• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen dykare, Aquastar

Donkii

Boushh
2-Faktor
6394003745_7eb1368246_b.jpg


Efter att ha varit på lite dekis så börjar jag sakta men säkert komma tillbaka i storslagen form. Har börjat kika efter objekt som i mitt tycke är lite unika i sitt framträdande, i skick och som har lite historik med sig.. So it goes.

Tackvare min farfar så blir denna min sjunde Aquastar och klockan i fråga är denna gång Aquastar 63. Varför den heter just 63 vet jag faktiskt inte, kanske blev den introducerad 1963?

Ska man jämföra AS 63 med sina syskon så är denna en av de mindre modellerna (37,5mm). Dock har den större delen av de funktioner man kunde förvänta sig av en dykare på den tiden. Hyffsad täthet med 200m, roterande vridring och ett skönt glas som bygger åtminstone 3mm på höjden.

Aquastar-63-6.jpg


Öppnar man boettlocket så hittar man där ett automatiskt verk A. Shild cal. 1713. Har ingen större erfarenhet av just det verket sedan tidigare men har haft ett flertal från A. Shild tidigare och alla har fungerat suveränt bra så det bådar gott.

Aquastar-63-5.jpg


Modellen har som synes sin vridring innanför glaset vilket är i mitt tycke en rätt skön grej. Vet inte varför men med de uppbyggda siffrorna i vridringen ger den klockan ett härligt djup på nått sätt. Vridringen justeras med kronan, tyvärr är inte kronan skruvad vilket den gärna fått vara i de bästa av världar.

1_2.JPG


Urtavlan är klockans kanske mest intressanta del i mitt tycke. Den har någon typ av sunburst effekt vilket bidrar till ett liv i klockan som knappt uppnås av Rolex motsvarande tavlor. Vid lite dunklare ljus uppfattas den nästan matt men så fort minsta lilla ljus träffar tavlan så skiner den upp, kikar man lite snett på tavlan så kan man inte ens utläsa texten på tavlan, den liksom försvinner, lite spegelliknande som kan ses på bilden nedan. Väldigt effektfullt. Sen skadar det väl inte att lumeplupparna är lite av en förälskelse för mig med sin patinering. Och tro det eller ej, visarna är original men varför man valt att ha dem i en annan färg kan jag tyvärr inte svara på, konstigt nog så gillar jag det.

1_5.JPG


Säga vad man vill men jag gillar klockan, den levererades från början på en typ av tropik band och jag har kört det lite men tycker natot fungerar bättre, svart, brunt och marinblått är väl favoriterna. Jag får se om jag letar rätt på ett mesh eller liknande i framtiden, har inte bestämt mig för om jag gillar det eller ej.

Astar-on-black_zpse3788d86.jpg


Trots att Aquastar 63 är en av de enklaste AS klockorna att få tag på, så hittar du dem sällan i detta skick, så jag känner mig just nu hyfsat tillfreds :)

The End!

1_3.JPG
1_6.JPG
1_7.JPG
1_8.JPG
1_11.JPG
1_12.JPG
1_13.JPG
1_14.JPG
1_15.JPG

1.JPG


img_20140814_111016-jpg.59499

img_20140814_110535-jpg.59500



Edit
Lite nya närbilder:
2-jpg.60183

2_1-jpg.60184

2_4-jpg.60185

2_5-jpg.60186

2_7-jpg.60187

2_8-jpg.60188

2_9-jpg.60189

2_11-jpg.60190

2_12-jpg.60191

2_15-jpg.60192

2_18-jpg.60194

2_19-jpg.60195

2_21-jpg.60197

2_10-jpg.60198

2_14-jpg.60199
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Ser fin och cool ut!

Edit: Tack för trevlig läsning och fina bilder, såklart! Får man önska, så skulle lite smarriga macron vara nice :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Wow. Den där gillar jag verkligen. Gammeltoolig och elegant.
Har nosat Aquastar förr men aldrig orkat leta klart. Stort grattis. :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Wow. Den där gillar jag verkligen. Gammeltoolig och elegant.
Har nosat Aquastar förr men aldrig orkat leta klart. Stort grattis. :)


Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara i så gott skick när den kom hem så det blev lite WOW för mig också. Gillar som du påpekar den där tooliga känslan. Kanske dags att börja leta nu :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag hade inte förväntat mig att den skulle vara i så gott skick när den kom hem så det blev lite WOW för mig också. Gillar som du påpekar den där tooliga känslan. Kanske dags att börja leta nu :)

Det kanske är dags. :) Det fanns nån tillfällig sajt där dom krängde NOS Aquastars för nåt år sen. Men det var lite dyrt och såg lite för nytt ut, du vet.
Frågar dig om råd innan jag sätter igång.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Plockade av mitt nu ikväll just därför. Vad är det för lugsize? Du kan få låna å prova mitt. 20-19mm å passar 17 cm handled.
image.jpg


Bussigt erbjudande. Jag har nått mesh liggandes nånstans, ska kika hemmavid först när jag kommer tillbaka hem :) Tack i alla fall. Tror det satt ett 19mm original tropic på den när jag fick hem den.. har faktiskt inte kollat. Kör med 20mm nato nu och det verkar sitta som ett smäck det också.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Grym, jag älskar aquastar!

Kan inte du forska vidare i Don Walsh-spåret, jag har kört fast....


...Trieste, Don Walsh fick sin Rolex efter uppstigningen 1960, han har den på ALLA promotion-bilder, men man vet säkert att han INTE hade den nere i djupet... Rolex är ju marketing-mästarna...

på den här bilden från 1959 (pre trieste) har han tex nåt annat, kanske en Aquastar 60???...

http://www.navyhistory.org/2013/01/normans-corner-meeting-don-walsh/usn-1044872-l-file

 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Grym, grattis till den!
Boettlocket var ju i en klass för sig.
Även invändiga dykringar är fräsigt.
/j
 
Topp