denna förenklade nya variant och såg bilder blev jag förtjust. Tycker att de gjort rätt som köper in ett tunnare lättservat urverk som går att magnetskölda och ändå hålla klockan tunn. Synd att tavlan inte har våffelstruktur längre bara. Blir väl för dyrt.

vs9.jpg




En omedelbar skillnad är att Rolex som vanligt inte har vett att spraya antireflexbehandling på glaset. Det ihop med den reflektiva keramikvridringen och många polerade ytorna gör att det är en klocka som är rätt skrikig, för att vara en "tool-watch". Man får beundra Rolex för att de hittar på keramisk vridring som är bleknings- och repfri och samtidigt gör att klockan ser lyxigare och dyrare ut. En skoj paradox.
IWC ser och känns lite större än 40 mm. Det är nog pga avsaknad av vridring, att klockan är rel platt och att tavlan sitter högt upp under glaset (bakom tavlan sitter säkert en "soft iron shield" som kapslar in och magnetskyddar urverket litegrann, jag har inte läst på utan gissar nu).

vs.jpg


Boettsidorna på IWC tycker jag är mycket finare än på Rolexen. Ser mer arbetade ut med omväxlande polerade respektive blanka ytor. Samma sak med länksidorna. Tycker inte att det är helrätt att de är polerade på Rolexen.

vs2.jpg


Rolex triplock-krona är som vanligt lika härlig och stabil i hanteringen som ett franz-jäger. IWC-kronan känns som en helt vanlig schysst krona.

vs3.jpg


Bägge baksidorna är rätt tråkiga. IWC fräser in serienumret på bakboetten med stora tydliga bokstäver. Lite kul.

vs4.jpg


På handleden är bägge bekväma. IWC har halvlänk, och Rolex har mikrojustering. Rolexens rätt bastanta boett balanseras bra av en stabil länk med stort och tungt lås (som gömmer ett glide-lock och en vik-dykförlängning) Faktum är att jag tycker låset är lite väl stort pch klossigt.

IWC-boetten är bara 10 mm tjock, och kommer med en grym länk som är rätt rolig att storleksjustera med medföljande kopparverktyg. Går lika bra med tandpetare. De har uppgraderat låset jmf tidigare och det känns nu riktigt säkert och bra med tjockt gjutgods och smart mekanism som sannolikt inte går upp av misstag. Rolexen har ju den braiga vikflärpen som säkerhet så den lär ju inte lossna av misstag heller.

Rolexlåset är stort och helborstat. Jobbar man med data eller lavetter kan man utgå från att det blir en swirlie-magnet.
vs5.jpg



vs6.jpg


vs7.jpg


vs8.jpg





Sammantaget är det två grymma klockor som kompletterar varandra väl. Jag tycker ingenieuren är lite roligare. Rolexen är tätare, det är ju bra om man gillar det. (120 m vs 1220 m)

Tack för titten.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tack för ett trevligt inlägg och mycket fina bilder!

"Sammantaget är det två grymma klockor som kompletterar varandra väl." är väl precis så som jag känner det också. Har också den nya SD'n men inte den nya Ingyn (än ...;)). Har däremot två andra IWC på länk (Mark XVI och en Spitfire chronograf). Är enormt nöjd med alla tre, men på olika sätt då de täcker olika behov. Som dykarklocka är den nya SD'n perfekt, men jag håller med dig om storleken på låset. Säkert lås och mycket smidig finjustering av länken, men STORT. En klar repmagnet vid vardagsbruk. IWC's länkar är smidigare och med ett betydligt mindre lås som knappt bygger något på höjden. Historiskt har ju avsaknaden av halvlänkar till IWC gjort att man måste ha tur om den ska sitta bra på armen, men din Ingy verkar i alla fall ha en halvlänk. Dessutom är deras geniala (och patenterade) sammanfogning av länkbitarna guld värd.

Två mycket fina klockor, helt klart, från två anrika tillverkare som verkligen bryr sig om detaljer. Bär båda två med stolthet! :cigar:
 

M.U

Rolex
Mycket fina klockor indeed! Men min röst faller på seadwellern! De guldiga visarna tycker jag inte särskilt mycket om.....
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Trevlig läsning! Men, i min bok vinner sea dwellern. In house verk, vikarna, vridringen... Det känns som ingenjören saknar mycket av det jag vill ha.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Trevligt inlägg och fina bilder. Skulle jag välja så blir det SD men gillar verkligen ingenieuren också. Lite mer ovanlig och kanske ett lite
mer roligare alternativ.
 

JesperO

Rolex
Tack för trevlig läsning och som alltid trevliga bilder.
Om de ändå hade fortsatt med tavlan från 3227:an, då hade jag köpt en inge med en gång igen (håller med att den var svår att få sitta skönt, topptung) - galen känsla överlag.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Bra jämförelse av två riktigt fina klockor i sina egna kategorier. Tycker både iwc:n och sd är riktigt fina. Men det är lite som du säger, iwc:n blir lite topptung. Men tror den skulle passa bra på t.ex gummi/läder.
 

john b

Rolex
Bra jämförelse av två riktigt fina klockor i sina egna kategorier. Tycker både iwc:n och sd är riktigt fina. Men det är lite som du säger, iwc:n blir lite topptung. Men tror den skulle passa bra på t.ex gummi/läder.

Tack.

Förtydligande, det är gamla ingenjören jag tycker är topptung, denna är det absolut inte. Tunn och fin klocka.
 

SenorE

Omega
Tack för ett kanoninlägg! Bra och informativt, fina bilder också. Grymma klockor båda två, Rolexen är dock snäppet vassare.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Riktigt fina bilder på två suveränt fina klockor.

Håller med om AR, saknat det på de Rolex jag har/haft.
Tycker det ger klockan mer liv.

Ingy'n levererar över ett större spann än SD'n
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Tack för trevlig läsning och grymma bilder på två ordentligt snygga klockor!
Hade någon tvingat mig att välja så hade det blivit IWC'n.
 
Topp