• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nygammalt i lådan här med

plattfot

Rolex
För något år sedan köpte jag en Speedmaster 861. Ett lagom patinerat exemplar från tidigt -70-tal som jag bar en hel del. Bytte mellan läderband/nato/länk nästan dagligen - Speedyn passar ju på det mesta och tyckte alltid att någon annan konfiguration var snyggare än den man bar för stunden.

Nyhetens behag lade sig efter en tid och klockan blev ofta liggande kvar i lådan till förmån för annat. Gillade visserligen klockan, men tyckte att den var i största laget för mina 16.5 cm handleder.

Bytte klockan (tillsammans med en Tudor-sub) mot en gammal 5513-sub som jag fortfarande har kvar. Saknaden av Speedyn har dock kommit smygande, och då jag under sommaren burit en del större klockor (for mig är 42 mm en stora klockor) bestämde jag mig för att börja kika efter en Speedmaster igen. Det sägs ju att Speedyn är en sån där klocka man köper, säljer för att sedan köpa igen, och det verkar ju stämma även på mig.
En lunch tillsammans med en forummedlem just innan jul avgjorde det hela då han antydde att han ämnade sälja sin. Nu ångrade sig visserligen denna herre och beslöt sig för att behålla sin, men modellen är så pass vanlig att det inte tog så lång tid att hitta ett annat exemplar.

Igår kom den till mig. En 105.012 som enligt baklocket lämnade Omega 1966.
DSC_1712_zpsfb123bd6.jpg

I riktigt fint skick och monterad på den (visserligen icke tidsenliga), men ack så sköna 1171-länken.

Tack Herr F för en trevlig pratstund och en smidig affär.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Cool. Har själv en -83 "moonwatch", men det vore roligare att ha en "pre-moon", även om de ser likadana ut. Är egentligen inte så mycket för speedmasters men nu har jag 3 st. Man är väl något för shrinken att bita i :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Grymmers! Stort grattis!!! :)


...och de där 7912/1039 och vad de nu heter, original platta strechlänkarna, suger rätt hårt i användbarhet... så det är mest för byrålådan man har en sån i alla fall...
 

John R

Panerai
Stort grattis Platfot!

Skönt att höra att det inte bara är jag som är bandbytar psycoo ;-)!

Det lutar åt fastfood då det vankas lunch ;-)

/John R
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shit! Speedyfeber!

Farlig nära att dra ett sms till Jakob.dala och se om min gamla Speedy kan få komma hem igen...

Riktigt fin!

Jag gillar 1171-länken, men vilken länk är det som ska sitta på egentligen om det ska vara korrekt?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Denke skrev:
Shit! Speedyfeber!

Farlig nära att dra ett sms till Jakob.dala och se om min gamla Speedy kan få komma hem igen...

Riktigt fin!

Jag gillar 1171-länken, men vilken länk är det som ska sitta på egentligen om det ska vara korrekt?

Speedyn har ett nytt hem ; )
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Härligt att du slog till! :)

Du kommer inte ångra det där. Däremot lär jag ångra mig att jag inte högg den före.. Grymt fint skick, skön patina och den supersnygga, superbekväma, icke-tidsenliga (vem vill ha eländet som hör till? :) ) 1171 som är bland det mysigaste man kan ha på en arm.

Stort grattis plattfot!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Kul att du fick lägga vantarna på en igen! ;) Den ser väldigt fin ut i skicket och med fin patinering. Grattis!

(Jag har inte glömt din 5513) ;)
 
Topp