Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nya vs. gamla Rolex Submariner

Diskussion i 'Diskussion' startad av Suny, 8 maj 2015.

1. Suny
    Trådstartare

Suny Torpare

Hallå!

Jag går i tankar om att köpa en Rolex Submariner och har läst en del artiklar där man jämfört skillnaderna på den nya och den gamla, då jag inte har bestämt mig för vilken jag vill ha. Dock så har jag en fråga som är obesvarad.

Jag tänkte i helgen gå och testa och känna på den nya då jag aldrig har testat en submariner tidigare.
    Min fråga är då hur känns den gamla i förhållande till den nya? Det jag hört är att den nya ska vara en aning tyngre, men skulle gärna vilja få en mer detaljerad beskrivning av den som testat båda!

Hoppas på bra svar!

Jimpa och Bjoerlin76 gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Svårt att beskriva men beroende på var du bor finns det kanske någon KS-medlem i närheten som låter dig testa en över en öl/fika.

3. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Min farsa har en 14060 från 1992, och jag köpte nyss en 114060. Kan säga att skillnaden är ganska enorm, speciellt i länken (framförallt claspen). Den känns tyngre och oändligt mycket mer välgjord. Möjligheten till mikrojustering är inte fy skam heller. Själv gillar jag den keramiska bezelen också, den ser mer välarbetad ut samtidigt som den är oerhört reptålig.

Ja, den känns tyngre jämfört med den gamla. Förmodligen har det med det fetare caset att göra samt den mer komplicerade claspen.

Hursomhelst, om klockan kommer vara din enda klocka så skulle jag köra på en ny. Det är en helt fantastisk klocka, helt grym på alla sätt! Om den är en del av en samling kanske jag skulle övervägt en fullset 14060 med tritium eller Swiss only tavla. Har en dragning till det gamla caset, tritium och till lugholes.

Lycka till! :)

Rivalen, mipa, Jimpa och 2 andra gillar detta.
  4. David

David Bödeln

Klart du ska ha den nya!

Motivering en bit ner här:

http://klocksnack.se/threads/dance-...ävlingar-fina-priser.32464/page-7#post-726452

Stomatologen, Galaxy, Boris Balkan och 3 andra gillar detta.
  5. Whitevalley

Whitevalley Friends of KS

Från:
    Öarna
    Om du rör dig i Göteborgs trakten någon dag så kan du få klämma och känna på min 11660 förutsatt att du bjuder på en kopp kaffe ;)

Xalle, Warwian och jabla gillar detta.
  6. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Som att jämföra en 740 och en V70.
    Känslan i vridring, länk, spänne är stoor. Självklart är det även stor skillnad på utseendet.

Go vintage med målade index eller keramiskt är mitt tips.

Pälle, paradis, ZQT och 4 andra gillar detta.
  7. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
  8. yonsson

Från:
    GBG
    David gillar detta.
  9. Landshark

Landshark Borgare

Nu ska vi se vad Saida (http://sv.wikipedia.org/wiki/Saida_Andersson) får ut av detta:

Jag läser i korten...

... Att du har ett gammalt men nyfunnet konkret intresse för ett kvalitetsur...

... Chansar inte gärna, utan kör på säkra kort...

... 37-39 år...

... Har nu kommit till en punkt i livet där du kan tänka dig att släppa 40-50 kkr på det perfekta uret...

... Kommer inte från västkusten...

Det kommer till mig! Jag läser i korten (alternativt stjärnorna) att du kommer att köpa en bättre begagnad Sub C...
    Kanske t.o.m. här på KS (stjärnorna står inte riktigt i fas, för att jag ska kunna se det klart).
    Och... vänta... Schjjoooo (inandning)... Du kommer att bli mycket nöjd!!!

;)

rillesnille, Grafton, Icaras och 13 andra gillar detta.
  10. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Om du gillar vintage så är det en gammal SUB du ska ha. Om det är en SUB du vill ha punkt. Så ska du naturligtvis köpa den senaste. Den är på en helt annan nivå.

11. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    De äldre helt klart. Mer balanserad design och lättare på armen (bekvämare). Helst en safir med luminova så att det blir användbart med.

icalle, Rookie, Aboynamedsue och 3 andra gillar detta.
  12. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Vintage! 1680 eller 5513 :D

13. Suny
    Trådstartare

Suny Torpare

Mycket tacksam för alla svar!

