• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Det kanske enda som är bra med att vara jurist är att det inte går att sätta t.ex. en indier i mitt ställe. Allt annat suger dock :D

Klart det går. Det dyker upp fler och fler tjänster som bygger på en ökad automatisering och tjänsteoutsourcing. Ffa av administration och klassiska bitris-sysslor. Ingen/inget är helig/heligt.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Skatten med när dels momsintäkter försvinner. Samt att handlare konkar och kanske behöver aktivitetstöd.
Sen undrar man ju vart denna klocka skall servas? Skicka tillbaka den till gråhandlaren? Näää känns knepigt. Varför inte bara rätta munnen efter matsäcken och köpa något man faktiskt har råd med?
Rätta mun? Har man råd med ett utlandsköp så är matsäcken stor nog för det, så det handlar väl snarast om ett moraliskt val.
Jag tycker absolut att man ska stödja sina lokala handlare men jag tvekar inte att också köpa utomlands ifrån. Nu pratar jag generellt, inte bara om klockor.
När det kommer till frågan om service så kommer klockor alltid att behöva servas och därmed kommer den tjänsten alltid att finnas tillgänglig på ett sätt eller annat.
Det ordnar sig nog.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..

Jag förutsätter att du alltid betalar fullpris på Rob och även stödjer Frank, Nymans etc?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Faktiskt riktigt nyfiken på hu folk kan försvara sina löner samtidigt som de inte vill betala marknadsmässiga priser..
Frågan är ju om priserna är marknadsmässiga?

Jag måste dessutom tidigare ha missförstått. :facepalm:
Nu inser jag att du följer med folk till Rob när det är shoppingdags för att säkerställa att de betalar listpriset och att Rob inte på något vis avviker från det "marknadsmässiga" priset.
Och folk är så glada för att du tar ansvar för svensk ekonomi så de ger dig små gåvor.
 

Boris Balkan

Fark you!
Faktiskt riktigt nyfiken på hu folk kan försvara sina löner samtidigt som de inte vill betala marknadsmässiga priser..

En stor andel av konsumenterna kommer alltid vara dumsnåla. Ta bara alla undermåliga textilprodukter (T ex Jyskhanddukar, h&mkläder) som är så "billiga". Priset betalas av de underbetalade insjuknande arbetarna i färgbaden i Asien (som dessutom skickar med gifter i produkten till väst) och i slutändan av konsumenterna här som slår ut europeiska producenter (hejdå arbetstillfällen) och dessutom får en på alla sätt sämre produkt som antagligen i slutändan kostar mer eftersom man måste köpa nytt oftare.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
En stor andel av konsumenterna kommer alltid vara dumsnåla. Ta bara alla undermåliga textilprodukter (T ex Jyskhanddukar, h&mkläder) som är så "billiga". Priset betalas av de underbetalade insjuknande arbetarna i färgbaden i Asien (som dessutom skickar med gifter i produkten till väst) och i slutändan av konsumenterna här som slår ut europeiska producenter (hejdå arbetstillfällen) och dessutom får en på alla sätt sämre produkt som antagligen i slutändan kostar mer eftersom man måste köpa nytt oftare.
Om klockorna på nätet vore av jysk-kvalitet så är det ett ickeval att handla av AD.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
En stor andel av konsumenterna kommer alltid vara dumsnåla. Ta bara alla undermåliga textilprodukter (T ex Jyskhanddukar, h&mkläder) som är så "billiga". Priset betalas av de underbetalade insjuknande arbetarna i färgbaden i Asien (som dessutom skickar med gifter i produkten till väst) och i slutändan av konsumenterna här som slår ut europeiska producenter (hejdå arbetstillfällen) och dessutom får en på alla sätt sämre produkt som antagligen i slutändan kostar mer eftersom man måste köpa nytt oftare.

Var tror du handdukar och kläder av lite högre kvalité än H&M tillverkas? Av ett italienskt familjeföretag som jobbar 9-12, lunch och kaffe mellan 12-14 för att runda av vid 15?

Eller, typ Asien?
 

