• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nybörjaroro för urverket ETA 2824-2/Squale 1521

413x

Breitling
Hej, har haft min första automatiska klocka ett tag nu och har några huvudbryn som ni säkert kan lugna, eller göra värre...
Det är en Squale 1521 med ETA 2824-2 som håller tiden bra. Är inte dödsorolig för klockan i sig men det skulle vara skönt att veta vad som är normalt.

1. Har inte vridit upp den mer än ett par korta varv när den var ny för 3 veckor sen, igår låg den oanvänd i 12h och stannade (ca 20:00 av och hade stannat på ca 08:00).
Det kanske inte är så konstigt att den efter en dag vid skrivbord inte är fulladdad och därför inte klarar 40 h, eller?

2. Bestämde mig därför för att vrida upp den lite mer idag med föjlande observation; det går ganska trögt, inte ansträngande trögt men trögare än vad jag hade förväntat mig samt att det är som ett friktionsljud som hörs dovt men ganska tydligt. Normalt?

3. När jag skakar på handleden och har klockan ett par dm från örat hör jag hur det skramlar och känner (om jag håller klockan i handen och skakar) motsvarande vibration i klockan. Antar att det är rotorn. Normalt?

4. När jag skruvar upp kronan så klickar det som att det är en liten fjäder som dras åt fel håll, ett ganska obehagligt metalliskt ljud, om än inte särskilt högt, men min känsla är att jag har sönder något.

Jag märker att det här med att beskriva ljud och känslor kanske inte är det lättaste, men tack på förhand för eventuell hjälp!
 
1) Förmodligen normalt, svårt att säga. Du får mäta kraftreserven efter fullt manuellt uppdrag (ca 40 varv med kronan) och kolla att den då klarar dryga 40 timmar i kraftreserv; klockan bör klara detta även efter ett dygn på handleden under en vanlig, normalt aktiv dag.

2) Förmodligen helt normalt; att dra upp ett ETA 2824-2 med kronan känns närmast som lite sand i maskineriet med ett säreget, dovt ljud.

3) Helt normalt, 2824-2 är liksom de flesta av dagens ETA-kalibrar rätt högljudd. Kronografkalibern 7750 tar måhända priset; hörs och känns som en smärre jordbävning. Andra urverk, exempelvis Omega kaliber 8500, är helt ljudlöst och vibrationsfritt - hur urverket låter (eller inte låter) och känns (eller inte känns) i sin automatiska uppdragning beror på urverkets konstruktion.

4) Förmodligen helt normalt; låter som urverkets slip spring som ska förhindra skador på fjädern när denna är helt uppdragen och som ger ett litet klickande ljud när kronan fortsätter skruvas efter fullt uppdrag.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
1) Förmodligen normalt, svårt att säga. Du får mäta kraftreserven efter fullt manuellt uppdrag (ca 40 varv med kronan) och kolla att den då klarar dryga 40 timmar i kraftreserv; klockan bör klara detta även efter ett dygn på handleden under en vanlig, normalt aktiv dag.

2) Förmodligen helt normalt; att dra upp ett ETA 2824-2 med kronan känns närmast som lite sand i maskineriet med ett säreget, dovt ljud.

3) Helt normalt, 2824-2 är liksom de flesta av dagens ETA-kalibrar rätt högljudd. Kronografkalibern 7750 tar måhända priset; hörs och känns som en smärre jordbävning. Andra urverk, exempelvis Omega kaliber 8500, är helt ljudlöst och vibrationsfritt - hur urverket låter (eller inte låter) och känns (eller inte känns) i sin automatiska uppdragning beror på urverkets konstruktion.

4) Förmodligen helt normalt; låter som urverkets slip spring som ska förhindra skador på fjädern när denna är helt uppdragen och som ger ett litet klickande ljud när kronan fortsätter skruvas efter fullt uppdrag.

Vänligen
Forumets undersköterska

Skönt härligt att få läsa ett uttömmande och välformulerat svar. Tummen upp!!!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
1) Förmodligen normalt, svårt att säga. Du får mäta kraftreserven efter fullt manuellt uppdrag (ca 40 varv med kronan) och kolla att den då klarar dryga 40 timmar i kraftreserv; klockan bör klara detta även efter ett dygn på handleden under en vanlig, normalt aktiv dag.

2) Förmodligen helt normalt; att dra upp ett ETA 2824-2 med kronan känns närmast som lite sand i maskineriet med ett säreget, dovt ljud.

3) Helt normalt, 2824-2 är liksom de flesta av dagens ETA-kalibrar rätt högljudd. Kronografkalibern 7750 tar måhända priset; hörs och känns som en smärre jordbävning. Andra urverk, exempelvis Omega kaliber 8500, är helt ljudlöst och vibrationsfritt - hur urverket låter (eller inte låter) och känns (eller inte känns) i sin automatiska uppdragning beror på urverkets konstruktion.

4) Förmodligen helt normalt; låter som urverkets slip spring som ska förhindra skador på fjädern när denna är helt uppdragen och som ger ett litet klickande ljud när kronan fortsätter skruvas efter fullt uppdrag.

Vänligen
Forumets undersköterska
Klass på detta inlägg
 
1) Förmodligen normalt, svårt att säga. Du får mäta kraftreserven efter fullt manuellt uppdrag (ca 40 varv med kronan) och kolla att den då klarar dryga 40 timmar i kraftreserv; klockan bör klara detta även efter ett dygn på handleden under en vanlig, normalt aktiv dag.

2) Förmodligen helt normalt; att dra upp ett ETA 2824-2 med kronan känns närmast som lite sand i maskineriet med ett säreget, dovt ljud.

3) Helt normalt, 2824-2 är liksom de flesta av dagens ETA-kalibrar rätt högljudd. Kronografkalibern 7750 tar måhända priset; hörs och känns som en smärre jordbävning. Andra urverk, exempelvis Omega kaliber 8500, är helt ljudlöst och vibrationsfritt - hur urverket låter (eller inte låter) och känns (eller inte känns) i sin automatiska uppdragning beror på urverkets konstruktion.

4) Förmodligen helt normalt; låter som urverkets slip spring som ska förhindra skador på fjädern när denna är helt uppdragen och som ger ett litet klickande ljud när kronan fortsätter skruvas efter fullt uppdrag.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tummen upp!
 

413x

Breitling
Jag återvänder till detta inlägg med anledning av att gångreserven nu är bekräftat usel.

Drar upp den fullt på morgonen vid 08.00, tar av mig klockan vid 20.00, på morgonen efter har klockan stannat på 07.30... har hänt flera gånger (ovan sammanfaller med min rutin att ta av mig klockan när jag går till gymmet på kvällen). Noterar också att det inte räcker med normala mindre rörelser för att få igång tickandet utan jag får snarare skaka ordentligt.

Antar att något behöver smörjas och att det sker vid service. Frågan är då var i Stockholm jag bör göra det och till vilket pris?
Har googlat och sökt på forumet, men kan förvånande nog inte hitta svar på prisfrågan.
 
Topp