• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Nybörjare" på klockor söker råd!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men ifall jag inte vill ha en dykarklocka? Det var ju liksom inte ens i närheten av vad jag skrev att jag sökte.
Vad är grejen med den typen av tavla? Att du tycker det är snyggt eller att du vill se urverket? Det finns massvis av klockor med glasBAKsida där du kan kika på urverket och samtidigt ha en framsida som inte ser hemsk ut, vilket många tycker om skelett-tavlor (vilket ju i och för sig är en smaksak).
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Tissot visodate?
penna2.jpg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Och när du lagt till någon nolla på budgeten:

image.jpg


Min bild, inte min klocka. Inget för mig, men hantverket är vackert :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Välkommen till forumet. Utöka din budget lite, skadar inte att lägga lite mer pengar nu om det ändå ska va en "premium, kvalité" klocka som ska gå i generationer. Servicen kommer ändå kosta mer än klockan i längden. Budget alternativ som liknar din beskrivning tillverkar Oris en hel drös av. Eller så gör du det enda rätta, ändrar smak på klocka för den där fick mig att må dåligt milt sagt. Om du gärna vill se urverket, överväg open case bak på klockan istället. Mycket snyggare.
image.jpg
 

ScubaKing

Audemars
För att uttrycka detta milt, en klocka för 3-5000 kronor är inget du efterlämnar till dina barn. Det funkar inte så, frågan är om den överlever 10 år. Om vi nu inte talar om en Casio Gay-Shock som säkerligen pallar ett kärnvapenkrig.

Mitt förslag kanske inte är roligt men det är att du sparar en del pengar till och sedan kollar runt igen. Kanske någon Seiko som några föreslog. Certina kanske eller liknande.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min polare letade efter liknande och efter liv om och men så fick jag honom att köpa en sån här.
Sea-Gull M171s
En riktigt trevlig klocka som jag faktiskt skulle kunna tänka mig själv till och med. Och han blev hur nöjd som helst :)
20120809.jpg
 

David

Bödeln
Oris, som redan nämnts, är i mitt tycke absolut bäst på detta i budgetsegmentet.

De här går att köpa nya för 15k eller mindre:

http://www.oris.ch/en/watches/oris-artelier-translucent-skeleton/01-734-7684-4051-07-5-21-70fc

http://www.oris.ch/en/watches/oris-artelier-skeleton/01-734-7670-4051-07-5-21-70fc

Letar du tillräckligt länge hittar du dem begagnade för två tredjedelar av det.

De är dessutom utrustade med Sellitas SW200-verk som vilken urmakare som helst kan serva och köpa delar till.

http://www.ablogtowatch.com/making-sense-of-the-sellita-sw200-movement-same-as-eta-2824-2/
 

Turbotom

Omega
Hej och välkommen till denna galna värld av klockor! Mitt bästa tips är: köp ingen klocka! (Just nu).

När du har klämt och känt, och läst och tittar på klockor i ett halvår så kommer din smak va ändrats radikalt! Och går du då och köper en väldigt specifik klocka i prisklassen 3-5k nu, kommer den vara osäljbar om 1år. Fu har alltså förlorat 100% av investerat kapital.

Vänta och känn efter istället!
 

Rivalen

Rolex
Som sagt dina önskemål skär sig. En mekanisk för att kunna se ett vackert urverk fram eller bak kostar i service var 5-7 år och för att det skal vara värt det bör den vara av bättre kvalitet än du kan få för det du nämner. Samma om tanken är arvegods. 44 mm - tja - just nu är det modernt, men jag skulle stanna vid max 42mm.

En riktig klassiker som utan vidare är värd att serva och är ett utmärkt arvegods och har ett fantastiskt vackert urverk som kan ses via glasbaksida är Omega Speedmaster Professional "Moonwatch" ref 3572.50 eller 3573.50, men då är du uppe i caca 17-22k för en begagnad. Kolla t ex ebay.co.uk och fråga här innan du handlar så att du inte kliver helt fel.

Annars köp en 1000:- kines som du gillar utseendet på och låt din klocksmak växa på dig lugnt och stilla. Då måste du inte välja "rätt" från start, utan tröttnar du på dessa eller när den går sönder, så har du inte lagt bort några stora pengar. Annars såg man en Seiko inledningsvis som kanske inte är så dyr? Jag kan inte Seiko.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Lyssna inte på folk om att en klocka för 3-5 000 kr inte är något att läma efter sig. Självklart kan du lämna en sådan klocka vidare neråt i generationern. Var bara medveten om att om du tänker spara en klocka länge kommer den förr eller senare kräva en service vilket i dagens penningläge går på 1000-1500 kr vilket då kan kännas dyrt om klockan ifråga kostade 3000 kr i nypris.

Håll bara i huvudet att dyrt inte är = bra eller bättre lämpat för att sparas. Släktklenoder är värdefulla inte pga nypriset utan för att någon i släkten burit dem och slitit dem under många år.

Som exempel kan jag säga att en Rolex Submariner kostade cirka $150 när den kom, vilket motsvarar cirka $1000 i dagens penningläge, vilket då är väl inom det prisspann som folk här skulle vara värdelöst att spara för att det är för billigt. Om du tar dig en titt på detta forum inser du att just detta mörke tillbes med fanatik på KS idag ;)
 

Rivalen

Rolex
Hoppas jag inte sagt att det är värdelöst att köpa t ex en Certina Action Diver och ha som en klocka för livet, för den är ett alternativ för den som vill ha en dykare. Men en open heart kines som rimligen aldrig kan jämföras med ett kvalitetsur, eller Seiko/Orient den skulle jag ge så lite som möjligt för och inte räkna med att ha livet ut eller se som potentiellt arvegods eftersom det finns inget som talar för att kinestillverkarna i denna prisklass har de ambitioner som t ex Rolex hade och har.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
He, he. KS är fullt av potentiella säljare... "Kunden" säger jag letar efter något runt 3k, kan kanske sträcka mig till 5k i värsta fall. "Säljaren" säger, vad trevligt, leder "köparen" snabbt förbi de som passar budget och visar istället förträffligheten med produkten som är 2x "kundens" max-budget, för att inte tala om klassikern som är 4-5x "kundens" max-budget...

Mitt råd är: Köp det du vill ha just nu. Förvänta dig inte att det blir klockan med stort K som skall gå vidare till barnen. När klockan är inköpt och det omedelbara suget är stillat: surfa runt, prova, och läs på om andra klockor. Börja samtidigt spara pengar, för snart kommer du upptäcka att den där klockan som du egentligen ville ha troligen kostar en summa som kommer att få ögonbrynen att lyftas på föräldrar/flickvänner/fruar/kompisar/kollegor.

Min första klocka jag köpte och som jag tyckte var generande dyr var en Citizen för en bit över 2000... Den har jag nu skänkt till en välgörenhets-loppis.
 
Några skelleterade från vettiga 'riktiga' märken och en prisklass och som nog kan vara något (tror runt 10k)...

Oris Artelier Skeleton tror beggade runt 10 000 SEK David har haft två men har väl ingen kvar just nu?
808104d1346453547-oris-artelier-skeleton-other-%A31-5k-%242k-oris-artelier-skeleton.jpg


Lite mer futuristisk och inte särskillt 'klasssisk' men cool...

Tissot Skeleton
1289821d1385088773-looking-automatic-skeleton-watches-fck_20130423102040.jpg
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Skanna av begagnatmarknaden ett tag och kolla upp vilka märken som är av kvalité. Läs på forumet här eller recensioner i övrigt.
Det finns så otroligt många olika klockmärken, tyvärr är väl typ 80% av märkena skit.

För 5K kan du nog få en bra klocka beggad, kanske från utlandet. Måste det vara ett helt mekaniskt ur? Det finns fina Quartz.
Du kan nog hitta bra avskalade Breitlings beggade för 5K.

En riktigt bra klocka som kan gå i arv och kanske även stiga i pris kommer nog kosta uppåt 10K beggad, kanske 7.
 