Apansson

Torpare
Jag tänker handla på internet imorgon. Ett ur i ädlare metall, min Graal, uret som kommer att fullända min "samling"(snarare duo). Det finns två anledningar till detta. Jag är en påver student i nuläget och har ingen jättestor inkomst. Varje krona spelar roll, och ett pris från en svensk gråhandlare ligger 15-20k under priset hos en svensk AD. Det är mycket pengar för mig. Till saken hör att just detta ur går inte att få tag på i Sverige enligt Rob. Alltså har jag inte så mycket val. Nu hade jag förmodligen köpt det på nätet ändå, jag hade kunnat tänka mig att betala 2-3000 till för att köpa den hos en AD, men det är vad det är värt för mig då det ändå alltid varit en beställningsvara, alltså ingen lagerkostnad och jag har inte haft möjlighet att se klockan i verkligheten först.

Fick se den i New York, men där ville de ha 9100USD för den och det fanns ingen möjlighet till att pruta, och dessutom risk för tull och moms.

Så imorgon ställer jag mig till skaran med syndare och köper mitt ur på nätet, lite skamset, men ibland får man kapitulera.

Jag har knegat i cykelbranschen ett par år, det är samma sak där. Folk kommer och prövar storlekar på kläder, cyklar, barncyklar och tar upp en jäkla massa tid, sedan beställer de på internet. Jag tror att svenska ADs för ur måste erbjuda samma sak som cykelbutiker numera gör, dvs gratis service under ett tag, alternativt livstid (förstår att klockaffärer inte kan göra detta). Men hur vore det om tex Rob skulle erbjuda att göra första service och polering inom 5 år gratis? Exklusive delar naturligtvis, men det är ju ändå ett mervärde på ca 4-5000kr som inte kostar firman i fråga sådär rysligt mycket pengar. Det tror jag är ett vinnande koncept för att faktiskt komma till avslut här i butikerna. Kunden känner sig prioriterad och lite VIP vid återbesök eftersom man har denna tjänst innestående/har fått den, och blir således mer intresserad av att handla tillbehör och diverse hos sin trogna AD.
 

n1tro

Panerai
Min hittils enda upplevelse av en AD (vid köp) var så pass in i skogen bra att jag utan att tveka kommer gå dit igen först för att kolla läget vid (om livet tillåter) nästa köp av ett nytt ur. Pris, omhändertagande och efterupplevelse i toppklass. Då jag aldrig eg köpt ngt dyrare själv (enskild vara) så vet jag inte om man blir lika väl bemött i andra branscher vad gäller köp. Jag kan förstå argumenten för en fri marknad och att priserna ska få flöda fritt, men någonstans kommer en balans skapas på marknaden (exklusive yttre faktorer, som påverkar marknaden). Jag är helt säker på att det alltid kommer finnas kvar ADs, så länge som folk köper klockor. Det finns tillräckligt mycket kunder som inte vill köpa på internet, och de priserna där kan inte dra iväg hur som helst heller nedåt. Någonstans är det någon som ska tjäna en hacka för att gå runt. ADs kanske inte kommer finnas i samma stora utsträckning, men något jag vet är att det alltid kommer finnas folk som är villiga att betala premien. Och ibland är den premien inte alls stor.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Iaf jag har svårt att hitta någon respekt i detta.

Ok. Jag tog ett exempel. Tvivlar på att ett italienskt, svenskt, norskt eller franskt familjeföretag har likadana arbetsvillkor som de företag i Asien som producerar västvärldens konsumentprodukter. Att det blev Italien som fick agera modell är kanske deras långa tradition av sömnadshantverk, vad vet jag.

Har du tips på en handgjord mobil, min iPhone känns så risig nu.


Så, nu ska jag klämma på mina schweiziska ur.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl inte så knepigt. Om en AD kan erbjuda och kommunicera ett mervärde som är tydligt, känns för kunden och ligger i par med prisskillnaden så kommer iaf jag fortsätta handla hos AD.

En AD som inte klarar det är out. Jag supportar alltid i mesta möjliga mån det lokala. Men jag tänker icke idka välgörenhetsarbete för nån soppskalle. ;)
 

Ryttaren

Rolex
Jag verkligen vill få ett tillfälle att handla av en bra AD. T.ex. Nymans ur i Västerås har ett mycket trevligt bemötande där jag även har fått gratis trycktest av klockor med motiveringen (glimten i ögat) "du kommer ju ändå hit sen när du köper en ny Rolex".

