• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyförvärv igen: cwc tjockis issued 1980

mrt4

Cartier
2-Faktor
Idag ramlade ännu ett nyförvärv in, betydligt mindre än klossomegan men ändå helt i min smak!

En cwc issued från 1980.

Jag har tidigare ägt en ny och även en issued från 1988 som jag sålde är på forumet vill jag minnas.

Jag har inte överdrivet mycket koll men jag har sett på nätet att några år i början på 80 talet så tillverkades dom med ett tjockare case än senare, alltså så kallad fatboy :)

Skillnaden känns tydligt, den är tyngre och känns jävligt satt på armen så att säga, trots att det egentligen inte är en så stor klocka :)

Jag gillar känslan av "issued" Har man så livlig fantasi som jag har så är det lätt att man fantiserar iväg... Tror ta mig tusan jag måste dra på mig camoflagebrallorna och springa ner till lillsjön här i Bromma och springa runt på bryggan och höra ljudet av svarta kängor mot torra träplankor... Eller nått sånt :)

Men det skulle vara roligt att veta vad den varit med om, men det är väl omöjligt antar jag?

Jag köpte det här exemplaret i huvudsak pga dom gulnade indexen, helt jävla sagolika och bilderna gör inte urtavlan rättvisa alls, sällan jag blir så uppspelt som när jag rev upp paketet på Ica och höll den i handen :)

Armbandet som sitter på var intressant. Pga dom fasta bandhornen är ju Nato extremt brukligt, men detta läderband har metall inuti i böjen runt bandhornet så man kan liksom haka i bandet om ni förstår vad jag menar? Någon som vet vart man kan köpa sådana online?

Har en liten fråga också. Om man kikar på stämplarna på baksidan (se bild) så saknas stämpeln för vilken "enhet" som har haft klockan, typ w10, 0552 för army eller royal navy osv... Det kan ju inte vara bra? Boettlocket kanske är utbytt? Är då klockan verkligen från 1980? Boetten borde ju vara från däromkring iaf iom tjockleken?

Noterar även att loggan ser annorlunda ut, men det kan väl ha varierat lite under åren?

Skulle det vara ett hopplock så gör det ingenting, kan inte påstå att den var dyr och den är både vacker och tuff :)

Lite iPhone bilder:

Mvh Robin

Su5Qr7Z.jpg

xo0cL7t.jpg

CcKgH0Z.jpg

pE4Sl70.jpg

ofZmNG1.jpg

aBaqPPh.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen koll på klockan, men det är tufft med militärdinkor! :) Armbanden hittar du om du söker på "open end straps" eller "wirelug watch band".
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Tack för tipsen om open end straps, har helt missat det! Bra sätt att få klockan lite mera "städad" om det nu skulle behövas :)

Mvh Robin
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Grattis till en skön CWC klocka.

Ang märkningen så tror jag att den är generell för hela brittiska försvarsmakten så därav ingen "enhets märkning".
Kanske kan kravspecc kasta något ljus:
http://www.h-spot.net/watches/mod/general_service_electronic_wristwatches_1980.pdf


Tack för länken! Blev dock inte klokare, tycker fortfarande det fattas en typ royal air force eller royal navy märkning. Man ser liksom inte vart den har varit?

Ska sätta mig och googla när jag får tid och se om jag kommer på något, men om någon vet, hojta till :)

Mvh Robin
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har också en fatboy från -80. Ang loggan så var det CWC utan ring runt tidigare, så inget konstigt med det. Min har typ samma märkning på baksidan. Dvs inget vapenslag. Sonens cwc fr -95 har märkning för vapenslag.
fWAXS6Z.jpg
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
W10 = Royal Army,
6BB = Royal Air Force
0555 = Royal Marines
0552 = Royal Navy
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Har också en fatboy från -80. Ang loggan så var det CWC utan ring runt tidigare, så inget konstigt med det. Min har typ samma märkning på baksidan. Dvs inget vapenslag. Sonens cwc fr -95 har märkning för vapenslag.
fWAXS6Z.jpg


Tack för klargörandet Anders!

Googlade lite idag och det verkar vara typiskt för just 1980 att enheten eller vapenslaget inte stämplades.

Då är allt okej med klockan och det var ju roligt :)

Mvh Robin
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för klargörandet Anders!

Googlade lite idag och det verkar vara typiskt för just 1980 att enheten eller vapenslaget inte stämplades.

Då är allt okej med klockan och det var ju roligt :)

Mvh Robin

Tack, då blev märkningen förklarad också.
Glömde gratulera till klockan; Grattis!
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Grattis till en grym CWC! Hade själv en fatboy tidigare som jag faktiskt saknar.. Kanske ska leta rätt på en igen! :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Riktigt fin! Skönt funkis med lättläst tavla och batterilucka med myntskåra. Har du provsmugit den i Brommadjunglerna än?;)
 
Topp