• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Nybörjare" på klockor söker råd!

Joakim Flod

Breitling
Hej!

Jag är ny på det här forumet och har under det de senaste månaderna blivit allt mer intresserad av klockor, mer specifikt klockor av "klassiskt" utseende (gärna med mörkt läderband). Jag har snöat in mig allt mer och mer på klockor som har kugghjul, och andra mekaniska tillbehör, delvis synligt på framsidan. Eftersom jag hade tänkt att behålla klockan resten av mitt liv (och sedan skicka vidare till eventuella barn) kan jag alltså tänka mig att betala lite extra för kvalité och utseende. Jag har fastnat för en "Stührling Original Aristocrat" (http://www.uret.se/stuhrling-original-svart-lader-o44-mm-p-50391.html). Den har ALLT jag vill ha rent utseendemässigt:
- Stilren svart platta med romerska siffror
- Synliga silvriga kugghjul med små inslag utav guld
- Tillhörande svart läderband

Utseendemässigt tycker jag alltså att den är helt perfekt. Men efter att ha läst en del recensioner av den känner jag mig inte alls lika säker. Vissa skriver att den fungerar utmärkt och vissa skriver att man måste ställa om den väldigt ofta. När jag söker på olika hemsidor är det även en VÄLDIGT stor prisskillnad på vad den kostar. Vissa sidor säljer den för 600 kr och andra för över 3000 kr.

Det jag egentligen behöver hjälp med är bedömningen av modellen och märket. Varför är prisskillnaden så stor och hur är kvalitén? Eftersom jag är en riktig nybörjare inom klocksammanhang tar jag även jättegärna emot tips på andra modeller och märken av liknande utseende!

Tack på förhand,
Joakim Flod
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag kan ingenting om märket och kan inte uttala mig om kvaliteten. Här är ett alternativ som kanske passar din smak?
img60582313.jpg
 

Joakim Flod

Breitling
Den är åt "rätt håll" av det jag söker men skulle hellre ha lite mer detaljer i form av mer synliga kugghjul och kanske lite inslag av guld (eller annan färg som bryter av). Kom förövrigt att tänka på att jag har små handleder och att "Aristocraten" är 44 mm. Kan det kanske vara för stort för mig..?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hur stora handleder har du? 44mm är stort så är de små skall du nog kika på annat! Är själv inte så mycket för skeleton/openheart klockor så svårt att guida dig där!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Satte precis en linjal över handleden och mätte ganska exakt 6 cm.
Hm, ta ett snöre och dra det runt handleden och sen tar du linjalen och mäter snöret så vet du din omkrets och således har du en hyffsat bild hur stor klocka som bör passa! Dock skiljer det klocka till klocka då vissa klockor upplevs större än andra!
 

Joakim Flod

Breitling
Okej, it is done! Cirkus 17,5 cm runt handleden blev det! Tråkigt att det nu verkar som att det är en budgetklocka... Jag som äntligen kände att jag hade hittat den perfekta!
 

Hubbatix

Cartier
Tyvärr är det där en s.k. "Germasian", kinesiskt fulklocka med tyskklingande namn precis som Micke B skriver, och knappast nånting som kommer överleva dig.

Kika på Orient eller Orient Star istället.

EDIT: För att förklara @yonssons bild här ovan, så kallas Germasians också för Mushroom brands, de poppade upp som svampar för en sisådär 10 år sedan och översvämmade internettet.
 

Joakim Flod

Breitling
Tyvärr är det där en s.k. "Germasian", kinesiskt fulklocka med tyskklingande namn precis som Micke B skriver, och knappast nånting som kommer överleva dig.

Kika på Orient eller Orient Star istället.

EDIT: För att förklara @yonssons bild här ovan, så kallas Germasians också för Mushroom brands, de poppade upp som svampar för en sisådär 10 år sedan och översvämmade internettet.


Jag förstår!

Jag tog en titt på Orient och Orient Star men hittade inte någon klocka som riktigt såg ut så som jag ville att dom skulle göra! Vet du några fler märken som liknar dessa och har "skeleton"-modeller?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår!

Jag tog en titt på Orient och Orient Star men hittade inte någon klocka som riktigt såg ut så som jag ville att dom skulle göra! Vet du några fler märken som liknar dessa och har "skeleton"-modeller?
Bulova har en del skeletonklockor.
Numera ägt av Citizen vilket leder till att de inte bara kör schweiziska urverk längre (även om det fortfarande förekommer).

Exempelvis:
untitled.png

Bulova Accutron Kirkwood Skeleton Automatic Mens Watch 63A000 som finns under 5k på ebay och har Selitta-verk och safirglas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grejen är såhär: "Skeleton"-urtavlor gör man inom haute horologie, alltså när en klocka tillverkas helt för hand. Det är sjukt tidsödande och en sådan klocka brukar kosta från några 100 000kr upp till en zillion. Det finns i princip inga riktiga märken som bara slänger på en sådan tavla på en "vanlig" klocka då det inte känns seriöst. Det närmaste du hamnar den looken du söker är en klocka med "open heart". Både Seiko och Orient har gjort en del sådana modeller som du hittar inom din budget.