Rob E är som alla redan vet ett unikum i kundbemötande som behandlar alla lika bra oavsett om du heter Spence eller bara ser ut att vilja fönstershoppa.

Med detta sagt så köpte jag just i dagarna en billig Seiko från utlandet, typ halva priset, minst, men ändå inga stora summor att bråka om. Alternativet där hade varit en "internethandlare" i sverige vilket inte tillför mig särskilt mycket (om något alls).

Men den dagen jag jag vill ha en helt ny dyrare klocka så kommer jag räkna in ett LITE högre pris just för att stödja nån av de ADs som jag fått ett trevligt och bra bemötande av.

MEN jag tycker fortfarande det är upp till var och en att avgöra hur man ska resonera. En fattig student har såklart andra kriterier mot nån som handlar +30k dinkor på rutin.
 

Podal

Omega
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..

Om man kan köpa en vara 10-15' eller mera billigare på nätet eller utomlands jämfört med SE blir valet enkelt för min del. Så mycket pengar är inte en bit tårta och ett glas bubbel värda i mina ögon.

Ser man inom EU och Norden så är rek. priserna på ett ungefär samma, största skillnaden ligger i lokal mva. Hur kan/vill då en handlare i f.ex Tyskland sälja samma vara och modell 15' billigare än en handlare här hemma i Sverige? Min gissning är större konkurrens då det inte är så stora skillnader på löner och kostnadsnivå.

För min del betyder den "personliga" delen mindre, jag ska köpa en vara, inte "bonda" med expediten. "Personlig" service kommer att få mindre och mindre betydelse i framtiden. Folk skaffar sig information via nätet, gör sina beslut, trycker på "köp"-knappen och hämtar ut sin vara på posten eller på utlämningsställe.

Titta på bilbranschen, där investeras pengarna nu i utbyggnad av internet-tjänster och utveckling av eftermarknads-och servicetjänster i stället för flashiga-bilhallar och det är där slaget om kunderna kommer ske i framtiden. Detta har ju skett inom elektronik och IT-branschen sedan länge.

Det verkar på mig som klockbranschen/klockhandlare är en riktiga "dinosaurier" i denna sammanhang, andra branscher/handlare har anpassat sig eller anpassar sig sedan länge.

Vad gäller min anställning så har du helt rätt i att jag är utbytbar. Det är vi alla. Det torde vara i allas intresse att ibland göra en reality-check och ifrågasätta båda sig själv och sin arbetsgivare; hur presterar jag/vi, hur ser marknaden ut nu mot förra året, hur gör jag/vi om...., hur ser min/vår 1,3,5-års plan ut?

Och du, jag tycker jag tjänar bra och är nöjd med min lön, dock enbart fram till nästa löneförhandling ;).
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det är väl inte så knepigt. Om en AD kan erbjuda och kommunicera ett mervärde som är tydligt, känns för kunden och ligger i par med prisskillnaden så kommer iaf jag fortsätta handla hos AD.

En AD som inte klarar det är out. Jag supportar alltid i mesta möjliga mån det lokala. Men jag tänker icke idka välgörenhetsarbete för nån soppskalle. ;)


Bra svarat!:)
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Internethandel dödar fysiska butiker det är ren fakta.


Var och en väljer vart man vill handla, själv så handlar jag lokalt så långt det är möjligt. Varför? Jag vill ha ett bra utbud av varor & tjänster där jag själv bor & verkar.

Vem fan vill bo på en ort där ingen efterfrågar DINA tjänster. Inga affärer, sjukvård, kultur osv. Eller räcker det bara med att ha ett bredbandsjack i väggen?
 

MBx

Cartier
Internethandel dödar fysiska butiker det är ren fakta.


Var och en väljer vart man vill handla, själv så handlar jag lokalt så långt det är möjligt. Varför? Jag vill ha ett bra utbud av varor & tjänster där jag själv bor & verkar.

Vem fan vill bo på en ort där ingen efterfrågar DINA tjänster. Inga affärer, sjukvård, kultur osv. Eller räcker det bara med att ha ett bredbandsjack i väggen?

