• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya tråden om klockor, whisky och öl.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det anses att vi behöver en ny tråd gällande klockor, whisky och öl, och jag håller helt med.
(Det finns något gammalt men den tråden känns "ur tiden" och lite "tillbakadragen".
Här kan vi posta bilder på klockor, diverse drycker, och dryfta allt däromkring.
En idé kan ju vara att göra det till en rutin att varje fredagkväll posta någon bild på en snygg klocka och en riktigt trevlig single malt eller mustig öl.
 
Senast ändrad:

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Funderar stark på en sådan här, någon som rockar en!? :)
_20160114_095218.JPG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är väldigt mycket för skotsk whisky. Även japansk whisky håller mycket hög kvalitet.
När det gäller rökig Whisky eller inte så brukar jag tycka att all whisky, rökig eller ej, har sitt tillfälle. En fin sommardag väljer jag inte en rökare från Islay. Då blir det en ljungdoftande speyside whisky med toner av aprikos och honung. En risig höstdag däremot är perfekt för en tung, rökig, tjärig och saltig whisky. Gärna sherrylagrad för att få en söt eftertouch. En 21årig Port Ellen är perfektion. ;)
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Å herregud,sökte på port ellen whisky på bolaget, den var nog tyvärr inte i min prisklass haha men om du skulle rekommendera nån av dom alla speyside där vilken/vilka skulle hamna på toppen :) och vilka japanska är prisvärda. Har tyvärr inte smakat allt för mycket än, blir mest lagavulin 16, laphroaig quarter kask m.m gillar jag, sen kan jag även ta en som faumos oxå som du sa beror på väder och sällskap :) sen brukar min far bjuda på mer exklusiva macallan, och mer sånt dära, riktigt kul och prova nytt :) så tar gärna emot tips så som billiga prisvärda och dyrare rökig och icke rökig :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Alltså, Port Ellen kostar skjortan beroende på att destilleriet är nedlagt sen många år. Det finns dock ett antal flaskor kvar. Men man kan ju prova några cl på tex Biskop arms eller likn.
Om man är sugen på lättare whisky som inte är särskilt rökig (men minst lika bra) är speyside området bra.
En single malt från speyside som jag tycker är närmast fantastisk för sitt pris är Cragganmore. Kostar fortfarande knappt 400 spänn vilket är ganska otroligt. Annars är Glenfarclas eller The Balvenie riktigt trevliga. Mortlach oxå. En whisky från höglandet (oxå Skottland) som är riktigt bra är Oban.
Rökiga whisky kommer nästan alltid från ön Islay. Nästan allt där är riktigt bra. Lagavulin, Laphroaig, Ardbeg, är de vanliga men prova gärna tex Caol ila.
Japanskt då... Yamazaki (låter som en motorcykel) är rätt trevlig, men Nikka yoichi är en höjdare-rekommenderas. Oftast går det inte skilja japansk whisky från skotsk, de ligger på samma nivå. Lite kuriosa är att beroende på vädret mognar japansk wirre lite fortare än skotsk. Varmare och fuktigare än de råa skotska vindarna.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Shit tusen tack för alla förslag blir in och beställa hem några av flaskorna efter jag gått av jobbet ( på söndag kl 21 phju ;) ) hur länge har du vart inne på klockor och whisky!? :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Whisky har varit ett intresse i 6-7 år. Klockor har jag varit intresserad av lite till och från i mer år än så, men jag känner mig ändå ganska novis om man jämför klock- kunskapen många sitter på här inne.
Whisky kan jag betydligt bättre tycker jag.
 

Ponlarsson

Panerai
Just nu är en Auchentoshan Springwood och en Mackmyra Svensk ek öppna hemma. Gillar båda eftersom de är lite lättare. Har även en Bowmore men den är inte alls god. Användes senast till att putsa skor.

Har annars ersatt whiskey mycket med rom den senaste tiden, och då är Diplomatico och Ron Zacapa två favoriter. Visserligen astråkiga och förutsägbara, men ändå bra.

Pratar vi öl så har jag fallit för ticker-kulturen med att prova massa olika sorter. Just nu mycket Ipa och pale ale där de sistnämnda förmodligen är det jag gillar bäst.
 

Jaguaren

Omega
Jag skulle rekommendera dig att testa Indisk whisky. Det finns bara 2 st företag på marknaden men de gör riktigt bra whisky.
Amrut som funnits i rätt många år och och Paul John som dök upp 2015 i Europa. Vad dessa kostar i Sverige har jag ingen aning om då jag handlar min whisky från Tyskland och Holland.
Min rökiga favorit är Talisker och min blended whisky är Big Peat.
Ha det Blått !
 
Topp