Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nya visare Vostok Amphibia

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Forsberg, 3 december 2015.

1. Forsberg
    Trådstartare

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Har nyligen skaffat en sån här:
    DSC_0075.JPG
    Och gjort om den lite så att den nu ser ut såhär:
    DSC_0078.JPG
    DSC_0087.JPG
    DSC_0091.JPG
    Är helt nöjd med både urverk och utseende förutom en liten sak; jag skulle gärna byta visare på den. Idag sitter det nån typ av metallvisare på den och även om jag tycker att formen på dem är helt ok så skulle jag hellre ha ett par vita visare eller kanske plongeur-visare. Problemet är att Vostok tycks använda lite udda storlekar på hålen på visarna, vilket ju såklart skapar en del problem. Efter en inte helt 100%-ig googling så trooor jag att hålen på visarna till Vostoks 24xx-verk mäter:
    Timme: 1,4 mm
    Minut: 0,88 mm
    Sekund: 0,17 mm
    Har varit inne på olika sidor och letat (Ofrei bl.a.) Men det är f-n en j-a djungel för att använda kraftuttryck.
    Så nu undrar jag om det finns någon super-moddare härinne som bytt visare på en Vostok nån gång och som vet vad man kan använda för visare..?

Aquastaren gillar detta.
  2. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Läckert fixat.
    Om det bara är färgen på visarna som stör så är det väl bara att lacka dom och lägga på ny lyspasta?

3. Forsberg
    Trådstartare

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Ja det skulle ju absolut kunna vara en idé. :)
    Fast det låter svårt.. Vad använder man för lack? Hur får man ut lyspastan jämnt och snyggt o.s.v.

OT: älskar din profilbild, -en underbar gammal klassiker!

swedesoc gillar detta.
  4. swedesoc

swedesoc Friends of KS

Jag använde akrylfärg sist jag sprutade visare (airbrush) men det blir nog ännu bättre med hobbylack med lösningsmedel i men det är inte lika kul innomhus.
    Lume på visare är rätt enkelt då man lägger på den från undersidan och låter ytspänningen göra jobbet om man så säger.

Forsberg och DrSbaitso gillar detta.
  5. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  6. Forsberg
    Trådstartare

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Tack men det där är fortfarande Vostoks egna lite tråkiga visare.. Och många av de på ebay var inte till 24xx-verken utan till 22xx- eller 2809-verken och då tror jag inte att de passar. Men tack som sagt!

7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Forsberg gillar detta.
  8. Forsberg
    Trådstartare

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    rogart-63 gillar detta.
  9. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Fanns en hemsida i Sverige innan Customamphibia.se vet ej om det är så att den ligger nere nu eller är nere för gott för lääänge sedan. Men där finns riktigt coola moddar.

Vet inte helt säkert men kan kanske vara @bearyouden som har ngt med den att göra?

Forsberg gillar detta.
  10. bearyouden

bearyouden Bonde

Från:
    Emigrerad Norrlänning
    Hej
    Japp, det var jag som roddade "Customamphibia". Intresset svalnade från min sida, dock är det fortfarande folk som hör av sig med frågor vilket är kul. Vet att Dave Murphy (Han som gör moddade bezelringar) har bytt visare många gånger. Några av hans moddar är riktigt grymma.

Forsberg och Maro gillar detta.
  11. bearyouden

bearyouden Bonde

Från:
    Emigrerad Norrlänning
  12. bearyouden

bearyouden Bonde

Från:
    Emigrerad Norrlänning
    Lite bilder på några gamla moddar.

Voxa.jpg White.jpg Tank.jpg Military2.jpg Military.jpg Hirsch.jpg Amphibia2.jpg Amphibia.jpg

denjohan och Forsberg gillar detta.
  13. Forsberg
    Trådstartare

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
  14. Forsberg
    Trådstartare

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
  15. denjohan

denjohan Friends of KS

Så det var du som körde den sidan, kul. Kollade ofta in den. Den blåa scubaduden ångrar jag ibland att jag inte fångade.

bearyouden gillar detta.
  16. bearyouden

bearyouden Bonde

Från:
    Emigrerad Norrlänning
    Sålde den till en polare som fortfarande använder den. Kvalitén varierar men ibland får man tag på ex som håller bra.

17. denjohan

denjohan Friends of KS

Kommer du ihåg vad det var för strap på den? Den ser väldigt schysst ut.

18. bearyouden

bearyouden Bonde

Från:
    Emigrerad Norrlänning