Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nybörjare på att köpa begagnad klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rivalen, 1 maj 2013.

1. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Då kanske du skall titta in här och se om detta försök till sammanfattning kan vara till hjälp. Siten är under uppbyggnad och råd och synpunkter mottages tacksamt. Likaså bra länkar till trådar på forumet som beskriver och förtydligar texten. Det är svårt att skriva kort och tydligt. Tycker ni att detta är bortkastat och inte tillför något så säg det - alla synpunkter är intressanta att höra.

HTML:
    http://watchout.hemsida24.se/

China gillar detta.
  2. ZQT

ZQT The Banker

Nu kommer jag i och för sig inte in på länken men jag tycker inte det är aktuellt att blanda annonser från KS med blocket på samma site. Men det kanske inte var så du menade?

3. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Kunde du inte klicka upp siten via den HTML länken i mitt inlägg?

Jag har sammanfattad det jag uppfattar som de frågor om moms eller inte moms, frakt, försäkring returer inom och utanför EU och råd som "köpa säljaren" etc etc. Sånt som jag uppfattar att folka frågar om, men som inte finns sammanfattat någonstans. Ingen konkurrens alls som jag ser det. Om det faller i glömska som ointressant - so that it. Men det skulle vara kul om några tog sig på siten och bildade sig en uppfattning. Får jag tips på andra bilder och andra länkar så ändrar jag gärna.

Den heter WATCHOUT för att den handlar om saker att se upp med.

Prövar igen att lägga in adressen som är http://watchout.hemsida24.se/ Funkar för mig men ibland får jag klicka några gånger. Är Ks lite instabilt justnu eller segt? Nu funkade länken i alla fall. Vore kul om du tittade dit Jakob.
    HTML:
    http://watchout.hemsida24.se/

4. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Ögnade igenom lite snabbt. Ser bra ut! Mycket bra initiativ!

5. ZQT

ZQT The Banker

Då missförstod jag. Men får ändå inte upp sidan, surfar via iPhone på 3G så testar via datorn sen!

6. ZQT

ZQT The Banker

Då missförstod jag. Men får ändå inte upp sidan, surfar via iPhone på 3G så testar via datorn sen!

7. China

China Guest

Bra initiativ Rivalen!

Jag har väl lite annorlunda syn på det här med att ”köpa säljaren”, trots allt så handlar det om att köpa en begagnad klocka. Säljaren kan vara hur ärlig och trevlig som helst, men frågan är om han själv vet vilket skick klockan har. Om inte klockan är nyservad eller har en servicehistorik, så är det som att köpa grisen i säcken. Begagnat är trots allt begagnat, och behöver klockan en omfattande service, så kan det bli en dyr överraskning. Har man t.ex. köpt en exklusivare klocka för 50.000 kr, som visar sig behöva service för 10.000 kr, så är det inte helt otroligt att det kan bli tvister med säljaren.

Är man novis så är det inget att skämmas över, och då är det bättre att låta en urmakare ge ett utlåtande för att slippa obehagliga överraskningar. Problemet är att man på bilder oftast inte kan se om t.ex. ett urverk behöver service, är defekt, eller om boetten är tät. Annars så tycker jag att du för ett sunt resonemang om att helt enkelt fråga runt på olika forum om man är osäker på om en klocka är renoverad eller rent av en franken.

Det är även viss skillnad på att handla av en privatperson jämfört med ett företag, skyddet i konsumentköplagen gäller inte mellan privatpersoner.

David gillar detta.
  8. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

9. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Tack för synpunkter. Jag skall lägga in det där med konsumentköplagen. Jag skall även poängtera att köper man på distans så är oinskränkt returrätt inom såpass tid 3-7 dagar, så att man hinner gå till sin urmakare, i pricip ett krav. Håller med om att begagnat är en djungel och försiktighet uoppas jag att jag betonat och att inte lita på 100% Ebayare likaså. Ok jag pillar lite till med detta.

10. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Esh håll det en hemlighet ist, annars kommer folk bli experter och vi kan inte lägre fynda :)

11. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Hehe!

Tänker på det China sa. Varför funkar att "köpa säljaren" för mig? Jag tror det är för att en på papperet bra säljare kan i bästa läget minska risker som uppstår pga min okunskap eller pga att jag vill ha en klocka som inte finns tillgänglig på så sätt att jag kan gå inom en urmakare innan köp - på Ebay t ex. Om jag då väljer säljare med omsorg så skall det normalt öka chansen att det blir rätt även om inte alla säkerhetsboxar är tickade. Sedan är det klart att jag har inte köpt någon klocka +25k och skulle jag köpa en Daytona så gör jag inte det på distans - om jag inte känner säljaren.

12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Gillar tanken och upplägget.
    Däremot tror jag inte det är helt OK att använda bilder man hitta på nätet utan tillåtele även om man anger källa?

13. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

När jag vet källan så har jag frågat om och fått tillåtelse.

jabla gillar detta.
  14. vonhall

vonhall Friends of KS

Från:
    Lerum
    Har tyvärr inte så mycket att komma med vad gäller att handla från privatperson! Men jag vill ändå säga att jag uppskattar att du tar dig tid att sammanställa en sådan här guide. :cigar:

15. Lindstedt

Lindstedt Stadsbo

Från:
    Malmö
    Kanon initiativ!

16. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Tack för glada tillrop. Jag skall inte tjata hål i huvet på er, men jag har uppdaterat "Att köpa"-delen ganska mycket. Det blir en del text men jag har svårt att banta för en del kollar bara ena stycket och har jag då skrivit som om de läser allt så...

I signaturen ligger mitt nya domännamn (9:- på Galne Gunnars) med lite fusk på "w" blev "vv" för det korrekta var upptaget. Jag låter den ligga och skvalpa i sigen - kanske någon hittar dit..

Detta är mitt enkla försök att ge tillbaka lite. Har fått så mycket hjälp med allt möjligt genom åren från många här (och där).

Tack på förhand ni som orkar läsa och ger feedback. Det får inte finnas rakt av felaktigheter eller tveksamma ståndpunkter på siten. Isf ber jag om er hjälp så att jag kan rätta till det.

Rivalen

17. Christian Mangs

Christian Mangs Torpare

Ett enkelt sätt att undvika en rejäl blåsning är att söka efter bilderna på google.
    Spara bilden/bilderna som säljaren har på datorn, gå in på google och infoga bild-filen så hittar den om bilden finns upplagd på internet.
    Även om man har mail-kontakt kan man där igenom kolla IP och se om det stämmer överens med platsen säljaren bör finnas på.

Hoppas det inte blev för off topic, men det är en generell regel som jag tillämpar och jag har inte gått på en nit (ännu).

18. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Tack - det skall jag lägga in och börja praktisera själv. En pusselbit i säkerhetspusslet.:)

Mårtenssons ur Brookfield