Det lutar åt en 116610LN då jag lockas av den keramiska bezeln och dess reptålighet. Hur förhåller sig övriga klockans delar när det kommer till tålighet jämfört med de gamla?

14. David

David Bödeln

116610LN (och 16610LN) har boett och länk i 904L-stål som påstås vara reptåligare än 316L som användes till tidigare referenser.

https://beckertime.com/blog/what-is-the-big-deal-of-rolexs-use-of-904l-steel/

Den tjockare boetten, särskilt bandhornen, som 116610LN har låter sig poleras många fler gånger innan klockan ser anorektisk ut jämfört med alla tidigare referenser.

Boris Balkan gillar detta.
  15. Suny
    Trådstartare

Suny Torpare

Tack David.

Innebär det då även att den nya 114060 har boett och länk i 316L?

David gillar detta.
  16. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Stål 904L

David gillar detta.
  17. David

David Bödeln

Alla sexsiffriga stålreferenser är 904L.

18. Suny
    Trådstartare

Suny Torpare

Tack! Passar på att ställa ytterligare lite frågor när man ändå får så generöst med hjälp :)

Säg att jag köper en 116610LN, hur ofta bör jag göra service? Hur mycket brukar dem kosta?

19. yonsson

Från:
    GBG
    Vart 5e/7e år. Vart 5e rekommenderas av Rolex. Kostnad? 5000kr-7000kr kanske beroende på vad som behöver göras.

20. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Rekommendation är väl var 5-6e år men många väntar väl tills klockan uppvisar något slags servicebehov.

Helservice kostar ca 5500:-

EDIT: tvåa på bollen

21. Suny
    Trådstartare

Suny Torpare

Tack för svaren!

Ytterligare en fråga, denna gång angående klockans ursprung, dvs vart den är köpt någonstans. Hur stor betydelse har det på andrahandsvärdet? Jämför t.ex. svensk AD, nederländsk AD, svensk gråhandlare, nederländsk gråhandlare. Förutsatt att klockan säljs på andrahandsmarknaden här i Sverige.

22. n1tro

n1tro Friends of KS

14060M m parachrom helst :) allt det senaste men i gamla caset!!

23. Sundström

Sundström Friends of KS

Har haft en two line 14060 och har nu en 114060. Finns för och nackdelar med båda. Jag är väldigt nöjd med kvalitetskänslan i den senare. Tycker den är grymt skön att bära. Punkt.

Vill du köra på en äldre så tycker jag du ska satsa på en äldre fyrsiffrig ref när du ändå håller på! :)

24. n1tro

n1tro Friends of KS

Jag tror jag hade behållt min 114060 om jag inte haft för kassa handleder för maxicaset. Håller med - den är byggd som en tank. Men 14060 sitter bättre på min handled..

25. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Det enda jag reagerade lite på är att den är blingig i solljus på ett sätt som minskar toolkänslan lite.

Ninen79 gillar detta.
  26. M021

M021 Friends of KS

Som nämnt ovan, gå hel vintage eller helt nytt!

27. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    SubC i all ära, men funderar man på nytt så äter ju 116600 både 114060 och 116610 till frukost.

Josef B gillar detta.
  28. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Alla har sin egen charm.

Tycker dock att 114060 är kanske det tråkigaste Rolex har att erbjuda.

En 16610/14060 i originalskick är alltid kul. En 16610LV är ännu roligare.
    Personligen tar jag hellre en superfin "tråksub" framför halvrisig vintage varje dag i veckan. Sedan är det ju inget snack om att en 6-siffrig är tekniskt överlägsen, men för mig blir 114060 en fyrkantig stålklump på armen.

Hade inte ödslat allt för mycket tid på att tänka vilken referens som har bäst stål eller lume. Köp den du tycker är snyggast på din arm.

29. ZQT

ZQT The Banker

Hmm, varför tycker du att 114060 är tristare än 14060? Finns ju ingen tråkigare klocka än 14060 hehe

30. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Boetten är fyrkantig, tavlan är helt död. Så jävla mycket stål, och så lite detaljer.

John71 och 007 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield