• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ministern

Founder
2-Faktor
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Finns nog en ganska enkel förklaring.
Man vill ha de klockor man suktar efter billigt, och man vill ha dem nu.
Det är "vill-ha" faktorn som är djävulen här ;)
Sedan så tar ju folk betalt det andra kan tänka sig betala. Är efterfrågan hög så...
Sedan får det stå för en själv om man vill spara några slantar på att handla utomlands istället för i Sverige. Finns ju för och nackdelar med båda.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Finns nog en ganska enkel förklaring.
Man vill ha de klockor man suktar efter billigt, och man vill ha dem nu.
Det är "vill-ha" faktorn som är djävulen här ;)
Sedan så tar ju folk betalt det andra kan tänka sig betala. Är efterfrågan hög så...
Sedan får det stå för en själv om man vill spara några slantar på att handla utomlands istället för i Sverige. Finns ju för och nackdelar med båda.


Min fråga är enkel, inser man att samma beteende kan drabba en själv? Om inte så borde man gå om grundskolan..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Faktiskt riktigt nyfiken på hu folk kan försvara sina löner samtidigt som de inte vill betala marknadsmässiga priser..
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jeg vil si at klokker generelt er billig her i Norge;)
Dyrere å kjøpe en klokke i utlandet og importere den...


Du får gärna utveckla det lite, billigt på vilket sätt?
Är listpris i Norge på exempelvis en Rolex 116610 SubC samma som i Sverige? (räknat med den aktuella växelkursen)
I så fall kan jag tänka mig att det känns billigare än i Sverige då lönerna generellt är högre.

Att köpa en klocka i utlandet och importera den kan jag tänka mig är dyrare då de norska tulltjänstemännen säkert granskar varenda kuvert som kommer in från utlandet. Många bäckar små blir en hel del pengar till staten ;)
Vet av egen erfarenhet att det kan vara ett helvete att skicka paket eller brev till Norge med tulldeklarationer hit och dit...
 

Wangensten

Panerai
Du får gärna utveckla det lite, billigt på vilket sätt?
Är listpris i Norge på exempelvis en Rolex 116610 SubC samma som i Sverige? (räknat med den aktuella växelkursen)
I så fall kan jag tänka mig att det känns billigare än i Sverige då lönerna generellt är högre.

Att köpa en klocka i utlandet och importera den kan jag tänka mig är dyrare då de norska tulltjänstemännen säkert granskar varenda kuvert som kommer in från utlandet. Många bäckar små blir en hel del pengar till staten ;)
Vet av egen erfarenhet att det kan vara ett helvete att skicka paket eller brev till Norge med tulldeklarationer hit och dit...

Listepris på en 116610LN er 58.400NOK og i Sverige er den vel 64.900SEK i følge hjemmesiden til Nymans Ur.
58.400NOK = 61.200SEK
64.900SEK = 61.900NOK
Så den er vel billigere i Norge enn Sverige? hehe Jeg kan uten problem få en ny 116610LN fra AD for 54.500NOK = 57.100SEK

Å kjøpe en klokke fra utlandet å importere er nesten 25% tap (minus) med en gang.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag håller också med, jag skulle göra detsamma. Varför betala mer för samma produkt bara för att stödja min granne istället för någon i Taiwan? Jag förstår trådstartens argument men... Money talks.
Skatten med när dels momsintäkter försvinner. Samt att handlare konkar och kanske behöver aktivitetstöd.
Sen undrar man ju vart denna klocka skall servas? Skicka tillbaka den till gråhandlaren? Näää känns knepigt. Varför inte bara rätta munnen efter matsäcken och köpa något man faktiskt har råd med?
 

Andrew

Cartier
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni?...

...Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..

Frågan är väl snarare hur tänker du?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska roligt det här. Internet är inget nytt fenomen och vi pratar ju inte om hundralappar. Kolla min Seiko tuna exempelvis. Såldes i Sverige för 12500kr. Den går att köpa ny från Asien för ungefär halva priset. Det skiljer alltså 6000kr (typ 50%). Vill man göra rätt för sig (som man bör) och betala skatt+tull så sparar man ändå ungefär 4000kr (30%).

