• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nya visare Vostok Amphibia

Har nyligen skaffat en sån här:
DSC_0075.JPG

Och gjort om den lite så att den nu ser ut såhär:
DSC_0078.JPG

DSC_0087.JPG

DSC_0091.JPG

Är helt nöjd med både urverk och utseende förutom en liten sak; jag skulle gärna byta visare på den. Idag sitter det nån typ av metallvisare på den och även om jag tycker att formen på dem är helt ok så skulle jag hellre ha ett par vita visare eller kanske plongeur-visare. Problemet är att Vostok tycks använda lite udda storlekar på hålen på visarna, vilket ju såklart skapar en del problem. Efter en inte helt 100%-ig googling så trooor jag att hålen på visarna till Vostoks 24xx-verk mäter:
Timme: 1,4 mm
Minut: 0,88 mm
Sekund: 0,17 mm
Har varit inne på olika sidor och letat (Ofrei bl.a.) Men det är f-n en j-a djungel för att använda kraftuttryck.
Så nu undrar jag om det finns någon super-moddare härinne som bytt visare på en Vostok nån gång och som vet vad man kan använda för visare..?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Läckert fixat.
Om det bara är färgen på visarna som stör så är det väl bara att lacka dom och lägga på ny lyspasta?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag använde akrylfärg sist jag sprutade visare (airbrush) men det blir nog ännu bättre med hobbylack med lösningsmedel i men det är inte lika kul innomhus.
Lume på visare är rätt enkelt då man lägger på den från undersidan och låter ytspänningen göra jobbet om man så säger.
 
Tack men det där är fortfarande Vostoks egna lite tråkiga visare.. Och många av de på ebay var inte till 24xx-verken utan till 22xx- eller 2809-verken och då tror jag inte att de passar. Men tack som sagt!
 

Maro

Audemars
Fanns en hemsida i Sverige innan Customamphibia.se vet ej om det är så att den ligger nere nu eller är nere för gott för lääänge sedan. Men där finns riktigt coola moddar.

Vet inte helt säkert men kan kanske vara @bearyouden som har ngt med den att göra?
 

bearyouden

Omega
2-Faktor
Hej
Japp, det var jag som roddade "Customamphibia". Intresset svalnade från min sida, dock är det fortfarande folk som hör av sig med frågor vilket är kul. Vet att Dave Murphy (Han som gör moddade bezelringar) har bytt visare många gånger. Några av hans moddar är riktigt grymma.
 
Topp