• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyfiken fråga,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Alla ni här på forumet som vill spara pengar genom att köpa klocka på nätet från annat land där det billigare. Hur tänker ni? Butikerna måste anpassa sig efter det internationella kostnadsläget jadejade.. Eller inser ni att samma sak kan hända er! Jobbar ni i någon form av produktion eller konsultarbete så är ni utbytbara. Räknar ni ner på kronan så borde ni inse att ni är överbetalda om svenska priser skall hålla internationell nivå. Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön. Inse att det finns ett sammanhang..


Medelinkomsten för en förvärvsarbetande (man) i Sverige är strax under 28.000 Kr/mån före skatt. (Källa http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...raknad-forvarvsinkomst-2011---decilindelning/ )

Hur rimmar det med ditt påstående: "Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön." Så om vi nu inte förutsätter att KS är ett forum enbart för högavlönade alt. personer med stor personlig förmögenhet - vad menar du?

Mvh
/Johan
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Medelinkomsten för en förvärvsarbetande (man) i Sverige är strax under 28.000 Kr/mån före skatt. (Källa http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...raknad-forvarvsinkomst-2011---decilindelning/ )

Hur rimmar det med ditt påstående: "Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön." Så om vi nu inte förutsätter att KS är ett forum enbart för högavlönade alt. personer med stor personlig förmögenhet - vad menar du?

Mvh
/Johan

Där valde du verkligen att göra ett felslut...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Medelinkomsten för en förvärvsarbetande (man) i Sverige är strax under 28.000 Kr/mån före skatt. (Källa http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...raknad-forvarvsinkomst-2011---decilindelning/ )

Hur rimmar det med ditt påstående: "Finns banne mig inget mer pinsamt än folk som klagar på höga klockpriser i Sverige och sedan är missnöjda med sin lön." Så om vi nu inte förutsätter att KS är ett forum enbart för högavlönade alt. personer med stor personlig förmögenhet - vad menar du?

Mvh
/Johan
2012-Big-Mac-Index.png
 

demondave

Rolex
Driver ett åkeri, och har nåt styrelseuppdrag i samma bransch. Någon här kanske såg Uppdrag gransknings reportage förra året, för andra kan jag snabbt beskriva verkligheten..

Bristen på kontroll gör att svenska marknaden är fritt fram för östeuropeiska aktörer, som med hjälp av lägre kostnadsläge och lägre lönenivåer konkurrerar på helt andra villkor. Dessa är dessutom befriade från trängselskatt, avsaknaden av effektiva indrivningsrutiner gör att dom kan strunta i allt av böter för till exempel kör- och vilotider osv. Få branscher är så fuckade, få är så snedvridna.

Hur klarar vi oss? Hur kan vi ta ut 3-4 gånger så mycket som konkurrenterna? Toknischad verksamhet, specialiserad in absurdum, effektivitet och kundnära. Service, service och mer service. Våra kunder vill ha oss för att vi levererar mervärde. Vi får inte napp på allt vi offererar, långt ifrån, men inte alla kunder är intressanta heller. Vi vill ha kunderna som kräver mer, det är där vi kan leverera.

Samma filosofi gäller när vi investerar, mervärde. Jag köper gärna dyrt, men då ska det levereras därefter också. Gjort affärer med svenska företag som gärna tar premiumbetalt men tycker att det är helt okej att leverera ett halvår efter avtalat datum. Det funkar inte. Sist köpte vi utrustning i Italien, och bil i Sverige. Italienarna levererade, grymt impad. Bilen köpt här bråkar vi fortfarande om att få iordning, ihophafsad skit levererad för sent. Till premiumpris, förstås.

Erbjud mig ett reellt mervärde, en skön magkänsla, så betalar jag gärna för det. Har du inte den passionen, det engagemanget.. Well, då handlar jag där priset motsvarar vad jag får. Prismedveten, på så vis att priset ska motsvara upplevelsen. Är du inte 30k bättre än den spanska handlaren, är du för dyr. Men den spanska handlaren har inte chansen att leverera alls samma mervärde när han säljer via nätet, och just där finns den svenska urmakarens säljchans. Urmakaren måste bara ta den och leverera skillnaden :)
 

Podal

Omega
Jag tycker kärnan i klockfrågan egentligen inte ligger i om internetförsäljning är bra eller dålig, så länge det finns så, nästan absurda, prisskillnader som det gör så säger det sig självt att folk kommer handla där.

Klockproducenterna OCH alla AD's känner naturligtvis till all gråhandel som skapar dessa lägre priserna, den stora frågan är varför dom väljer att "tillåta" att det försiggår på det sätt och i den omfattning det gör.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag tycker kärnan i klockfrågan egentligen inte ligger i om internetförsäljning är bra eller dålig, så länge det finns så, nästan absurda, prisskillnader som det gör så säger det sig självt att folk kommer handla där.

Klockproducenterna OCH alla AD's känner naturligtvis till all gråhandel som skapar dessa lägre priserna, den stora frågan är varför dom väljer att "tillåta" att det försiggår på det sätt och i den omfattning det gör.



Till viss del kan jag tycka att tillverkarna ligger bakom anledningen till gråhandelns existens och även framgångar då det ställs krav på butiken för att kunna behålla AD-status.
Nu vet jag inte exakt vad som ingår i varje tillverkares krav så någon annan får gärna fylla på här, men det vore inte så konstigt om tillverkarna ställde krav på att det säljs ett visst antal klockor per räkenskapsår.

Är köpkraften inte heller så stor så blir ju ADn tvungen att hitta köpare till klockorna. Har själv pratat med en AD där vi kom in på ämnet "storkunder".
Anställda företagsförsäljare/KAM-ar jagar storkunder som är beredda att köpa flera klockor och där ADn är beredd att tumma på den procentuella marginalen på klockorna. Rimligtvis säljer man till betydligt lägre pris till en gråhandlare som kanske tom sitter utomlands. Denna lägger i sin tur på en liten marginal och säljer klockan vidare. Är man inte miljonär så har man inte en chans mot dessa "kunder".
 

16610

Patek
2-Faktor
Allt handlar inte om pengar! ( 90% ;))
Sänk skatten och priserna och vi handlar mer.
Mer jobb och folk mår bättre.
 
  • Like
Reactions: MBx

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Klart det går. Det dyker upp fler och fler tjänster som bygger på en ökad automatisering och tjänsteoutsourcing. Ffa av administration och klassiska bitris-sysslor. Ingen/inget är helig/heligt.

Om du vill ha en indier utan svensk juristexamen som ombud så ser jag inga problem med det :D
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag kan bara utgå ifrån "made in"-informationen på produkterna jag köper och då stämmer inte din poäng i mitt fall. Du får helt enkelt höja nivån på de produkter du köper. :D

då har du ingen koll då nya lagar kräver att en viss del (procent-mässigt) måste ha tillverkat i tex italien för att få skriva "made in italy". finns därför otroligt många lyxföretag som syr ihop grejerna i Asien, för att sedan skeppa dom till italien och kanske sätta på en knapp och därmed ha rätten att skriva "made in italy". face the fact.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
då har du ingen koll då nya lagar kräver att en viss del (procent-mässigt) måste ha tillverkat i tex italien för att få skriva "made in italy". finns därför otroligt många lyxföretag som syr ihop grejerna i Asien, för att sedan skeppa dom till italien och kanske sätta på en knapp och därmed ha rätten att skriva "made in italy". face the fact.

sen vet jag flera företag som "köper" arbetskraft från Asien, sätter dom i en fabrik i Italien för att kunna få skriva "made in italy" på sina produkter. Men där finns det inga kafferaster och 9-12 dagar bara för att det är ett anrikt italiensk företag...