Testa googla lite på "open heart seiko" eller "open heart Orient".
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
WZ0011DX
image.jpg


WZ0021DX
image.jpg


Listpris 160 000 yen (ca 10 000 SEK), lite dyrare än du tänkt dig och en JDM modell så lite knepig att få tag på men inte omöjligt. Finns även en Royal Orient variant som är mycket lik denna i utseende men med bättre urverk och ett listpris på cirka 250 000 yen om jag inte missminner mig. (OBS detta är en klocka med manuellt urverk)
 

Hubbatix

Cartier
Alltså, med dina kriterier och din prisklass så blir det nog jäkligt svårt. Mitt hetaste tips är en Sea-gull, också kinesisk visserligen, men den utger sig heller inte för att vara något annat. Hur kvaliteten på dessa är får andra uttala sig om, men känns knappast som en flergenerationsklocka. Modellen nedan heter M182SK, vet inte om de har några andra modeller också, men kika runt lite.

M182SK__32383_zoom.jpg



Som vanligt så gäller ju "köp säljaren", gör din läxa innan du skickar iväg kosing till någon som du inte känner.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alltså, med dina kriterier och din prisklass så blir det nog jäkligt svårt. Mitt hetaste tips är en Sea-gull, också kinesisk visserligen, men den utger sig heller inte för att vara något annat. Hur kvaliteten på dessa är får andra uttala sig om, men känns knappast som en flergenerationsklocka. Modellen nedan heter M182SK, vet inte om de har några andra modeller också, men kika runt lite.

M182SK__32383_zoom.jpg



Som vanligt så gäller ju "köp säljaren", gör din läxa innan du skickar iväg kosing till någon som du inte känner.
Seagull håller bra kvalité i mitt tycke och har oförtjänt dåligt rykte bara för att de är "kinesiska".
 

Joakim Flod

Breitling
Tack allihopa för information och tips! Förstår nu att inga "seriösa" tillverkare säljer skeleton-varianter i den prisklassen som jag tänker mig. Får väl helt enkelt rikta in mig lite mer på "open heart" alternativt vanliga klassiska klockor utan synligt innanrede. Hittade en ifrån Orient som jag faktiskt tycker mer och mer om (http://forums.watchuseek.com/attach...m-like-good-deal-orient-esteem-open-heart.jpg). Vad har ni på den modellen och "Orient" som märke?
 

Oskar

Omega
Finns jättekul klockor i prisklassen 3 000 (om det nu är där du letar), men förvänta dig inte att du ska lämna den till barnbarnen osv. för att en klocka ska hålla genom livet behöver man kosta på den återkommande service - en kostnad som helt enkelt är svårmotiverad på en billigare klocka (även om du skulle hitta en med vettigt och hållbart urverk).
 
C

China

Guest
Tack allihopa för information och tips! Förstår nu att inga "seriösa" tillverkare säljer skeleton-varianter i den prisklassen som jag tänker mig. Får väl helt enkelt rikta in mig lite mer på "open heart" alternativt vanliga klassiska klockor utan synligt innanrede. Hittade en ifrån Orient som jag faktiskt tycker mer och mer om (http://forums.watchuseek.com/attach...m-like-good-deal-orient-esteem-open-heart.jpg). Vad har ni på den modellen och "Orient" som märke?

I den prisklassen så finns det flera bra Kinesiska klockmärken, om du inte fastnar för Orient som också ger bra valuta för pengarna. Du hittar en hel del information om olika klocktillverkare i tråden nedan.

https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men ifall jag inte vill ha en dykarklocka? Det var ju liksom inte ens i närheten av vad jag skrev att jag sökte.


Helt rätt! Dykarklockor/sportisar är en helt annan grej och är du inte på jakt efter en sådan spelar det ju ingen roll att dykare från Seiko är rätt för dig bara för att det är en bra klocka rent generellt.

Du har många bra tips på klockor i tråden och både Orient och Sea Gull är bra grejer utan att det behöver bli alltför dyrt.

Sen tänker jag sticka ut hakan lite och säga att jag inte tycker att du ska banga på att köpa en Sturling (eller vad de nu hette). Så länge du vet vad det är du köper och har rätt förväntansnivå så behöver det inte bli fel bara för att det är ett mushroom-brand. Se bara till att du betalar så lite det bara går…helst jättelite. ;)

Men å andra sidan så har du ju precis gjort entré här på KS, så surfa runt lite och få inspiration….risken är dock att du efter några timmars trådläsande gör som så många andra här, blir en smula besatt av klockor och raskt lägger till åtminstone en nolla i din klockbudget… :D
 
Topp