• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyheter från GS & SEIKO

M3lk3r

Omega
Om man skulle få för sig att köpa en ny GS från Seiya, tror ni man bör skynda sig att göra det om man vill ha SEIKO-loggan?
Undrar om bytet kommer påverka andrahandsvärdet på de gamla.. Känns inte troligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svar från SEIKO.
Skillnad mellan GRAND SEIKO modeller (SBGA229 and SBGA231 ) och PROSPEX modeller:

För utseendets skull har 229 och 231 vit lume i dagsljus, lyser grönt i mörker, medan Prospex har grön/grön Lumibrite. Frågan var om 029 och 031 har annan färg än 229/231, men det fick jag inte svar på. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svar från SEIKO.
Skillnad mellan GRAND SEIKO modeller (SBGA229 and SBGA231 ) och PROSPEX modeller:

För utseendets skull har 229 och 231 vit lume i dagsljus, lyser grönt i mörker, medan Prospex har grön/grön Lumibrite. Frågan var om 029 och 031 har annan färg än 229/231, men det fick jag inte svar på. :)
Fick svar. Gamla lumen på alla GS, även de nya, nya lumen på Prospex. Syns på färgen, vilket vi redan visste.
 

periko

Breitling
2-Faktor
IMG_2179.JPG
IMG_2178.JPG
IMG_2178.JPG
IMG_2178.JPG
Kanske har missat tidigare i tråden men vad är namnet på den här modellen och vad ligger RP på? Otroligt snygg!
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
IMG_1563.JPG

Är det någon som har lagt in en beställning på denna ? Har sjukt lust men skulle behöva lite inspel och fått öppnat ögonen både på det positiva och negativa runt klockan.
Svar ja! Bara provat en kort stund, men mindre än SBEX00x:arna så det funkar bra. Ti gör den lätt. Bedårande linjer och fasningar. Kunde fått vara mindre/tunnare. Kul med blått gummi till.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_1563.JPG

Är det någon som har lagt in en beställning på denna ? Har sjukt lust men skulle behöva lite inspel och fått öppnat ögonen både på det positiva och negativa runt klockan.
Utan att ha sett eller klämt irl så är det väl som vanligt med klockor för vissa endamål, en proffesionell dykarklocka att älska om du är proffesionell dykare, men antagligen stor och klunsig om du inte tänkt använda den för det endamålet. Den ser ju riktigt fin ut med sedvanlig GS finish :happyhappy:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Xalle
Jag ska på intet sätt bromsa dig men är tanken att den ska vara en klocka du använder dagligen?

Jag vet ju att du har annat att varva med och att du inte har något emot stora klockor men den där är för stor för mig som daglig klocka. Hade den varit billigare så hade jag lätt kunnat ha den som andraklocka. Är den tänkt att användas ibland så kör hårt!

Egentligen är det väl priset jag stör mig på, hade den haft halva prislappen så hade jag redan lagt en beställning. Det är väl en kombination egentligen, hade den kostat 40 papp mindre och varit 44-45mm så har jag kört.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Utan att ha sett eller klämt irl så är det väl som vanligt med klockor för vissa endamål, en proffesionell dykarklocka att älska om du är proffesionell dykare, men antagligen stor och klunsig om du inte tänkt använda den för det endamålet. Den ser ju riktigt fin ut med sedvanlig GS finish :happyhappy:
@Xalle
Jag ska på intet sätt bromsa dig men är tanken att den ska vara en klocka du använder dagligen?

Jag vet ju att du har annat att varva med och att du inte har något emot stora klockor men den där är för stor för mig som daglig klocka. Hade den varit billigare så hade jag lätt kunnat ha den som andraklocka. Är den tänkt att användas ibland så kör hårt!

Egentligen är det väl priset jag stör mig på, hade den haft halva prislappen så hade jag redan lagt en beställning. Det är väl en kombination egentligen, hade den kostat 40 papp mindre och varit 44-45mm så har jag kört.
Schyst svar rak på sak! Har väl egentligen inget direkt mål. Och det är det som är surt dvs jag vet faktiskt inte vad jag suktar efter.

Jag köpte en SBGA029 innan påsk och var super nöjd tills säljaren informerar mig att certifikatet inte var stämplad. Jag trodde den hade Garanti kvar. Så det var bara att skicka den tillbaka till USA ( mottog inte ens paketet) och suget på en SBGA029 försvann med denna historia. Så då tänkte jag att SBGH257 kunde kanske vara vägen att gå.

För som du säger storleken skrämmer mig iaf inte det minsta det är bara en vanesak ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För som du säger storleken skrämmer mig iaf inte det minsta det är bara en vanesak ;)
I så fall återstår väl bara att ringa Globen och boka en. :)

Personligen gick jag mer igång på den svart-tackades men den kan man ju köpa även om 10 år, den blåa lär ju ryka från hyllorna i år.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
IMG_1563.JPG

Är det någon som har lagt in en beställning på denna ? Har sjukt lust men skulle behöva lite inspel och fått öppnat ögonen både på det positiva och negativa runt klockan.
Tycket den är grym. Gillar tavlan, gillar hur länk och boett är bearbetade. Gillar visarna. Lite fundersam kring vridringens design, men den är iaf ok.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
I så fall återstår väl bara att ringa Globen och boka en. :)

Personligen gick jag mer igång på den svart-tackades men den kan man ju köpa även om 10 år, den blåa lär ju ryka från hyllorna i år.
Jag gillar den svarta också men är inte så förtjust i guldet runt lumen varav jag spanar på den blåa. Jag har bara varit i dialog med Jurawatches än så länge fick hela 100 £ rabatt :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar den svarta också men är inte så förtjust i guldet runt lumen varav jag spanar på den blåa. Jag har bara varit i dialog med Jurawatches än så länge fick hela 100 £ rabatt :D
Jag är ganska övertygad om att det är värt att ta diskussionen med Globen. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte relaterat till quoten.

Förutspådde inte du en 45+ highbeat dykare redan för länge sen? eller satt du inne på hemlig info? :)
Jo, jag har ju tjatat om det i flera år, trodde först den skulle komma 2015 och var sedan helt 100 att den skulle komma 2016. :) Hade ingen inside-info men det kändes ju som en no brainer.

För 2018 förutspår jag en 44-45mm mekanisk hi-beat GS 200m dykarklocka, lär ju tyvärr kunna dröja till 2019. Har ingen inside-info här heller men de bara måste ju släppa en icke professionell motsvarighet till modellerna ovan.

Hoppas hoppas hoppas att den snabba försäljningen av SLA017 får SEIKO att fatta att vi vill ha en mindre (40-43mm) GS-dykare, tyvärr tror jag inte det.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
IMG_1584.PNG

Tackar för inspel och hjälp! Men det blev fasiken ingen GS den här gången häller dessvärre! Men jag kan inte klaga på mitt beslut och känner mig nöjd för stunden! Tack KS :)
 
Topp