Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nybörjare på klockor, var ska jag börja?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mozart, 14 mars 2013.

1. Mozart
    Trådstartare

Mozart Torpare

Hej! Upptäckte det här forumet ganska nyligen då jag börjat skapa ett intresse för klockor. Mitt problem är dock att jag inte vet var jag ska börja "lära" mig om det. De allra dummaste frågorna som, vad är skillnaden på quartz och automatic eller alla märken som finns och varför skiljer sig klockor så oerhört mycket i pris? Vad gör urverket bättre och dyrare och hur har urverk utvecklats fram till idag?
    Uppskattar alla lästips jag kan få, då jag finner detta oerhört intressant!

Mvh,

2. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Ja du, välkommen till ett roligt och beroendeframkallande och potentiellt dyrt intresse.

Jag är nog inte rätt person att svara på frågorna du hade, de var ju rätt omfattande. Att det skiljer i pris kan ju bero på tusen saker.
    Men jag började med att kolla ut en modell jag gillade, läste sedan på om just den och under den gången får man nya uppslag på andra modeller och sen rullar det på. Googla mkt.

3. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Skulle nog säga här, häng runt en stund och läs trådar som kommer upp, googla på klockor som du stöter på och finner intressanta, samma sak med frågor du får eller ställ dem här vi är inte så farliga (förutom @ricvin ).
    Det hela brukar ge sig med tiden, ingen ide' att stressa :)
    Välkommen till sankmarken, det går fortare än du tror att sjunka under ytan hehe
    Ang dyrt så kan jag inte hålla med, har sysslat med bilar i många år och det är som att ösa pengar i ett svart hål. Gör man kloka köp i denna hobby så är insatsen hög men förlusten förhållandevis liten.

4. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Full lärd blir man aldrig.. Ett klockforum är en bra början som kunskapskälla. Finns ju mycket på internet att läsa överhuvudtaget. Men jag tycker att som nybörjare ska man börja med att köpa billigare klockor, köper man en premiumklocka på en gång när man inte har så mycket kunskap slutar det nog tyvärr ofta med en försäljning av den då ens smak ändras så pass mycket innan man "hittat sig själv". För mig tog det över 3 år innan jag slog till på min första premiummodell från då jag först blev intresserad av klockor. Det finns massor billigt bra skit, lågbudget-Seiko automatare, Orient m.m.

5. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Håller inte alls med, klockor är som med tatueringar köp den dyraste du har råd med.
    Annars kommer du bara sitta där och undra hur det skulle kännas med den du verkligen vill ha..

6. leben

leben El Patrón

Du ska börja med en Rolex Submariner. Frågor?

7. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    +1

Håll dig till märken som går att omsätta i pengar lätt utan större värdefall om du skulle tröttna. ;)

8. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Ja exakt, lyssna på leben !!!

En 16618 eller en 116618, det är en Bra början :mrgreen:

9. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Du kanske har rätt.. Beror väl på. Men jag kommer ihåg att jag kollade in Omega PO 2500 då vid början, sen kom jag in lite på Oris dykare sen ändrades mycket av min smak när jag kollade på en Deepsea på Nymans i V-rås, då blev POn 2500 helt plötsligt ointressant och det slutade med en Seiko Marinemaster då DSSDn var över budgeten och att designen tilltalade mig väldigt mycket. Så smaken ändras verkligen verkligen som vinden, det har jag själv fått uppleva.

10. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Fast då är det ju Rolex som gäller om det handlar om rent andrahandsvärde, kanske över TS budget just nu :)

11. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Läs på, gör ingen dum affär om du inte har råd men framförallt köp något du gillar.

Välkommen ska du vara!

12. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Jag började med en helgulds Speedmaster (var 100% nöjd med den tills jag började kolla på Rolex mer och mer), hade haft den i ca ett år och sen köpte jag en 116613 med serti tavlan!!
    Sen tog det bara nån månad och jag sålde båda och köpte min drömklocka a lá 116718 Guld Hulken :mrgreen:

Och Välkommen hit!!!

13. calzone

calzone Biskop

Lyssna på Målarn en Speedy i helguld är perfekt instegs nybörjarklocka :p

14. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    +1

15. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Behöver det egentligen inte vara, det går att köpa Omega PO beggat för rätt pengar som går att få tillbaka rätt snabbt. Eller en Panerai Base kanske.

16. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Inte alls. Gäller bara att låta bli att köpa nytt. Oavsett märke så är det ju där värdetappet ligger.

Härja runt på forumets Köp@Sälj så kan du utforska dina smakpreferenser utan att att ta några större risker.

17. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    köp boken 1001 klockor. Det är en bra bok för att snabbt komma in i klockvärlden, där beskrivs skillnaderna mellan mekaniska och batteri-klockor och den beskriver även hur ett mekaniskt urverk fungerar, samt vad klockans väsentliga delar heter och hur de fungerar. Boken visar även i vilka "klockkategorier" (pilot, dykare, kronograf osv) som finns.

