• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyförvärv IWC cal.89

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har länge suktat efter något rektangulärt i 18K av finare sort. Surfade in på Kaplans hemsida och fick direkt upp denna. Kunde inte släppa tanken på den vilket medförde en väldigt kort nattsömn. På förmiddagen idag åkte hela familjen in till stan. Jag smög iväg till Kaplans medan resten av familjen begav sig till Humlegården. Väl där var det inget snack. Blev köp efter 5 min.

Enligt Kaplans handlar det om en IWC cal.89 tillverkad 1947. Har för mig att produktionen av cal.89 startade 1946 och slutade någon gång på 70-talet, så den är relativt tidig.

Det välvda mineralglaset är i ett helt ok skick. Boetten som är i 18K gult guld är i min mening i fint skick och inte sönderpolerad. Tavlan har en del patina, speciellt mot kanterna och syns mer då tavlan plockats ur boetten. Boetten är 30 x 30mm, 43mm lång med bandhornen inräknade och upplevs stor på ett positivt sätt på handleden.

Tyvärr saknas ställaxel och krona och jag hoppas verkligen att det skall kunna fixas utan att jag blir ruinerad.

Jag tror att jag skall försöka hålla mig ifrån att polera boetten då färgskiftningarna i guldet är rätt läckert. Frågan är om man skall låta tavlan vara. Tror att den går att bättra med en tops och någon vätska men jag vill inte heller riskera trycket. Vet ej om den är lackad. En varsamt rengjord tavla är helt ok. En ommålad tavla är aldrig aktuellt.

Nu till lite bilder på härligheten :)
20160704_151755.jpg
20160704_151843.jpg
20160704_151924.jpg
20160704_152032.jpg
20160704_152136.jpg
20160704_152213.jpg
20160704_152324.jpg
20160704_152407.jpg
20160704_152524.jpg
20160704_152611.jpg


Det lyser säkert igenom att jag är exalterad, även om några klockor nu också måste lämna. Känner att detta var en fullträff än så länge.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra fångat! Velade om jag skulle klippa den eller ej då det var osäkert om den gick. Hade jag fått dessa bilder hade jag klippt den direkt. Grym boett och tavla, den ser opolerad ut. Tablan ser lackad ut så man kan nog bättra på den något men det innebär ju alltid en risk. Även index kan poleras upp då de är oxiderade. Jag hade försökt så försiktigt men hade förmodligen lämnat den relativt orörd.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Bra fångat! Velade om jag skulle klippa den eller ej då det var osäkert om den gick. Hade jag fått dessa bilder hade jag klippt den direkt. Grym boett och tavla, den ser opolerad ut. Tablan ser lackad ut så man kan nog bättra på den något men det innebär ju alltid en risk. Även index kan poleras upp då de är oxiderade. Jag hade försökt så försiktigt men hade förmodligen lämnat den relativt orörd.
Kul att höra! Du är alltid en inspiration! Jag förstår faktiskt inte varför den inte gick på auktion. Blev VÄLDIGT positivt överraskad när jag såg den i butiken. Verket är ju iallafall inte helt sönderrostat så jag hoppas kunna ordna så den går igång. Har inte själv kompetens att avgöra skicket på verket.
 

Onelund

Rolex
Denna var riktigt läcker, gillar formen och patinan, låt den vara opolerad/rengjord.

Borde inte vara svår att få igång. Grattis!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Denna var riktigt läcker, gillar formen och patinan, låt den vara opolerad/rengjord.

Borde inte vara svår att få igång. Grattis!
Tack! Kul att du hittat tillbaka! :)

Känns som opolerad är ballare faktiskt samtidigt som guld även är fint när det blänker.


Försöker googla fram vad för krona den skall ha men det går många runda cal.89 på en fyrkantig vilket gör det svårt med referenser. Antar att den bör ha en vanlig platt krona.

Sedan måste den ju ha ett bra band med... Tips om hur jag skall få den komplett/perfekt välkomnas!
 

fc2

Rolex
Wow, den där var riktigt fin! Oväntade klockor som är så mycket bättre än det mesta som säljs idag. Gillar att de dekorerat verket trots att det inte kunde ses, nägot som man aldrig skulle gjort idag.
 

tobb3

Omega
Tack! Kul att du hittat tillbaka! :)

Känns som opolerad är ballare faktiskt samtidigt som guld även är fint när det blänker.


Försöker googla fram vad för krona den skall ha men det går många runda cal.89 på en fyrkantig vilket gör det svårt med referenser. Antar att den bör ha en vanlig platt krona.

Sedan måste den ju ha ett bra band med... Tips om hur jag skall få den komplett/perfekt välkomnas!

Riktigt kul klocka! Strutsarmband skulle nog vara fint om man nu inte tycker det blir för mycket Reverso vibbar på det, Cordovan skulle nog göra sig riktigt bra även det, typ sån här :hungry:
12_zpspr19ryhy.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har länge suktat efter något rektangulärt i 18K av finare sort. Surfade in på Kaplans hemsida och fick direkt upp denna. Kunde inte släppa tanken på den vilket medförde en väldigt kort nattsömn. På förmiddagen idag åkte hela familjen in till stan. Jag smög iväg till Kaplans medan resten av familjen begav sig till Humlegården. Väl där var det inget snack. Blev köp efter 5 min.

Enligt Kaplans handlar det om en IWC cal.89 tillverkad 1947. Har för mig att produktionen av cal.89 startade 1946 och slutade någon gång på 70-talet, så den är relativt tidig.

Det välvda mineralglaset är i ett helt ok skick. Boetten som är i 18K gult guld är i min mening i fint skick och inte sönderpolerad. Tavlan har en del patina, speciellt mot kanterna och syns mer då tavlan plockats ur boetten. Boetten är 30 x 30mm, 43mm lång med bandhornen inräknade och upplevs stor på ett positivt sätt på handleden.

Tyvärr saknas ställaxel och krona och jag hoppas verkligen att det skall kunna fixas utan att jag blir ruinerad.

Jag tror att jag skall försöka hålla mig ifrån att polera boetten då färgskiftningarna i guldet är rätt läckert. Frågan är om man skall låta tavlan vara. Tror att den går att bättra med en tops och någon vätska men jag vill inte heller riskera trycket. Vet ej om den är lackad. En varsamt rengjord tavla är helt ok. En ommålad tavla är aldrig aktuellt.

Nu till lite bilder på härligheten :)
20160704_151755.jpg
20160704_151843.jpg
20160704_151924.jpg
20160704_152032.jpg
20160704_152136.jpg
20160704_152213.jpg
20160704_152324.jpg
20160704_152407.jpg
20160704_152524.jpg
20160704_152611.jpg


Det lyser säkert igenom att jag är exalterad, även om några klockor nu också måste lämna. Känner att detta var en fullträff än så länge.
Grattis! Riktigt cool klocka med den sköna patineringen!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har fått info från en forumkamrat som slog verknummer att det skall vara en cal.60. Har ej hunnit googla och bekräftat. Någon annan som vet?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Väldigt fin! Jag hade också sett den men backade för ännu ett projekt. Men som sagt en vacker sak. Kul med cal 89 om nu är så fallet!
 
Topp