• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinköpt... Börjar det bli inne med flexlänk igen?

Camo00

Patek
Re: Sv: Nyinköpt... Börjar det bli inne med flexlänk igen?

Crowolf skrev:
Huu, jag minns när jag provade min morfars Date-rolle och hur den där hemska länken klämde mitt skinn. När han gick bort kastade min mormor klockan (och hela hans samling av tändare) för den hade ju stannat och var då förmodligen trasig.......
Ouch!! :shock:
 
U

urinvånaren

Guest
En Longines 1950 kanske något att titta på? :)
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    30.5 KB · Visningar: 287

Ariste

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Snygga ur, men ska vi vara ärliga, så är de väl snyggare och bekvämare på läder ;)
Jag föredrar läder men har mycket minnen av morfars klocka med flexband och tycker det ser rätt coolt ut på vissa klockor, nostalgiskt!!

Oversized Technos som behöver nytt glas:
IMG_6451_zps7ce1bf26.jpg
 

Zypher

Breitling
Hej.
Har en fråga om någon vet var man kan köpa en ny(icke begagnat) flexlänk som är tillverkad som på äldre dagar?
Förklarar lite närmare här.
För ett halvår sedan köpte jag en ny flexlänk då jag tyckte att det var dags... min gamla länk la jag i lådan.
Herregud vad den nya länken ställde till med besvär: Den "bröts", "hoppade av" och kändes obehaglig(tur att jag inte tappade klockan). Efter 4 besök till uraffären och deras försök att laga länken bad jag om en ny. De gick med på det. Jag andades lugnt med tron om att den nya länken kommer hålla sig. Näää... samma "roliga" historia började om. Jag vände till affären igen och förklarade hela förloppet... de visste redan då vem jag var och kunde nästan på direkten veta vad jag ville. Fast den här gången ville jag inte ha någon flexlänk alls... passade på och frågade vad problem kan ha varit. Här är förklaringen:
XA4ZaOQ.jpg

På Bild1 ser vi dagens länk som inte skiljer sig så mycket från 5-10 år gamla länkar, men om man kollar noga på kanten och jämför med en äldre länk så ser man att de(kanterna) är oskyddade... Dessa oskyddade kanter gör att länken kan lätt tappa alla små delar, lätt att "ta in" smuts, lätt att bara haka in vid klädesplagg och gå sönder.
SSEkvhe.jpg

Bild2: Den äldre länken är skyddad och därför mer säker.

Jag ställde en fråga till försäljaren: Var kan jag få tag på "skyddade" länkar?
Svaret: Njaaa... vi säljer inte såna, de tillverkas inte längre... en begagnad på Internet kan du få tag på kanske!
Vafan! Jag blev ledsen... ärligt talat, jag vägrade tro att det är sant!
Besökte några andra uraffärer och de hade inte "skyddade" länkar heller!

Tillbaka till frågan: Vet någon var såna skyddade, icke begagnade länkar säljs?
 

Zypher

Breitling
Stort utbud på eBay! Det glädjer mig! Nu ska jag äntligen köpa en riktig länk som inte går sönder så lätt och stolt bära den!
mmmmm...
 
Den här tråden blev jag glad av!

Jag har alltid använt flexlänk undantagslöst - till alla armbandsur som jag vill kunna alternera mellan.
Jag gör det av bekvämlighetsskäl, eftersom jag har ett funktionshinder som gör att pillande med "låsen" på läderremmar och dylikt blir jobbigt att pilla med. Så flexlänkar passar mig perfekt!

Jag ropade in ett gäng på auktion och dem har jag flyttat omkring när behov uppstått. Irriterande att de sällan finns att prova/se/känna på i butik - MEN när jag köpte min Seiko Military Spirit lyckades jag i min lokala butik hitta ett som till och med hade samma färgnyans som klockans boett, så jag tycker nästan det ser ut som om det hört till klockan "från början". Enda minuset är att det är ett par millimeter smalare än klockans bandhorn - men man kan väl inte få allt - - -

Att det samlas lite DNA i armbandet får jag leva med - - - I bästa fall gör det att inga utomstående vill pilla på mina kära klockor! ;) Och det finns ju tandborstar - det lärde mig min morfar, vars flexlänk fortfarande sitter på den Omega Seamaster jag fick som förtida arv av honom när jag tog studenten! Så vem vet - när jag har den klockan på mig kanske jag går med mikroskopiska bitar av min käre morfar runt armen?

Flexlänk gillas av mig i vilket fall som helst! (Trots håriga - nåja - armar.)
 
Senast ändrad:
Topp