• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare funderar över mögel och patina

JiiWe

Cartier
Hej,

Jag är lite osäker gällande benämningar o.s.v. Jag har förstått vad patina är men när ni refererar till mögel menar ni då "gammal klocka" eller att klockan är möglig (d.v.s att svamp börjat växa inuti)? Bör man hålla sig borta från riktigt mögliga klockor?

Här har ni ett exempel på några urtavlor. Ser de friska ut eller ska man hålla sig borta från såna klockor?
12.PNG
180837654_3fe6fc16-6323-4496-a8ec-cdcc6ba8a5f9.jpg
2.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mögliga ur, eller skadade tavlor indikerar att samma förhållanden som fått tavlan att reagera har även urverket fått utstå. Med det sagt använder vi ruinromantiker, vem myntade detta NiklasArvid?, ordet mögel som patina. Rent generellt menar vi inte att det växer något på tavlan, men det kan göra. Kan det ha varit Davvan som lanserade uttrycket? Det är sagt med glimten i ögat.
 

JiiWe

Cartier
Mögliga ur, eller skadade tavlor indikerar att samma förhållanden som fått tavlan att reagera har även urverket fått utstå. Med det sagt använder vi ruinromantiker, vem myntade detta NiklasArvid?, ordet mögel som patina. Rent generellt menar vi inte att det växer något på tavlan, men det kan göra. Kan det ha varit Davvan som lanserade uttrycket? Det är sagt med glimten i ögat.

...måste varit Davvan, vår egen anslagstavlepoet, ordsmed och språkvrängare...

Härlig snubbe den där Davvan! :)

Men då förstår jag bättre. Trodde precis att det var som ni skrev men kanske det hade den andra innebörden också. Ska komma ihåg att urverket troligtvis fått utstå samma behandling som tavlan... Men klockorna jag länkade, de skulle lika gärna kunna fungera utmärkt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Härlig snubbe den där Davvan! :)

Men då förstår jag bättre. Trodde precis att det var som ni skrev men kanske det hade den andra innebörden också. Ska komma ihåg att urverket troligtvis fått utstå samma behandling som tavlan... Men klockorna jag länkade, de skulle lika gärna kunna fungera utmärkt?

Yes, definitivt! Är egentligen bara den understa som jag skulle kalla skadad, ett klart tecken på för mycket fukt. De andra är så pass gamla att patinan är mer berättigad.
 

JiiWe

Cartier
Yes, definitivt! Är egentligen bara den understa som jag skulle kalla skadad, ett klart tecken på för mycket fukt. De andra är så pass gamla att patinan är mer berättigad.

Ok, tackar för svaret. Då ska jag nog kunna se vilka klockor som är sjysta och såna som inte är det i framtiden.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Japp, jag är den härligaste av de härliga......men ordet mögel har nog varit med länge i svängen.....är det inte mögel så hör det hemma på botten vid Värtahamnen...tillsamman med diverse bilbatterier som dumpats där mot betalning av obskyra personer....
 
Topp