Funkar att handla lokalt/ekologiskt/hos AD så länge du har råd men när pengarna inte räcker till allt du vill uppnå tar egenintresset över.

Krasst skulle man kunna säga att alla inte ska ha en Rolex/Patek/etc i den meningen att innehavet inte står i proportion till "den övriga livsstilen".:blackeye:;)

/M
 

fredrikb

Cartier
Internethandel dödar fysiska butiker det är ren fakta.


Var och en väljer vart man vill handla, själv så handlar jag lokalt så långt det är möjligt. Varför? Jag vill ha ett bra utbud av varor & tjänster där jag själv bor & verkar.

Vem fan vill bo på en ort där ingen efterfrågar DINA tjänster. Inga affärer, sjukvård, kultur osv. Eller räcker det bara med att ha ett bredbandsjack i väggen?

Exakt, så det finns (grovt förenklat) två kategorer:

1. De som inte värderar att det finns lokala butiker -> de handlar på nätet
2. De som värderar att det finns lokala butiker -> de handlar i butik inom rimlighetens gräns

Så länge det finns tillräckligt underlag av kategori 2 så kommer lokala butiker finnas kvar. Om underlaget minskar kommer butikerna en efter en få lägga ner. Detta kan i sin tur trigga vissa att migrera från kategori 1 till 2. Osv.

Känns fair tycker jag.

Själv har jag varit i kontakt med samtliga större butiker i Sthlm (NK, Nymans, Kroons, Rob, Franks plus några till). Både för att köpa ny klocka och för serviceärenden etc. Kan inte påstå att jag vid ett enda tillfälle har blivit särskilt överväldigad över bemötandet eller "känslan".

Sedan har jag sett bilderna från Rob (och alla fina omdömen) och det verkar ju trevligt med skumpa och så. Men har det inte mer att göra med vilka kontakter man har än att det är representativt för en standardaffär?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Funkar att handla lokalt/ekologiskt/hos AD så länge du har råd men när pengarna inte räcker till allt du vill uppnå tar egenintresset över.

Krasst skulle man kunna säga att alla inte ska ha en Rolex/Patek/etc i den meningen att innehavet inte står i proportion till "den övriga livsstilen".:blackeye:;)

/M
Egenintresset det är just det jag pratade om.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Exakt, så det finns (grovt förenklat) två kategorer:

1. De som inte värderar att det finns lokala butiker -> de handlar på nätet
2. De som värderar att det finns lokala butiker -> de handlar i butik inom rimlighetens gräns

Så länge det finns tillräckligt underlag av kategori 2 så kommer lokala butiker finnas kvar. Om underlaget minskar kommer butikerna en efter en få lägga ner. Detta kan i sin tur trigga vissa att migrera från kategori 1 till 2. Osv.

Känns fair tycker jag.

Själv har jag varit i kontakt med samtliga större butiker i Sthlm (NK, Nymans, Kroons, Rob, Franks plus några till). Både för att köpa ny klocka och för serviceärenden etc. Kan inte påstå att jag vid ett enda tillfälle har blivit särskilt överväldigad över bemötandet eller "känslan".

Sedan har jag sett bilderna från Rob (och alla fina omdömen) och det verkar ju trevligt med skumpa och så. Men har det inte mer att göra med vilka kontakter man har än att det är representativt för en standardaffär?
Jag har bara köpt 2 nya klockor. Affär 1 ingen skumpa, nada. Affär 2 en espresso & en mandelskorpa. Men bägge gångerna fick jag ett riktigt bra pris och trevligt bemötande.
 

fredrikb

Cartier
Jag har bara köpt 2 nya klockor. Affär 1 ingen skumpa, nada. Affär 2 en espresso & en mandelskorpa. Men bägge gångerna fick jag ett riktigt bra pris och trevligt bemötande.

Exakt, du fick ett bra pris. Jag skulle också gärna handla mer i butik om priserna var bättre. Men de flesta svenskar är obekväma när det gäller att pruta, och dessutom verkar det bero på dagsformen hos säljaren. Har läst tips här i stil med "fråga inte om priset direkt, utan titta på några klockor, snacka intresserat blablabla". Vansinne, men det verkar stämma.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp