Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nyare Vulcain något att ha?

Diskussion i 'Diskussion' startad av saferide, 18 februari 2014.

1. saferide
    Trådstartare

saferide Bonde

Hej!

Har sett lite trådar om vintage Vulcain:s som är rätt fina, men är det någon som har skaffat eller funderar på någon av deras nyare modeller? Vet väldigt lite om märket (och klockor överlag) men gillar flera av deras modeller. Var ligger de kvalitetsmässigt jämfört med andra i samma prisklass?

Om någon har fina bilder på någon av modellerna är det alltid uppskattat :)

/Jonas

2. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Efter att artikeln som länkades igår om USA's presidenters klockor blev jag också nyfiken på Vulcain. Kan absolut noll om märket i sig, men här kommer en riktigt snygg modell från dom i alla fall:

image.jpg

:)

vonhall, Mille79, Aquaracer2 och 5 andra gillar detta.
  3. erlpes

erlpes Bonde

Blev också intresserad efter att ha läst tråden om presidentklockorna. På deras hemsida hittar man faktiskt en och annan snygg klocka, Presidents special för att ta en, även GMT:en var rätt sjysst. Men frågan är vad det är för kvalité och vad det är för verk de använder. Kul att höra om någon har erfarenheter av deras nya klockor.

http://www.vulcain-watches.ch/en

4. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
  5. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Kör vintage! :) Helt enkelt!

6. erlpes

erlpes Bonde

Tack för Hodinkee länken Aquaracer2, riktigt cool. Och bra info om urverket. De bygger alltså egna, och till det priset. Känns helt klart värt att rota vidare i. Undrar just om det finns en återförsäljare i Svedala?

7. Loshin

Loshin Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Magnussons Ur i Göteborg har precis börjat med Vulcain i sitt sortiment.

yonsson gillar detta.
  8. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg

Roligt! :)

yonsson gillar detta.
  9. JaTack

JaTack Friends of KS

Det missade jag helt, måste kollas nästa gång jag är där.

Den veckan jag var där så körde de 20% på hela sortimentet, så det finns en viss prutmån!

Edit: Trevlig personal när jag var där!

10. erlpes

erlpes Bonde

Magnussons alltså! Kul. Att kollas upp. Tack för tipset.

11. Ulf L

Ulf L Bonde

Från:
    Dalarna
    Japp, Magnussons It is ;)

Carlspecial, stelah och yonsson gillar detta.
  12. erlpes

erlpes Bonde

Cool. Den var riktigt snygg!

Ulf L gillar detta.
  13. 4cie

4cie Biskop

Vad heter den modellen och var kan man få tag i den?
    EDIT: sorry, hittade.
    http://www.hodinkee.com/blog/2012/3...he-50s-presidents-chronograph-heritage-a.html

Look for the 50s Presidents' Chronograph Heritage to be available later this year, priced from $7550 in steel, and $21,950 in gold.

:bored:

14. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Vulcain är grymt. Helst gammalt, men nya är bra!

Ulf L gillar detta.
  15. saferide
    Trådstartare

saferide Bonde

Kul att höra (och se), måste kolla mer på dem!

16. Sumo

Sumo Bonde

Från:
    Göteborg
    Var inne på Magnussons igår och klämde på en Vulcain Cricket X-treme. Cool klocka. :)

17. stelah

stelah Biskop

Hur var sortimentet, hade de de flesta modeller av Vulcain?

18. stelah

stelah Biskop

Jag la hela dagen i går, och några andra dagar före det på Vulcain. Det finns flera saker som får igång mig. The President watch är väldigt snygg. Deras 70-tals dykarklocka Nautice i orange, grönt och blått är väldigt mycket retro. Alla modeller har deras egna in-houseverk, det finns både automatiska och manuella verk. För min del bör man komma upp över och förbi Classic, för den egentliga presidentklockan hade Vulcains patent mekaniskt alarm. Fredmans Ur på nytorgsgatan i Stockholm och Magnussons Ur i Göteborg är de enda ÅF vad jag kan se. Jag lägger upp några bilder på de modeller jag dreglar mest över nu.
    110151a95.bal118_square.jpg 1822958gross.jpg 1985028gross.jpg 2549302gross.jpg 2341159gross.jpg 3017959gross.jpg rvb-nautical_seventies_100159-081_l_blanc_square.jpg V4_02.jpg vulcain-50s-presidents-watch-edition-france-42mm-blue-steel-160151.326-face-view.jpg 6279.jpg Vulcain-Nautical-Seventies-Orange-Blue-Green.jpg vulcain50ss-8.jpg

yonsson, saferide och john b gillar detta.
  19. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Jag låg vaken inatt och läste om vulcain. Har haft liite koll på deras vintage, de dyker ju upp på forumet då och då men jag har helt missat deras moderna modeller. Jag har också missat att de kör helt in-house urverk och detta till en rätt överkomlig peng.

Kolla in denna remaken på deras dykklocka. Alarm och dyktabell på tavlan så man har koll på botten tiden.

Blir det vulcain 2015?? Vem vet.
    image.jpg

stelah och theargonaut gillar detta.
  20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Visst 17 är den cool, men man kan väl knappast hålla på och skruva kronan sådär under vattnet så frågan är hur användbar funktionen är under vattnet. Är tanken att man ska använda den som lathund innan dyker däremot så är det ju rätt smart.

21. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Även jag har missat nyare Vulcain totalt. Måste säga att de har ett gäng snygga modeller. Dessutom så är loggan snygg. Fast som vanligt så fegar man tills någon annan köpt först och lämnat omdöme :D

22. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Claspen!!!
    Wow!

Gillade starkt deras klockor! Är alla inhouse verk?

23. TiE

TiE Friends of KS

24. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Man skall använda tabellen innan man dyker för att ha koll på vilken max botten tid man kan ha. Allts inte skruva på den under vatten.

Är mkt sugen.

saferide och yonsson gillar detta.
  25. wulcan

wulcan Torpare

Från:
    Eskilstuna
    Tuffa men vulcan är ju felstavat :happyhappy:. Lite för lite motorsport tema för mig.

Tobbe-i-Etuna gillar detta.
  26. corbendallasx

corbendallasx Friends of KS

Från:
    Malmö
    Den blåa presidenten är riktigt fin.

27. maclerche

maclerche Torpare

Jeg har str respekt for Vulcain ure nye som gamle med "Cricket " kaliber i.
    Det urværk har en ganske fin historie siden det blev lanceret første gang i 1947.
    Det har dog skiftet navn nogle gange og hedder i dag V-10 og er pt. Vulcain's eneste in-house værk!
    1947-1963 (Vulcain 120), 1963-1973 (MSR S2), 1973-2001 (Revue RT80) 2002-???? (V-10)

Deres Nautical Cricket er meget fine ….

saferide och stelah gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield