• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Om nu Spencer tycker att det är bästa att handla av Svensk AD och eventuellt kan hjälpa andra att få till en schysst deal så är väl det bara bra, varför denna negativitet? eller utmynnar allt i ren avundsjuka?

Att han sedan gjort ett gott intryck hos Rob E och får till bra affärer är väl bara för alla parter, för Spencer, de han kan hjälpa samt Rob E som får sälja lite av en "win win situation" eller?

Läser man lite mellan raderna verkar det som en del i tråden har ett ont öga till Rob E, varför vet jag inte.

Personligen har jag blivit bra bemöt trots att inget köp skett där än, däremot kommenterade dom min Daytona och frågade hur jag fått tag i den då dom hade väntetid hos sig då, jag sa vart den var köpt (svensk AD) och dom gratulerade till ett fint köp.

Ricrob sa "Ge och ta" jag säger "You scratch my back and I'll scratch yours" sen får folk tycka att det är rätt eller fel det ger jag på ren svenska fan i. Sluta gnäll och var tacksamma för den eventuella hjälp gällande köp/kunskap Ni kan få av Spencer mfl. här på forumet.
WP_20131026_001.jpg


Tror inte grunddiskussionen handlar om att någon tycker att det är fel att Spencer hjälper till att fixa fram rabatter åt folk som inte har känningar. Det vore ju bara idiotiskt. Det handlar väl snarare om att "folk" ska få bestämma själva hur de vill använda sina pengar. Om jag skulle vilja gå och köpa en ny klocka i butik skulle jag självklart be Spencer eller någon annan med känningar om hjälp. Men om man är väldigt priskänslig och känner att "de där extra tusenlapparna" man kan tjäna via att köpa nytt via nätet är värda risken med internetköp samt kostnaden när de väl behöver hjälp och måste gå till en AD är värt det måste ju det vara upp till var och en.

Att "spara in pengar" på att köpa online och sedan gnälla på att en AD tar ett antal hundralappar för att korta en länk är idioti, ingen vill jobba gratis. Men om man accepterar det så måste det vara individuellt hur man vill göra. Rob verkar vara exemplariska i sitt kundbemötande och skulle jag köpa en klocka i butik så är dem de första jag skulle vända mig till.
 

salmonia

Omega
Jag förstår mycket väl varför TS startar denna typ av tråd.

Jag tror såhär;

Spencer vurmar för att alla skall köpa av en AD och då givetvis hos Rob.
Han är såklart behjälplig vid ev. köp.
Genom denna typen av inlägg får han fler att tycka att AD är det bästa sättet att köpa klocka.
Gör han detta enbart för att vara snäll?!
Nej... han gör givetvis detta för egen vinning.
Han får sin payback genom att själv få den bästa rabatten, komma före i köer osv.

Så tror jag....
 

jaqob

Omega
Om nu Spencer tycker att det är bästa att handla av Svensk AD och eventuellt kan hjälpa andra att få till en schysst deal så är väl det bara bra, varför denna negativitet? eller utmynnar allt i ren avundsjuka?

Synd att det tolkas så. Jag tycker att det är alldeles utmärkt att vissa väljer att handa hos AD's och vissa på internet. Valfrihet är nästan alltid bra.


MEN, gå tillbaka och läs första posten igen. Det är inte så att det är en stilla undran över varför inte alla handlar hos AD, utan en ganska otrevlig idiotförklaring av alla som inte gör det.
 

leicaphile

Panerai
Jag förstår mycket väl varför TS startar denna typ av tråd.

Jag tror såhär;

Spencer vurmar för att alla skall köpa av en AD och då givetvis hos Rob.
Han är såklart behjälplig vid ev. köp.
Genom denna typen av inlägg får han fler att tycka att AD är det bästa sättet att köpa klocka.
Gör han detta enbart för att vara snäll?!
Nej... han gör givetvis detta för egen vinning.
Han får sin payback genom att själv få den bästa rabatten, komma före i köer osv.

Så tror jag....

5Ree0mP.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag förstår mycket väl varför TS startar denna typ av tråd.

Jag tror såhär;

Spencer vurmar för att alla skall köpa av en AD och då givetvis hos Rob.
Han är såklart behjälplig vid ev. köp.
Genom denna typen av inlägg får han fler att tycka att AD är det bästa sättet att köpa klocka.
Gör han detta enbart för att vara snäll?!
Nej... han gör givetvis detta för egen vinning.
Han får sin payback genom att själv få den bästa rabatten, komma före i köer osv.

Så tror jag....

Tråkigt att du tror så, jag samlar dock på vintage och har inte köpt många klockor av Rob i modern tid..

Jag har totalt fått rabatt på tre klockor varav den första var tre år innan forumet startade..
 

Podal

Omega
MEN, gå tillbaka och läs första posten igen. Det är inte så att det är en stilla undran över varför inte alla handlar hos AD, utan en ganska otrevlig idiotförklaring av alla som inte gör det.

Precis, och det är väl bakgrunden till den dels hetlevrade debatten i denna tråden också.