MEN det bästa med boken är ändå att du får 1001 fina bilder på klockor =)

18. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Precis samma för MM300 där :mrgreen: Nej men allvarligt.. :) jag menar mera så att inte TS köper nånting han gillar för stunden och hittar något han gillar bättre dagen efter.. Det känns onödigt... Kunskap är A och O tycker jag.

Hehe vet inte varför, men jag personligen har svårt för begagnat, - jag vill ha fabriksnytt!! :D men jag är iof ingen flippare, så värdefall behöver jag ej oroa mig för, fast TS har kanske inget emot begagnat :)

19. Målarn

Målarn The Steak

Från:
    Förorten
    Exakt!! Jag skippade stålisarna och körde på guld direkt :D tyckte det var en rolig instegs klocka.

20. Genta

Genta Borgare

21. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jag röstar för en begagnad Rolex GMT. Där kan du variera med olika band och insatser till vridringen.

22. Mozart
    Trådstartare

Mozart Torpare

Tackar så mycket för alla intressanta inlägg! Börjar med att svara på frågan om vad för budget jag har. I ochmed att jag är student så är den inte alltför hög, utan ligger på 10, dock känner jag att jag inte bara vill låsa mig till en klocka utan kanske ha 3-4 olika att variera emellan. Har tittat rätt mycket på en "klassiker" Seiko skx007k1/k2, dock så verkar de inte göras längre... Kan tänka mig köpa begagnat f.ö. med, men det känns som att risken att köpa en kopia är väldigt hög och kunskapen kommer ifråga, så innan jag börjar spana in begagnade Submariners, Speedmasters eller Seamasters vill jag vara säker på att bra köp, då det är mycket pengar att leka med.
    Ska definitivt kolla in boken Wii tipsade om och lästipset Genta! :)

23. calzone

calzone Biskop

En Seiko SKX007 kan du lätt köpa här på forumet och du behöver inte vara orolig att det är en kopia. Det är nog större risk att det är en kopia dom säljer ny i butik ;). Jag tycker du ska leta efter en Omega SMP riktigt fina är dom kolla vilken modell som passar dig bäst :D

Min säger hej det är Quartz varianten billigare och du slipper service ;)

24. calzone

calzone Biskop

Annars e den här riktigt shysst !, pierce brosnan bar den i sin första bond filmen han gjorde Golden Eye. Quartz varianten går att hitta ett fint exemplar under 10 k.

25. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man kan få charmiga vintage kostymare för ca 1000 kr, tex longines . Omega brukar vara mer haussade. Kolla lite på tradera om du ser någon klocka som du gillar utseendet på. Diameter på minst 35 mm brukar vara att föredra.

Äldre dykarur är också coola. Finns en uppsjö på Ebay. Pris också runt 1000 kr . En seiko klassiker är ett bra alternativ, men det finns många andra sköna klockor, t ex Sicura. Gjordes fram till 1978.

Två tips på klockor som kan vara kul att ha i en samling. Sen kan du köpa några armband och variera med.

26. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag skulle slå till på Seikon med fithty fantoms tavla på köp o sälj. 1500 kr. Nyskick med tre armband.

27. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Ett tips för att lära sig mer om skillnaden mellan olika urverk är att gå prova på dagarna på urmakarskolan i borensberg.
    Trevligt och väldigt beroendeframkallande!

28. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Det ska gå att hitta begagnade automatiska SMP bonds för runt 10k om man letar... Men om det handlar om fabriksny klocka för under 10K så brukar jag förespråka Seiko Sumo, dom ligger på ca 5K... Väldigt bra kvalitet och finish för pengarna...

Bifogade filer:

29. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Du har ju en bra nystartsbudget och verkar ju lite nyfiken på det mesta.

Varför inte köpa en beggad Seikodykare, SKX eller något lite mer vintage, t ex 6309-7040 som är min personliga favorit - pris 500 - 2000.

Komplettera sedan med en klassisk dressklocka, en Omega Seamaster från 60-tal? - pris 1000-3000 kanske.

Dessa två blir ju bra att känna dig fram vad det gäller storlek etc. De är även perfekta att testa en massa sorters armband på vilket åtminstone jag tycker är jätteroligt.

Se dessa som testobjekt och passar de inte så är det inga problem att sälja vidare utan större förluster.

Budgeten räcker ju inte till en Rolex sub så är du bums sugen är det väl bara att leta rätt på en bättre begagnad Steinhart eller varför inte en Squale. Såna borde du hitta för 1500-2800 tycker jag.

Köpa begagnat kan du med fördel göra här på forumet.

Min rekommendation är att du INTE börjar med att kasta in hela budgeten i en klocka du tror att du gillar, för tro mig, det går jättefort att ändra smak och uppfattning om vad man gillar.

Testa dig fram, det är jätteroligt!!!

.... säger han som avvverkat 20 klockor på 4 månader ;)

30. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Nybörjare på klockor, var ska jag börja?

Håller för ovanlighetens skull med vår Söndra-och-härskaminister. Har hunnit ångra många billiga impulsköp direkt, som tillsammans kostat mer än en bra klocka jag egentligen ville ha...

Mårtenssons ur Brookfield