• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyförvärv IWC cal.89

tobb3

Omega
Eller ännu lite likare PP 2540 (carré galbe) visserligen tiotalet år äldre..
pp-2540-CarreGalbeGubelin-3.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det var jag som skrev till LongCon, använda mig av följande sida att slå mot:
http://www.moeb.ch/dyIWC/

Det verkar ju dock vara en rätt ovanlig modell, jag skulle kontakta IWC direkt :)
Har kollat nu och verknummer är 1159644. Lyckas inte söka själv i databasen.
Fick ett svar på IWC- forumet där väldigt liknande modeller förekommer i tråden.
http://www.iwc.com/forum/en/discussion/69854/?page=1#post_547788
Gratulerar till en fin klocka, skön stil och luggarna är magiska!
Tack Ariste! Jag är glad i den :D
Sjukt snygg! Lycka till med renoveringen:artist:
Tack så mycket!



Något som gnager i mig är om jag skall våga låta någon göra rent tavlan/visare/index vid service eller om jag skall låta det vara... :nailbiting:
 

B62

Panerai
Har länge suktat efter något rektangulärt i 18K av finare sort. Surfade in på Kaplans hemsida och fick direkt upp denna. Kunde inte släppa tanken på den vilket medförde en väldigt kort nattsömn. På förmiddagen idag åkte hela familjen in till stan. Jag smög iväg till Kaplans medan resten av familjen begav sig till Humlegården. Väl där var det inget snack. Blev köp efter 5 min.

Enligt Kaplans handlar det om en IWC cal.89 tillverkad 1947. Har för mig att produktionen av cal.89 startade 1946 och slutade någon gång på 70-talet, så den är relativt tidig.

Det välvda mineralglaset är i ett helt ok skick. Boetten som är i 18K gult guld är i min mening i fint skick och inte sönderpolerad. Tavlan har en del patina, speciellt mot kanterna och syns mer då tavlan plockats ur boetten. Boetten är 30 x 30mm, 43mm lång med bandhornen inräknade och upplevs stor på ett positivt sätt på handleden.

Tyvärr saknas ställaxel och krona och jag hoppas verkligen att det skall kunna fixas utan att jag blir ruinerad.

Jag tror att jag skall försöka hålla mig ifrån att polera boetten då färgskiftningarna i guldet är rätt läckert. Frågan är om man skall låta tavlan vara. Tror att den går att bättra med en tops och någon vätska men jag vill inte heller riskera trycket. Vet ej om den är lackad. En varsamt rengjord tavla är helt ok. En ommålad tavla är aldrig aktuellt.

Nu till lite bilder på härligheten :)
20160704_151755.jpg
20160704_151843.jpg
20160704_151924.jpg
20160704_152032.jpg
20160704_152136.jpg
20160704_152213.jpg
20160704_152324.jpg
20160704_152407.jpg
20160704_152524.jpg
20160704_152611.jpg


Det lyser säkert igenom att jag är exalterad, även om några klockor nu också måste lämna. Känner att detta var en fullträff än så länge.
Stort grattis!Grymt fin:)
 

Klingan

Breitling
Något som gnager i mig är om jag skall våga låta någon göra rent tavlan/visare/index vid service eller om jag skall låta det vara... :nailbiting:

Beror ju på hur du är lagd skulle jag säga, mögel vs polerat. Personligen tycker jag den skulle bli väldigt tjusig med en rengjord tavla och ett blankt svart band av ödla:D
 

tobb3

Omega
Har kollat nu och verknummer är 1159644. Lyckas inte söka själv i databasen.
Fick ett svar på IWC- forumet där väldigt liknande modeller förekommer i tråden.
http://www.iwc.com/forum/en/discussion/69854/?page=1#post_547788
Tack Ariste! Jag är glad i den :D
Tack så mycket!
Något som gnager i mig är om jag skall våga låta någon göra rent tavlan/visare/index vid service eller om jag skall låta det vara... :nailbiting:

Slog i databasen fick då detta :)
"The movement is a calibre 89, dating from the year 1948."
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Kul köp! Såg den på kaplans klockor i lördags, blev lite sugen själv, men då det var så mycket fel på den så blev det aldrig aktuellt, inte i närheten faktisk! Jaja...ett stort GRATTIS till ett mycket vackert ur...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kul köp! Såg den på kaplans klockor i lördags, blev lite sugen själv, men då det var så mycket fel på den så blev det aldrig aktuellt, inte i närheten faktisk! Jaja...ett stort GRATTIS till ett mycket vackert ur...
Tack!
Jag är glad att du och alla andra avstod. Men den var ju utan tillbehör så den låg nog aldrig i riskzonen ;)

Så mycket fel har den väl ändå inte?
 