För min del kan folk handla sina klockar precis av vem och hur dem vill och jag förbehåller mig rätten att göra det samma själv.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag tror att de flesta hade handlat av sin lokala AD om de hade haft det lika gott med rabattering som Spencer och gänget uppe i Sthlm. Min lokala AD är exempelvis både dryg och dyr.
 

Apansson

Torpare
Precis, och det är väl bakgrunden till den dels hetlevrade debatten i denna tråden också.

För min del kan folk handla sina klockar precis av vem och hur dem vill och jag förbehåller mig rätten att göra det samma själv.

Handlar om elitismen. OK, jag förstår att folk på det här forumet har sjukt gott om pengar och värdesätter ett glas dom P hos en AD sjukt mycket, det får en att känna sig uppskattad, och det kan jag väl hålla med om. Men att predika för att samtliga människor som inte betalar 10-15tkr extra för sitt ur bara för att göra det hos en AD är dåliga människor som förstör för samhället tycker jag verkar lite skitnödigt. Var istället nöjd för att klockor har fått lite av en renässans, där fler och fler blir intresserade. När var man går runt med ett kvalitetsur på handleden kan vi börja prata om vad som är rätt eller fel. För mig är varje nytt sålt ur, oavsett hur, en bra grej för hela Sveriges klock-community.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Se så... på ovanstående 16 sidor har de som önskat fått uttrycka sin åsikt i frågan och vi kan nog alla komma överens om att vi alla inte är, eller kommer att komma, överens. Kan vi inte nu låta denna tråd sakta och säkert få glida iväg neråt bland sidorna av gamla trådar och återgå till mer meningsfulla och trevliga diskussioner som ju är detta forums signum?
 

Ricrob

Patek
Jag förstår mycket väl varför TS startar denna typ av tråd.

Jag tror såhär;

Spencer vurmar för att alla skall köpa av en AD och då givetvis hos Rob.
Han är såklart behjälplig vid ev. köp.
Genom denna typen av inlägg får han fler att tycka att AD är det bästa sättet att köpa klocka.
Gör han detta enbart för att vara snäll?!
Nej... han gör givetvis detta för egen vinning.
Han får sin payback genom att själv få den bästa rabatten, komma före i köer osv.

Så tror jag....
HEHEHE, den var bra!
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
Tycker det är intresset för klockor som bör vara gemensamt på detta forum, för det delar vi ju alla. Vad folk har för erfarenheter av olika modeller och upplevelser är för mig det viktiga här. Inte vart folk köper sina klockor (ej stöldgods vill säga).
Sen är det väl jättetrevligt med folk som vill stödja sina lokala handlare men att sparka och dumförklara folk som inte gör det tycker jag är riktigt tråkigt.

Sen är det som som många sagt att det är ju dessa "lokala ADs" som ser till att gråhandeln existerar. Har dock ingen aning om någon svensk AD säljer till gråhandlare men är övertygad om att dom skulle göra det för att få behålla AD status om det behövdes. Hade det inte varit bättre att ADs får köra kampanjer och reor när det var trögt så att folk gjorde fler impulsköp? Men denna bransch är ju så exklusiv så det är väl inget alternativ uppenbarligen.

Och sen ska vi inte glömma att dessa ADs i Sverige lever inte enbart på den svenska handeln utan lever på turister och rika utlänningar som får klockor skickade till sig från dessa ADs, ibland via ombud. Det är där dom stora pengarna kommer in i kassan. Skulle vilja se hur många klockar av t.ex Nymans omsättning på 300 miljoner!!!!! som är kvar i Sverige.
 

jaqob

Omega
Och sen ska vi inte glömma att dessa ADs i Sverige lever inte enbart på den svenska handeln utan lever på turister och rika utlänningar som får klockor skickade till sig från dessa ADs, ibland via ombud. Det är där dom stora pengarna kommer in i kassan. Skulle vilja se hur många klockar av t.ex Nymans omsättning på 300 miljoner!!!!! som är kvar i Sverige.


En aning OT, men trevligare än ämnet så :)
Vad får någon utomlands att köpa från t.ex. Nymans? Med vår ganska höga moms, vilket värde tillför Nymans?
Får tag i exklusiva klockor som man inte hittar på andra ställen? För gissar att i princip alla länder har AD:s?
 

emilarne

Cartier
En aning OT, men trevligare än ämnet så :)
Vad får någon utomlands att köpa från t.ex. Nymans? Med vår ganska höga moms, vilket värde tillför Nymans?
Får tag i exklusiva klockor som man inte hittar på andra ställen? För gissar att i princip alla länder har AD:s?

Skulle väl vara kineser som har en SKYHÖG skatt på all import i kina
 

Wesslan

Cartier
2-Faktor
En aning OT, men trevligare än ämnet så :)
Vad får någon utomlands att köpa från t.ex. Nymans? Med vår ganska höga moms, vilket värde tillför Nymans?
Får tag i exklusiva klockor som man inte hittar på andra ställen? För gissar att i princip alla länder har AD:s?

Det finns mycket rikt folk utomlands som inte har så lätt att få tag i vissa klockor. Asiater är nog den största kunden hos våra ADs. Även en hel del Araber kommer och handlar eller skickar ombud och hämtar ett helt gäng klockor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp