• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjare på klockor, var ska jag börja?

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Camo00 skrev:
Spencer66 skrev:
80talisten skrev:
Full lärd blir man aldrig.. Ett klockforum är en bra början som kunskapskälla. Finns ju mycket på internet att läsa överhuvudtaget. Men jag tycker att som nybörjare ska man börja köpa billigare klockor, köper man en premiumklocka på en gång när man inte har så mycket kunskap slutar det nog tyvärr ofta med en försäljning av den då ens smak ändras så pass mycket innan man "hittat sig själv". För mig tog det över 3 år innan jag slog till på min första premiummodell. Det finns massor billigt bra skit , lågbudget-Seiko automatare, Orient m.m.

Håller inte alls med, klockor är som med tatueringar köp den dyraste du har råd med.
Annars kommer du bara sitta där och undra hur det skulle kännas med den du verkligen vill ha..

Håller för ovanlighetens skull med vår Söndra-och-härskaminister. Har hunnit ångra många billiga impulsköp direkt, som tillsammans kostat mer än en bra klocka jag egentligen ville ha...
Men då... Varför impulsköpa då...:p
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Börja på toppen.....då slipper du den krångliga och snåriga flipparstigen....du kommer ändå sluta på toppen...varför inte vara crazy och göra tvärtom? Har du inge flis i fickan......kolla vad du kan låna och maxa ut.......det är mitt tips. Lipsillen säger att det är kef...men tänk efter....börja istället där Lasse brukar sluta! :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Davvan skrev:
Börja på toppen.....då slipper du den krångliga och snåriga flipparstigen....du kommer ändå sluta på toppen...varför inte vara crazy och göra tvärtom? Har du inge flis i fickan......kolla vad du kan låna och maxa ut.......det är mitt tips. Lipsillen säger att det är kef...men tänk efter....börja istället där Lasse brukar sluta! :)

Öh, näe! Inte ska man väl rekommendera en student att skuldsätta sig (ännu mer) för ett klockköp.

Nåt ansvarstänk får vi (jag?) farbröder faktiskt ta och uppvisa här ;)

Jobb och lön = gör det som du känner för

Plugga och leva på lånade pengar = tänk efter en gång till
 

Camo00

Patek
Davvan skrev:
Börja på toppen.....då slipper du den krångliga och snåriga flipparstigen....du kommer ändå sluta på toppen...varför inte vara crazy och göra tvärtom? Har du inge flis i fickan......kolla vad du kan låna och maxa ut.......det är mitt tips. Lipsillen säger att det är kef...men tänk efter....börja istället där Lasse brukar sluta! :)

Hahaha! "Börja istället där Lasse brukar sluta!" Utan tvekan det bästa uttrycket jag hört på jättelänge!! :mrgreen:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Davvan skrev:
Börja på toppen.....då slipper du den krångliga och snåriga flipparstigen....du kommer ändå sluta på toppen...varför inte vara crazy och göra tvärtom? Har du inge flis i fickan......kolla vad du kan låna och maxa ut.......det är mitt tips. Lipsillen säger att det är kef...men tänk efter....börja istället där Lasse brukar sluta! :)

Öh, näe! Inte ska man väl rekommendera en student att skuldsätta sig (ännu mer) för ett klockköp.

Nåt ansvarstänk får vi (jag?) farbröder faktiskt ta och uppvisa här ;)

Jobb och lön = gör det som du känner för

Plugga och leva på lånade pengar = tänk efter en gång till

Killen är trött på Falukorv och mellanmjölk.....klart han ska ha det bästa. Går det åt pipan finns det skuldsanering att falla tillbaka på....efter 15 år är man fri att göra om det........

Eller så tar man mitt råd lite mindre bokstavligt.....fikar lite efter vad andra redan gett uttryck för......köp nåt riktigt på en gång....att kryssa mellan sk07 och Glycines är bara att bränna lyse.....
 

JayJay

Rolex
Davvan skrev:
Börja på toppen.....då slipper du den krångliga och snåriga flipparstigen....du kommer ändå sluta på toppen...varför inte vara crazy och göra tvärtom? Har du inge flis i fickan......kolla vad du kan låna och maxa ut.......det är mitt tips. Lipsillen säger att det är kef...men tänk efter....börja istället där Lasse brukar sluta! :)

Fantastiskt roligt skrivet. Som påpekats är det dock inte särskilt begåvat att låna till lyxkonsumtion. För klockor är lyxprodukter. Är man emellertid en av de få studenter som inte lever på lån och ändå har råd så varför inte köpa sig en klocka man vill ha?
Håller också med om att OM man vet vad man vill ha så är det bättre att spara till det än att gå på en kompromiss. Det är dock inte ovanligt att man ändrar uppfattning och smak efter att klockintresset fått mogna en stund. Om inte av andra, så av det skälet kanske det kan finnas en poäng med att börja lite billigare och begagnat.

OBS! Jag är pinsamt medveten om att mitt inlägg är väldigt pretto.

MVH
 
Topp