• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya Seiko retros

aadde81

Cartier
Hej!

Har sett att det har dykt upp några nya Seikos som jag tycker ser spännande ut.
Diameter 44 cm, automatiskt urverk 7R26. Pris ca 1700 kr på Ebay.com.

Åsikter?


Alla bilder skamlöst stulna från nätet.

SNKM97K1
SNKM97K1_00-650x650.JPG


SNKN01K1
14868115482_9333b2633a_b.jpg
 

Bilagor

  • P1060681_zpsb4d9ebee.jpg
    P1060681_zpsb4d9ebee.jpg
    18 KB · Visningar: 178

san

Cartier
2-Faktor
Härligt retro, om än aningen otympliga och något för stora. Rör det sig om tributemodeller eller pratar vi vintage?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
44 cm är ju vansinnigt stort. ;)
Det har släppts fler. Finns en ny modell med fasat glas också som baseras på någon gammal KS-kvartsare.
Edit: Urverket är 7s26, alltså SEIKOS standardurverk.
 

aadde81

Cartier
44 cm är ju vansinnigt stort. ;)
Det har släppts fler. Finns en ny modell med fasat glas också som baseras på någon gammal KS-kvartsare.
Edit: Urverket är 7s26, alltså SEIKOS standardurverk.

Ja storleken får mig att tveka, även om det inte är stora pengar det handlar om skulle jag gärna vilja testa klockan på armen innan jag slår till. Vet du beteckningen på en eller flera av de ursprungliga modellerna back in the days?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ingen aning om ifall dessa bygger på någon ursprunglig modell. Tycker de ser ut ungefär som en gammal world timer.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Lite roliga... men är det inte roligare att köpa liknande Seikomodeller från 70-talet? Dom betingar väl nästan lägre värde än vad dessa nya gör?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske har fel, men inbillar mig att urverket är bättre än i en gammal klocka i motsvarande prisklass.
Beror på modell. Ett standardverk från 60/70 håller inte tiden bättre än ett 7s26, utan snarare sämre. Sen gjorde de ju även riktigt bra urverk på den tiden.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag personligen hade hellre letat upp en vintage variant om jag skulle köpa. Det utseendet är förknippat med vintage för min del och därför vill jag inte att den ska vara ny :)
 

Bramster

Omega
Gillar boettet; tror att om är nog ganska bekväma runt armen trots den överdrivna storleken. Synd att de snålade på urverket; att de inte går att dra upp manuelt bidrar inte till vintage känslan. Kan nog bli ett köp; de är ju snygga.
 

Bramster

Omega
Verkar inte vara lätt att få tag på dessa fina dinkor om man inte bor i tex. Malaysien. Får nog vänta tills en CreationWatches eller liknande tar in dem.
 

leicaphile

Panerai
Gillar boettet; tror att om är nog ganska bekväma runt armen trots den överdrivna storleken. Synd att de snålade på urverket; att de inte går att dra upp manuelt bidrar inte till vintage känslan. Kan nog bli ett köp; de är ju snygga.

Nja, hand wind fanns väl varken på 7002 eller 6139 till exempel. Tycker dessa "retro" modeller är snygga men på tok för stora. Clownklockor finns det redan gott om på marknaden.
 
Topp