• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya visare till Speedyn.

Ryttaren

Rolex
Sedan jag köpte min 145.022 - 69 så har jag haft planer på att byta visare. Dels för att lumen lossnat lite på minutvisaren och dels för att de är lite för vita jämfört med index i mitt tycke.

Beställde nyligen en ny uppsättning minut/tim/chrono visare från ofrei och igår blev det ugnen enligt Dr @NiklasArvid s tidigare ordination! :)

Tycker resultatet blev bra, matchar index snyggt. trodde bara lumen skulle färgas men även de vita tim/minut visarna blev lite mörkare.

Visarna är Luminova så risken att nån eventuell köpare längre fram blir lurad att det är original borde ju således vara minimerat. (Självklart ska denna modifiering framgå i säljannonser men är oftast inte fallet)

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Ryttaren

Rolex
Inlämnad hos Nymans Ur nu! :) Blir skönt att få bort lite lysmasseskräp från insidan av glaset också. Återkommer med färdigt resultat när den är tillbaka.
 
Lustigt att kronografsekunden inte verkar ha gulnat som tim- och minutvisaren. Oavsett ser det ut att passa fint till tavlan.
Jag antar att enda alternativa sättet att få patinakänsla vore att reluma ett nytt set med visare.
 

Ryttaren

Rolex
Lustigt att kronografsekunden inte verkar ha gulnat som tim- och minutvisaren. Oavsett ser det ut att passa fint till tavlan.
Jag antar att enda alternativa sättet att få patinakänsla vore att reluma ett nytt set med visare.

T.ex Nymans kan reluma visare med lite olika färgpigment så det var definitivt ett alternativ. Nu gjorde jag det här mest för att det var kul att testa och få lite koll på färgen :)
 

Molgan

Cartier
Jag går lite mot strömmen, men jag tycker att just Speedyn passar otroligt fint med vita "nya" visare mot en rejält patinerad tavla.
Och jag tror det helt beror på att dem är just målade vita, hade dom varit omålade med lysmassa hade det skurit sig på samma sätt som det gör på en sub.
 

Ryttaren

Rolex
Snyggt resultat . Men skulle inte subvisarna varit med i ugnen ? Risken är väl att dom sticker ut ?

Får se hur det ser ut när det är på plats, om jag kommer störa mig på subvisarna sedan. Bilden överdriver lite hur mörka själva visarna är, dom upplevdes vitare.

Jag går lite mot strömmen, men jag tycker att just Speedyn passar otroligt fint med vita "nya" visare mot en rejält patinerad tavla.
Och jag tror det helt beror på att dem är just målade vita, hade dom varit omålade med lysmassa hade det skurit sig på samma sätt som det gör på en sub.

Målet var mörkare lysmassa, inte att visarna i sig skulle ändras. Får se om projektet fortsätter eller om jag blir nöjd. Själv har jag svårt för riktigt blek lysmassa på visarna mot patinerade index. Visarna i sig behöver inte vara mörka bara de inte är helt kritvita. :)

Gissa vilket bemötande jag fick av min sambo när hon kom hem och trodde jag hade choklad-fondant i ugnen och såg vad jag verkligen höll på med. (Visarna låg på baksidan av en fondantskål) Tyckte mig även höra henne prata med nån väninna senare och idiotförklara mig :meh: ... kanske har hon rätt :D
 
Senast ändrad:

nöt

Vacheron
2-Faktor
Nu blev jag lite sugen. Har kollat på flera speedys men dragit mig för att visarna inte matchar index. Är det svårt att få till? Var inte sekundvisaren med i ugnen eller blev den bara inte lika brun?
 

Ryttaren

Rolex
Nu blev jag lite sugen. Har kollat på flera speedys men dragit mig för att visarna inte matchar index. Är det svårt att få till? Var inte sekundvisaren med i ugnen eller blev den bara inte lika brun?

Alla tre var med lika länge, ca 30 min i 225 grader och sen 5-10 min grill :D
Tror som jag skrev att bilden luras lite för de ser mörkare ut än vad jag upplevde dem. Får se matchningen när den är tillbaka. Skumt nog tycker jag inte chronovisaren ändrades nämnvärt, så måste vara nån skillnad i färgen.

Edit: kom däremot på att chronovisaren låg lite på sniskan i ugnen pga axelröret, så det kan ha påverkat färgen.

Snyggt löst! Härlig patina på klockan förövrigt :)

Tackar, håller med. Därför speciellt min/tim visarna stört lite. :)
 

Ryttaren

Rolex
Tillbaka och är riktigt nöjd. Chronovisaren är som sagt lite ljusare men slipper de kritvita sekund/timvisarna och all lös lysmassa innanför glaset! Ljuset gör att det är lite gulare på bild.

Före:
image.jpeg


Efter:
image.jpeg


Mer rättvisande ljus:
image.jpeg
 
Senast ändrad:

Molgan

Cartier
Jag gillar din grillning :)
Men jag gillar ändå de vita visarna mer, av nån outgrundlig anledning gillar jag dem vita mot en patinerad tavla!
Kanske måste jag då än en gång betona att jag är avskyr miss-matchade tavlor/visare på subs, det förstör vilken najs vintage sub som helst, oavsett bevels :/
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
30 min utan grill + 15 min grill i 225 grader. Aningen mörkare lume men ingen stor förändring.

Familjen har väldigt lite förståelse just nu och insisterar på att vi ska göra något annat än att baka visare. Ska se om jag ger det ett försök till senare eller nöjer mig med detta.

20151129_132657.jpg
 
Topp