Joakim Flod

Breitling
Tack för alla svar! Måste erkänna att "Sea Gull ST8000SA" och "Oris Artelier Skeleton" verkligen är av intresse rent utseendemässigt! Som sagt har jag inte dom summorna pengar att spendera än, då jag fortfarande studerar. Som många har sagt kanske det är bäst att stilla sitt behov med någon billig klocka innan jag går på de lite mer dyrare juvelerna. Bara genom att sova på saken fick mig att fastna mer för ljusare plattor i stil med "Oris Artelier Skeleton" som blev länkad tidigare. Men fortsätt gärna komma med tips på klockor av klassiskt utseende (gärna med skeleton-format), upp till prisklass 10 000 kr. En fråga: Anses skeleton-varianter vara en "ful" grej av mer klockintresserade personer? Självklart är det en smaksak, men det kan ju ändå vara intressant att veta ifall det finns några generella uppfattningar om denna typ av klockor? Själv har jag tänkt att synliga kugghjul osv. ger lite exklusivitet och "stil" till klassiska klockor.
 
Anses skeleton-varianter vara en "ful" grej av mer klockintresserade personer? Självklart är det en smaksak, men det kan ju ändå vara intressant att veta ifall det finns några generella uppfattningar om denna typ av klockor? Själv har jag tänkt att synliga kugghjul osv. ger lite exklusivitet och "stil" till klassiska klockor.

Nej, inte när det görs som yonsson sa med riktigt hantverk osv, men på dom billiga kinavarianterna är det bara ett sätt att få klockan att se dyrare ut än den egentligen är och visst så kan dom se bra ut men dom är ABSOBLUT ingenting att satsa på i långa loppet...

Gillar du den du visade först så kör på den, men det är absolut ingenting att planera att behålla 'livet ut'...
 

Portofino

Panerai
Klockor och deras utseende är högst subjektivt. Jag tillhör dock dem som menar att i de flesta fall så reflekterar priset nivån av finish etc. Hade jag varit dig hade jag tagit det lite lugnt, kika runt i lugn och ro. Framförallt så tycker jag att du ska ta dig till lite olika butiker och börja prova. Prova billigt och prova snordyrt. Få en känsla. Och som sagt, se om du inte kan hitta någon tusenlapp till.
 

Knight

Cartier
Bara genom att sova på saken fick mig att fastna mer för ljusare plattor i stil med "Oris Artelier Skeleton" som blev länkad tidigare.

Inte alls ovanligt. Gång på gång ser vi personer komma in i klockintresset med en specifik fäbless för något, må det vara dykare, dressare, kronografer, stora klockor, små klockor, skeleton som i ditt fall eller något helt annat. Ganska snart börjar preferenserna utvecklas och förändras till något helt annat. Det är inte för intet som man i varje paketöppningstråd på forumet ser minst en person skriva "den där växer på mig". :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla tråden "dagens klocka" eller valfri fredagstråd. Vad är det för klockor som används och varför? Finns det någon anledning att vissa modeller/märken återkommer och att vissa aldrig dyker upp?

Måste man ha samma smak som alla andra? Såklart inte, men det ger ändå en viss hint. Anpassa därefter utifrån budget.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tack för alla svar! Måste erkänna att "Sea Gull ST8000SA" och "Oris Artelier Skeleton" verkligen är av intresse rent utseendemässigt! Som sagt har jag inte dom summorna pengar att spendera än, då jag fortfarande studerar. Som många har sagt kanske det är bäst att stilla sitt behov med någon billig klocka innan jag går på de lite mer dyrare juvelerna. Bara genom att sova på saken fick mig att fastna mer för ljusare plattor i stil med "Oris Artelier Skeleton" som blev länkad tidigare. Men fortsätt gärna komma med tips på klockor av klassiskt utseende (gärna med skeleton-format), upp till prisklass 10 000 kr. En fråga: Anses skeleton-varianter vara en "ful" grej av mer klockintresserade personer? Självklart är det en smaksak, men det kan ju ändå vara intressant att veta ifall det finns några generella uppfattningar om denna typ av klockor? Själv har jag tänkt att synliga kugghjul osv. ger lite exklusivitet och "stil" till klassiska klockor.
Mitt största problem med skelettklockor är att jag tycker det är för svårt att använda klockan som klocka då visarna är svårare att se. Men det är en helt subjektiv åsikt för visst är det lite tufft att se mekaniken om man ändå har en mekanisk klocka.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Några skelleterade från vettiga 'riktiga' märken och en prisklass och som nog kan vara något (tror runt 10k)...

Oris Artelier Skeleton tror beggade runt 10 000 SEK David har haft två men har väl ingen kvar just nu?
808104d1346453547-oris-artelier-skeleton-other-%A31-5k-%242k-oris-artelier-skeleton.jpg


Lite mer futuristisk och inte särskillt 'klasssisk' men cool...