Mervärdet av att man istället köper den i Sverige är 0 och ingenting eftersom de inte ens servas i Sverige utan skickas till Japan via Norge. Man kan själv som kund skicka den direkt till ett servicecenter inom EU om man vill och spara en hel del pengar även där.

Enda anledningen till att köpa just den klockan i butik är alltså upplevelsen och att man kan klämma på den i samband med köp.

Seiko skx007: Samma sak. 1200kr från utlandet och 3800kr i Sverige :facepalm:

Tror fan att man hellre vill handla i Sverige (och ja, med just Seiko är det extrem skillnad) men när det skiljer så mycket så är valet lätt.

Hur gör du själv Spencer66 ? Brukar du handla för fullpris eller förväntar du dig rabatt?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ett allmänt samhällsproblem. Vi går till en bra butik och ber om råd och hjälp . Sen går vi hem och beställer på internet.
 

fredtiger

Cartier
Ett allmänt samhällsproblem. Vi går till en bra butik och ber om råd och hjälp . Sen går vi hem och beställer på internet.
Fast även det där har ju förändrats med internet. Skulle gissa att den genomsnittlige klockköparen på KS är betydligt bättre påläst på de modeller som intresserar dem än gemene klockbutiksbiträde. Finns såklart undantag. Vad jag menar är att marknaden förändrats i sina grundvalar och konsumenten har idag ofta kunskapsövertaget. Det innebär att butikerna måste arbeta med sitt erbjudande, må det vara service, tårta eller champagne men något som ger kunden mervärde!

Det Spencer66 lyfter i tråden är vad jag kallar globalisering. Den har ju pågått ett tag nu och den påverkar såklart svensk industri, svensk ekonomi och även på sikt vårt samhälle och välstånd (inte nödvändigtvis till det sämre). Idag är det många svenskar som väljer att köpa bilar som inte är producerade i Sverige trots att sektorn sysselsätter ca. 35 000 personer i Västsverige. Vitvaror tillverkade på andra ställen än Västervik och Mariestad säljs på de stora varuhusen varje helg.

Tillbaka till klockor då, de är små, billiga att skeppa och tillverkas så gott som uteslutande utanför landets gränser. Sektorn kan nog betraktas som marginell för svensk sysselsättning (om man inte pratar handelssektorn som är skrämmande stor). Klockor är alltså smidiga att handla på distans med tanke på fraktavgifter i relation till varans värde.

Personligen väljer jag att köpa mina klockor i Sverige pga. säkerhet. Min kunskapsnivå är för låg för att jag ska våga riskera näthandel. Vill helt enkelt göra affärer f2f eller med KS medlemmar.

Håller dock med dig herr Minister i att man som konsument bör vara medveten om de val man gör. Själv bor jag i en småstad där folk skriver insändare samt klagar på kommunen över att butikerna i centrum läggs ner, sedan tar de bilen till externhandelsområdena i grannstaden på helgerna...:banghead:
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..

Visst har vi alla förstått att du gillar svenska handlare. Och jag har inga problem med det. Jag gillar också svenska handlare och skulle gladeligen köpa ny klocka istället för "grå" om skillnaden inte var orimligt stor.

Men - för att ställa retoriken på sin spets - undrar jag:

Var är dina kläder tillverkade?
Vad kör du för bil?
Varifrån kom de arbetare som byggde ditt hus/renoverade din lägenhet?
Var semestrade du senast?
Tittar du bara på svenska tv-kanaler?

Det är lite väl mycket navelskådande och moralpredikan över "det där hemska internet" här ibland...

Adopt and adapt. Globalisering och ökad marknadstransparens är ett faktum. Den som sitter still och gnäller över att odjuret är elakt blir uppäten först.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp