Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nybörjare med automatiskt urverk

Diskussion i 'Diskussion' startad av Timmen, 10 maj 2016.

1. Timmen
    Trådstartare

Timmen Torpare

Från:
    Kristianstad
    Hej.
    Nu behöver jag lite hjälp av er som kan det här med urverk. Det verkar vara en hel del av er som sitter inne med enorm kunskap. Jag har en Longines hydroconquest som är knappt 2 år gammal. Det tappar ca 15 sek/dygn vilket känns mycket. Är detta ett garantiärende, serviceärende eller bara något att vänja sig vid?

Tack för ett grymt forum!!

Margarinkungen och Chuck gillar detta.
  2. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Det är nog något man får leva med :)

3. Chuck

Chuck Friends of KS

15 sec dygn är inte bra, nåt är galllett.

Timmen gillar detta.
  4. Mforce

Mforce Biskop

Borde räcka med en ruckning om du inte kan leva med det då den är så pass ny. Ta den till en urmakare. Borde inte bli dyrt.
    Detta förutsatt att den inte råkat ut sör något.
    Kolla också att lägga den på ett annat sätt när du inte använder den. Kan gå att självregulera gången och få ned avvikelsen på det sättet.
    Själv fått en Seiko gå 0 på två veckor (gick -4/dag innan jag testade) genom att testa olika positioner när den inte används.

5. Mforce

Mforce Biskop

Sitter det inte ett 2824 av icke hög grad i Longines HC?
    Är -15 katastrofalt för ett sånt?

yonsson gillar detta.
  6. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Dessutom ej cosc, så hur illa är det för en 2 år gammalt 2824? (Aldrig ägt en, så fel kan jag ha såklart :D)

7. Mforce

Mforce Biskop

Lite det jag undrade och därför jag utgick från att en ruckning borde räcka.

8. natovintage

natovintage Präst

Från:
    Olsztyn, Polen
    Aa precis, jag hade nog inte heller gått på en service!

Mforce gillar detta.
  9. Norra

Norra Borgare

+10/-10 s/d skulle jag tycka var mer acceptabelt, och ingenting säger egentligen att + är bättre än - om det rör sig om lika många sekunder +/- utan det är bara i huvudet. Tänk själv om den hade gått +15 om dagen..? Lika "katastrofalt" även om det egentligen ej är hela världen.. men som sagt, känns tryggare med kanske runt -10s/d, så en ruckning bör räcka, om du som sagt ej tappat eller slagit den mot något..

Edit: går säkert att rucka fram ännu lägre avvikelse, men testa även att lägga den med "ansiktet uppåt" under natten.

Timmen gillar detta.
  10. Andyrew

Andyrew Stadsbo

Som andra har påpekat, en ruckning kan vara bra. Kolla med där du köpte den. Av min erfarenhet med Longines Conquest går de väl helt enkelt sådär. Även min diffade stort. Experimenterade då med olika positioner. Min certina ds action med samma urverk gick däremot som en klocka (pun intended). Har även en skx007 som går klockers.

11. NickL

NickL Stadsbo

Det är värre om klockan tappar än går för fort. Du missar inget möte med en klocka som går fort.

12. M.U

M.U Biskop

Sen om du ska vara så punktlig så funkar det inte med automat öht...

Timmen, Stefanweei och Norra gillar detta.
  13. Lundgren

Lundgren Borgare

Precis, den viktigaste punkten på ett möte är ju att vara i tid å det lär man ju vara iaf :)

NickL gillar detta.
  14. NickL

NickL Stadsbo

Inte ofta folk klagar på att man inte är punktlig när man är tidig. Är man sen brukar det vara värre.

15. Norra

Norra Borgare

Om du ska vara punktlig ända ned till sekunden skall du ej ha en mekanisk klocka. Punkt.

M.U gillar detta.
  16. Wiliamo

Wiliamo Präst

Hade en vän med klocka (också från Swatch group) med 2824-2-verket som plussade typ 17 sek per dag under en ganska lång period. Skickades iväg och ruckades, kom tillbaka och håller nu tiden bra. Gick på garantin. Jag hade lämnat in klockan om jag var i dina skor :)

Timmen och eriksson850 gillar detta.
  17. NickL

NickL Stadsbo

Självklart, men det innebär inte att det inte spelar någon roll om en klocka går för snabbt eller för långsamt.

18. Norra

Norra Borgare

Klart det spelar roll, men den kommer att antingen göra det ena eller det andra.. och på en inte så jättedyr klocka utan COSC-cert så kan man inte förvänta sig COSC-prestanda, som, även den, tillåter -4/+6s/d.

19. NickL

NickL Stadsbo

Det var dock inte prestandan vi diskuterade, mitt svar var gällande "ingenting säger egentligen att + är bättre än -". Jag hävdar att det gör det, + är bättre än -.

20. Norra

Norra Borgare

Och då sa jag att om det är bättre att din klocka går +5 än -5 för att du annars riskerar förseningar till möten, kanske du ska gå efter atomur.

21. NickL

NickL Stadsbo

-5 per dag blir en del på ett par veckor/månader om man har winder eller är en owg.

22. Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar (nej det är jag egentligen inte för jag ligger i soffan) men gör vi inte här problemet större än vad det är. Svar till TS som några redan påpekat; en ruckning löser nog detta.
    Till er andra som diskuterar + och -; sen hit och tidig dit... Antar att de flesta här med automatur har rätt bra koll på avvikelsen på varje klocka ni äger. Går den för fort, gå inte så fort själv. Går din klocka för sakta, ja men ta längre steg i lite raskare takt vettja.
    Tajming för böveln!

Norra gillar detta.
  23. Timmen
    Trådstartare

Timmen Torpare

Från:
    Kristianstad
    Tack för alla svar!! Är medveten om att den inte är cosc certifierad och att man får tolerera avvikelse. Ska prata med Bergströms i Malmö och se vad de säger.

Mårtenssons ur Brookfield