Johan S

Omega
Det lyser säkert igenom att jag är exalterad, även om några klockor nu också måste lämna. Känner att detta var en fullträff än så länge.[/QUOTE]

Jag hade också varit exalterad av den där, mycket härlig patina på den. Grattis!!!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag är dum i huvudet. Tog en tops, fluktade den lite med tungan och rullade över kanten på tavlan. Försiktigt försiktigt för att se om det svarta kunde bli något ljusare. Jaja, har iallafall kommit på att jag nu skall lämna allt så orört som möjligt hädanefter.
Efter:
20160706_205954.jpg

Innan:
20160704_152213.jpg

Boetten och glaset döljer det en del men i efterhand var det ett misstag även om det inte är hela världen.
20160706_211629.jpg
 

Jimpa

Panerai
Som när jag körde häxan på min Rolex för att få lite lyster? Vet inte vad jag tänkte, ville ju inte polera men typ rengöra. Svårt de där. Men inte hela världen. Den blev ju ljusare
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är dum i huvudet. Tog en tops, fluktade den lite med tungan och rullade över kanten på tavlan. Försiktigt försiktigt för att se om det svarta kunde bli något ljusare. Jaja, har iallafall kommit på att jag nu skall lämna allt så orört som möjligt hädanefter.
Efter:
20160706_205954.jpg

Innan:
20160704_152213.jpg

Boetten och glaset döljer det en del men i efterhand var det ett misstag även om det inte är hela världen.
20160706_211629.jpg
Med rätt taveltvätt kan den mao bli perfekt...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Precis, därav rätt taveltvätt.
Fanns det någon som med största sannolikhet skulle kunna fixa det skulle jag överväga att lämna in den för rengöring. Vet du någon bra?

Skicka till schaffhausen skulle kunna vara något kanske... Frågan är om det är värt det. Kostnaden för en genomgång skulle förmodligen överstiga klockans värde mångdubbelt även om klockan skulle bli väldigt fin.

Gillar ju patina och den ser inte helt tokig ut i dagsläget samtidigt som en perfekt tavla kan göra sig väldigt bra på den här typen av klockor.

Blir inte klok på vad som är bäst att göra. Den här underbara klockan ger mig sömnlösa nätter :p
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fanns det någon som med största sannolikhet skulle kunna fixa det skulle jag överväga att lämna in den för rengöring. Vet du någon bra?

Skicka till schaffhausen skulle kunna vara något kanske... Frågan är om det är värt det. Kostnaden för en genomgång skulle förmodligen överstiga klockans värde mångdubbelt även om klockan skulle bli väldigt fin.

Gillar ju patina och den ser inte helt tokig ut i dagsläget samtidigt som en perfekt tavla kan göra sig väldigt bra på den här typen av klockor.

Blir inte klok på vad som är bäst att göra. Den här underbara klockan ger mig sömnlösa nätter :p
IWC själva skulle bara måla om den. Har sett bra exempel på taveltvätt och det att det finns en skonsam vätska man kan doppa i, men har ingen aning hur säkert det är eller hur många som kan fixa det. När du fick av lacken var det väl inte ett svep? Lacken fuktades in? Har aldrig varit med om en lack som löses upp direkt vid första kontakt. Det är speciellt när trycket ligger utanpå klarlacken det blir kaos. Men det är som sagt mycket riskfullt och kan inte rekommendera någon att tvätta tavlor egentligen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
IWC själva skulle bara måla om den. Har sett bra exempel på taveltvätt och det att det finns en skonsam vätska man kan doppa i, men har ingen aning hur säkert det är eller hur många som kan fixa det. När du fick av lacken var det väl inte ett svep? Lacken fuktades in? Har aldrig varit med om en lack som löses upp direkt vid första kontakt. Det är speciellt när trycket ligger utanpå klarlacken det blir kaos. Men det är som sagt mycket riskfullt och kan inte rekommendera någon att tvätta tavlor egentligen.
Tack för input! Jag tog lite saliv på en tops och gnuggade mycket lätt. Det var onödigt kan jag tycka nu i efterhand men jag kan leva med den lilla ljusa fläcken.

Skall banne mig inte göra något annat än att få en ny korrekt krona ditsatt, verket servat och inhandla ett passande armband. Känner att det vore trevligt att klä upp den med ett exotiskt band ibland och varva med något enklare tidsenligt.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för input! Jag tog lite saliv på en tops och gnuggade mycket lätt. Det var onödigt kan jag tycka nu i efterhand men jag kan leva med den lilla ljusa fläcken.

Skall banne mig inte göra något annat än att få en ny korrekt krona ditsatt, verket servat och inhandla ett passande armband. Känner att det vore trevligt att klä upp den med ett exotiskt band ibland och varva med något enklare tidsenligt.
Lååångt efter, men hur gick det? Riktigt snygg klocka :)
 
Topp