Tissot Skeleton
1289821d1385088773-looking-automatic-skeleton-watches-fck_20130423102040.jpg
Gillar den där tissoten.
 

Rivalen

Rolex
201308 Valjoux 7750 på Nato 115.JPG
Här är min "skeleton" och den är inom budget också och jag kommer att behålla den livet ut om verket inte orsakar överdrivna servicekostnader. Lycka till med ditt inköp!

Valjoux 7750 No Dial dagsljus 022.JPG
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Jag var ruggigt nära att köpa en Seiko med öppet hjärta då jag tyckte det var fränt och snyggt. Idag skulle jag inte ens tänka tanken att köpa en och tycker inte alls det är fränt och snyggt längre utan snarare tvärtom. Jag var ny i gemet då och idag är jag glad att det blev en Certina AD istället som jag fortfarande tycker är en snygg klocka (aningen för stor bara) som jag använder vilket jag inte skulle gjort med den där Seiko Premiern jag kikade på då. Din smak kommer troligtvis ändras med tiden den med när du hänger här.

Detta var bara ett år sedan.
Med det sagt avråder jag inte dig för att köpa det du vill ha nu utan bara hur snabbt det ändras i början. Lycka till i jakten och välkommen! :)

bild (116).JPG
 

Bassman

Friends of KS
Hej och välkommen till denna galna värld av klockor! Mitt bästa tips är: köp ingen klocka! (Just nu).

När du har klämt och känt, och läst och tittar på klockor i ett halvår så kommer din smak va ändrats radikalt! Och går du då och köper en väldigt specifik klocka i prisklassen 3-5k nu, kommer den vara osäljbar om 1år. Fu har alltså förlorat 100% av investerat kapital.

Vänta och känn efter istället!

Bra tips är som sagt att vänta lite, även om det känns svårt :D

Men tänk även på att om du köper en dyrare ny klocka, så kommer du också att förlora pengar på att sälja den, antagligen mer än vad hela kostnaden är för en billig.
Köpte själv en Certina automatare för ett halvår sedan, som jag bara är mer och mer nöjd med.
 

Icaras

Rolex
Tack för alla svar! Måste erkänna att "Sea Gull ST8000SA" och "Oris Artelier Skeleton" verkligen är av intresse rent utseendemässigt! Som sagt har jag inte dom summorna pengar att spendera än, då jag fortfarande studerar. Som många har sagt kanske det är bäst att stilla sitt behov med någon billig klocka innan jag går på de lite mer dyrare juvelerna. Bara genom att sova på saken fick mig att fastna mer för ljusare plattor i stil med "Oris Artelier Skeleton" som blev länkad tidigare. Men fortsätt gärna komma med tips på klockor av klassiskt utseende (gärna med skeleton-format), upp till prisklass 10 000 kr. En fråga: Anses skeleton-varianter vara en "ful" grej av mer klockintresserade personer? Självklart är det en smaksak, men det kan ju ändå vara intressant att veta ifall det finns några generella uppfattningar om denna typ av klockor? Själv har jag tänkt att synliga kugghjul osv. ger lite exklusivitet och "stil" till klassiska klockor.
Alltså, själva tanken bakom skeleton-ur är att visa hantverket och finishen bakom urverket, något som inte finns i den prisklass du valt. Ungefär som att gilla sportbilar men köper en Smart utan tak med den minsta möjliga motorn (jävligt dålig jämförelse men... :p)

Du har inte funderat på att köpa en dressare med glasbaksida? Bara att vända för att se urverket.
 

ScubaKing

Audemars
Alltså, själva tanken bakom skeleton-ur är att visa hantverket och finishen bakom urverket, något som inte finns i den prisklass du valt. Ungefär som att gilla sportbilar men köper en Smart utan tak med den minsta möjliga motorn (jävligt dålig jämförelse men... :p)

Du har inte funderat på att köpa en dressare med glasbaksida? Bara att vända för att se urverket.


Kunde inte sagt det bättre själv. Sedan är dem "riktiga" skeleton-uren dem som faktiskt arbetats fram ur ett stycke. Det är dem som räknas som skeleton. Tex Vacheron Constantin MR.

12483.jpg
 
Topp