Kontentan: Made in betyder (oftast) inte ett skit.
 

plattfot

Rolex
då har du ingen koll då nya lagar kräver att en viss del (procent-mässigt) måste ha tillverkat i tex italien för att få skriva "made in italy". finns därför otroligt många lyxföretag som syr ihop grejerna i Asien, för att sedan skeppa dom till italien och kanske sätta på en knapp och därmed ha rätten att skriva "made in italy". face the fact.

Eller de sweat-shop liknande textilfabrikerna med asiatisk arbetskraft I ITALIEN.

Made in Italy är knappast synonymt med hantverkstradition ALLA gånger - även om jag önskar det vore så...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
då har du ingen koll då nya lagar kräver att en viss del (procent-mässigt) måste ha tillverkat i tex italien för att få skriva "made in italy". finns därför otroligt många lyxföretag som syr ihop grejerna i Asien, för att sedan skeppa dom till italien och kanske sätta på en knapp och därmed ha rätten att skriva "made in italy". face the fact.

Helt med här.

Sverige är också skevt, vissa produkter som säljs som made in Sweden måste tex märkas om vid export då det är olika krav. Vet att China rapporterade om detta i Schweiz när de marginellt gjorde det lite svårare att märka med Swiss made.
 

Sond

Patek
Att handla lokalt av tvång eller kulturella orsaker är eller gränsar mot protektionism. Vi har sedan slutet på 40-talet levt med en modell som kallas den solidariska lönepolitiken. Den innebär att de företag som inte klarar sig går i kk. Vi sänker inte lönerna för att rädda företag. När förtag går i kk kan kapital och arbetskraft verka i mer lönsamma branscher. Det har gjort Sverige till ett rikt och tekniskt välutvecklat land.

Ibland kan man sörja att vissa branscher eller företag inte klarar sig när kunderna sviker. Men så har det alltid varit. Vi har sett det inom varuproduktion som te.x. textil och fartyg. Vi har sett det i serviceproduktion te.x. som kaféer och skomakerier. (vad gäller servicenäringarna så ser vi nu en återgång och inom varuproduktionen syns små sådana förändringar. Man pratar om en återindustrialisering av EU och USA (senast i Davos)).

Så löner och produktion är frikopplad från konsumtionsmönster, i denna fråga. De länder som försökt göra tvärtom har enorma problem. Frankrike och Italien är två klassiska länder där man på olika sätt gynnat inhemsk verksamhet. Även USA lider av detta. Men då USA i princip är en komplett egenmarknad så slår det inte så tydligt där. Så det är inte enligt mig en moralisk fråga om löner och konsumtion. Hela den Svenska ekonomiska modellen bygger på detta. Det är ren och skär samt hård marknadsekonomi.

Så visst är det tråkigt om AD ligger under press. Men människan är ett ekonomiskt och rationellt djur. Pris slår service i nästan alla situationer. Bara bland de som har råd blir service en fråga på riktigt.

Den riktigt moraliskt intressanta frågan blir ju om någon här är beredd att avstå de rabatter som går att får hos Rob E? Den dag en person ärligt kan säga att ja, jag behöver inte betala listpris, men det gör jag gärna för den goda AD-sakens skull, then we talking...
 

Apansson

Torpare
Frågan är ju om priserna är marknadsmässiga?

Jag måste dessutom tidigare ha missförstått. :facepalm:
Nu inser jag att du följer med folk till Rob när det är shoppingdags för att säkerställa att de betalar listpriset och att Rob inte på något vis avviker från det "marknadsmässiga" priset.
Och folk är så glada för att du tar ansvar för svensk ekonomi så de ger dig små gåvor.

Det här är en grej jag alltid undrat över på det här forumet! Är Spencer anställd hos Rob, eller bara goda kontakter? Jag trodde att när man hade honom med sig så fick man bättre priser? Är det alltså tvärt om? Har aldrig förstått, det har ju varit lite smygreklam och hintar om att "PM, finns hos AD i Stockholm.." Samt trådar som denna. Vad är egentligen Spencers relation till Rob? Får han bättre priser när han "säljer in" grejor hos andra KSare?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det här är en grej jag alltid undrat över på det här forumet! Är Spencer anställd hos Rob, eller bara goda kontakter? Jag trodde att när man hade honom med sig så fick man bättre priser? Är det alltså tvärt om? Har aldrig förstått, det har ju varit lite smygreklam och hintar om att "PM, finns hos AD i Stockholm.." Samt trådar som denna. Vad är egentligen Spencers relation till Rob? Får han bättre priser när han "säljer in" grejor hos andra KSare?


Om du inte upptäckt det innan så är Rob vår forumsponsor och jag tycker det är roligt att hjälpa folk köpa klockor. Även hjälpt till med vintage..
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
När det kommer till frågan om service så kommer klockor alltid att behöva servas och därmed kommer den tjänsten alltid att finnas tillgänglig på ett sätt eller annat.
Det ordnar sig nog.

.Då skall man heller inte pipa över att handlare slår igen. Och att det var bättre förr när man kunde knata ner till butiken. För att där pröva klockan, och köpa armband osv. Butikerna går inte runt på service. Och de är heller inte något skyltfönster eller showroom där man testar för att sedan köpa grått.

Det som stör mig är att man vill använda och ta del av butikens fördelar. Men man är inte beredd att betala för det.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
.Då skall man heller inte pipa över att handlare slår igen. Och att det var bättre förr när man kunde knata ner till butiken. För att där pröva klockan, och köpa armband osv. Butikerna går inte runt på service. Och de är heller inte något skyltfönster eller showroom där man testar för att sedan köpa grått.

Det som stör mig är att man vill använda och ta del av butikens fördelar. Men man är inte beredd att betala för det.
De butiker som har egna urmakare tjänar väldigt bra på det. Inte direkt billigt att serva en Rolex och att det tar 8 veckor måste betyda att de har väldigt mycket att göra.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
.Då skall man heller inte pipa över att handlare slår igen. Och att det var bättre förr när man kunde knata ner till butiken. För att där pröva klockan, och köpa armband osv. Butikerna går inte runt på service. Och de är heller inte något skyltfönster eller showroom där man testar för att sedan köpa grått.

Det som stör mig är att man vill använda och ta del av butikens fördelar. Men man är inte beredd att betala för det.


Man handlar på internet och gnäller sedan över att AD:n vill ha en femhundring för att korta en länk.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
.Då skall man heller inte pipa över att handlare slår igen. Och att det var bättre förr när man kunde knata ner till butiken. För att där pröva klockan, och köpa armband osv. Butikerna går inte runt på service. Och de är heller inte något skyltfönster eller showroom där man testar för att sedan köpa grått.

Det som stör mig är att man vill använda och ta del av butikens fördelar. Men man är inte beredd att betala för det.
Jag är helt enig.

Om hela den här internetgrejen välter varenda fysisk återförsäljare så tror jag ändå att serviceställen kommer att ha fortsatt bärighet. Även om de inte bär en butik så lär de bära sig själva.
Men det vore extremt tråkigt om det gick så långt.
 

jaqob

Omega
Faktiskt riktigt nyfiken på hu folk kan försvara sina löner samtidigt som de inte vill betala marknadsmässiga priser..

Detta uttalandet stör mig rejält. Det är ju precis det jag gör när jag väljer bort svenska handlare. Betalar marknadsmässiga priser.
Jag brukar försöka stödja lokala handlare när jag anser deras prispåslag vara rimliga. När det gäller klockor tycker jag att de är åt h*vete fel, och väljer därför inte att stödja dem.

Och jodå, jag har en hyfsad lön trots att företaget jag arbetar på i princip bara handlar med utländska kunder...

(Dessutom är det enklare att tro att man står på moraliskt hög mark när man mest troligt har rabatter hos en eller flera AD:s som får ner priserna till i runda slängar gråimportspriser...)

Edit: Dessutom anser jag att merservice berättigar ett merpris, men att ställa om ett armband berättigar i min värld inte särskilt många %...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp