• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare behöver hjälp med klockval!

VIlken klocka röstar du på? Läs gärna det jag skrivit först innan du röstar!

  • Longines hydro conquest automatic chronograph

  • Certina DS podium automatic chronograph

  • Annan klocka, isåfall vilken?


Resultatet är endast synligt efter enkät.

mackman

Cartier
Hej alla Klocksnackare!
Jag skulle behöva lite hjälp från er här på formet för att få ett lite annat perspektiv på saker o ting.
Konfirmationen och 15 årsdagen närmar sig och jag hade tänkt önska mig en klocka, min pappa är klockintresserad och har fått råd från honom vad han tycker osv, men kräfs nog mer än det.
Gjort riktigt bra från mig i skolan samt lite som konfirmationspresent, så päronen vill uppmuntra mig med att köpa en lite finare klocka eller något liknande till mig:D
Efter c:a 6 månader av klock-abstinens så vet jag fortfarande inte vad jag vill önska mig. Många sömnlösa nätter helt enkelt...
Har lusläst alla klocksidor och liknande för försöka få lite perspektiv på det men icke!
Kom gärna ändå med förslag utanför ramarna också, kan ändra mig!

Dåså, vad är jag i regel ute efter för klocka?
* Sportig klocka på länk
* Minst 100m/10atm vattentät
* Kronograf
* Automatisk
* Skruvad krona är inget måste men ett plus!
* Allra helst svart urtavla
* Ny, ej beggad!

Bra o veta:
- Min handled är c:a 17,5 cm så jag gissar på att jag inte kan ha mycket större än 42mm beroende på hur klockan sitter!
- Jag är ute efter en kronograf då jag använder tidtagningsfunktionen dagligen så det är ingen "design grej".
- budget: c:a 15 tkr. +-3 tkr


Intressant klocka nummer 1!

Longines Hydroconquest automatic chronograph.
Extremt snygg men det finns ett problem vad jag känner, detta blir en keeper klocka så alltså jag kommer behålla den och då är frågan, kommer jag att tröttna på designen och inte vilja ha den om exempelvis 2 år? Är designen hyfsat tidlös?
Den är inte för hög och bred heller vilket är ett "problem" med flera andra automat kronografer i den här prisklassen!
Kronografen går upp till 12 timmar och är lätt att läsa!
Kvalite?

Länkar:
http://www.longines.com/#!/watches/hydroconquest/l3-696-4-53-6
http://www.uret.se/longines-hydroconquest-svart-stal-o4100-mm-p-25565.html
longhydro13c.JPG



Intressant klocka nummer 2!

Certina DS podium automatic chronograph

Snygg tidlös klocka med racinginspererad urtavla och boett!
Snygg länk med mittpolerade länkar!
Vet inte riktigt men certina verkar lite tråkigt i den här prisklassen!
Kvalite?

Länkar:
http://www.certina.com/collection/ds-podium-chronograph#m=5
http://www.klockia.se/certina-ds-podium-automatic-chrono-c001.427.11.057.00





C0014271105700_1.jpg





Ursäkta för ev. stavfell och dyl.
Förlåt för en rörig förklaring.
Ha en fortsatt trevlig kväll och glad midsommar på er alla!
Tack för titten

Marcus Baumer
 
Senast ändrad:

Klockers

Cartier
Gillar hydron!
För övrigt skrattade jag högt åt "stavfell"
Vet inte om du gjorde det med mening eller någon slags freudian slip. Kul iaf
 

Limpas

Cartier
Speedy för 15k ny? Någon har sippat ikväll ;) Går det att få tag på en Tag Heuer chrono för pengarna tro? De gör fina kronografer iaf. Kolla även in Certina DS Action Diver chrono, tycker den är snyggare än den långa kinesen där kronograftavlorna är alldeles för stora i mitt tycke.

Nej, det du ska kolla på är förstås Sinn 356 eller 103. Dessa är grymma! De går väl på runt 15 nya och är i bra storlek :)
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Av dom två skulle jag valt Longines;en men som nämnts tidigare så känns kronograftavlorna något för stora.. Lycka till! :)
 

mackman

Cartier
Speedy för 15k ny? Någon har sippat ikväll ;) Går det att få tag på en Tag Heuer chrono för pengarna tro? De gör fina kronografer iaf. Kolla även in Certina DS Action Diver chrono, tycker den är snyggare än den långa kinesen där kronograftavlorna är alldeles för stora i mitt tycke.

Nej, det du ska kolla på är förstås Sinn 356 eller 103. Dessa är grymma! De går väl på runt 15 nya och är i bra storlek :)

Ny tag heuer chrono för drygt 15, men är nog tyvärr för stor
http://www.jomashop.com/tag-heuer-watch-cay2110-ba0925.html
 
  • Like
Reactions: PCB

PCB

Audemars
Sportar du longshiiinen du har som profilbild?
Isåfall måste jag fråga dig, hur stel är länken? hur mycket går den att röra på sida till sida?

köpte hydron som min första "riktiga klocka" men såldes vidare då uppgraderingsdjävulen snabbt slog klorna i mej:)
grym kvalitetskänsla ,länken är väl kanske inte riktigt uppe bland dom bästa i känsla ,men för pengarna är hydron svårslagen
tror faktiskt att i framtiden kommer det finnas en hydro i klocklådan igen, dock ingen chrono då jag är mest förtjust i "three hander old dial"
 

Erik M

Breitling
Vad roligt, bara att tugga vidare i någon annan skola. Och fortsätta vara på topp! Lite knepiga specifikationer för den budgeten men longines är rätt i det här fallet.
 
D

Deleted member 6965

Guest
Jag har haft en Longines HC, gillade den skarpt! Jag hade kört på den i ditt fall!
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Röstar definitivt på Longines av de där två. Inget fel alls på Certinan, men Longines känns mer... klocka. I övrigt håller jag med ovanstående om att Sinn är något du borde kolla på.
Edit: trots att Cryssarn inte vill prata om Sinn... ;)
 
Topp