Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Nyinkommen gammeljapan

Diskussion i 'Vintage' startad av plattfot, 15 november 2013.

1. plattfot
    Trådstartare

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Då var det dags för mig att få det avklarat, testa på en Grand Seiko – Klocksnacks vattendelare som ömsom hyllas och hånas.

Valet föll på en gammal goding, en Grand Seiko Self Dater 43999, tillverkad i januari 1965. Den modell av de gamla GS-klockorna som tilltalar mig mest om man adderar utseende, historia, urverk och framför allt bärbarhet.

Grand Seiko Self Dater (second generation GS) producerades av Suwa Seikosha co. mellan 1963 och 1966. Manuellt verk, utrustat med 35 stenar, bland annat i datumväxlingen och på en rad andra ställen vilka kanske inte egentligen behöver den säkringen. Modellen finns i två utföranden; den första – cal.43999 (430) med den lite långsammare gången om 180000 bph, Chornometermarkering på tavlan och gyllene lejon på baklocket. Den senare versionen; cal.5722 har uppdaterats med något snabbare gång – 198000 bph, och mer sofistikerad balansjustering. Man har på 5722an (på grund av debaclet rörande COSC-klassificering utanför Schweiz) valt (eller tvingats) ta bort Chronometermäkningen på tavlan och bytt ut lejonet mot GS-märkningen på baklocket som sitter på många (eller alla?) av de andra gamla GS-modellerna.

Föga förvånande har Molle bild på bägge modellerna sida vid sida som visar på skillnad på tavlan (lånad av Molle med tillstånd).

Det stegrande lejonet som idag är synonymt med Grand Seiko återfanns på en rad modeller, inte bara GS, tidigt 60-tal och var alltså från början inte den Grand Seiko-symbol det är idag. Mitt ex har medaljongen kvar i gott skick.

Grovtandad originalkrona

Sunbursttavla inte ens Kaplans kan kalla skadad

Hårigt handledsskott där klockan, som alltid, ser groteskt stor ut.

Mitt exemplar kom idag, med papper på nyligen genomförd service, verkar vara ett ärligt exemplar till synes opolerat och helt original. Inte fulservat och polerat för att sälja snabbt på ebay eller Yahoo. Nu återstår att hitta det ultimata bruna bandet till den (19 mm), kör med mattsvart alligator så länge. Skall även testa den på stållänk(!) då jag sett bilder på det som sett bra ut.

Lite kuriosa: Annons från tiden strax efter olympiska spelen i Tokyo 1964. Seiko skryter lite om att man levererat de tisdgivare som användes under spelen, man passar även på att lägga in en bild på en av sina armbandsur. Vilket ur passar väl bättre att visa upp än deras rådande prestigepjäs Self dater 43999?

Nog med stulen googlefakta. Jag är riktigt nöjd med den - en trevlig, lite knubbig klocka som med sina överdimensionerade bandhorn ger ett mindre formellt uttryck, 37 mm, vacker sunbursttavla och mina favoritvisare från tiden när klockorna enligt mig var som bäst, 60-talet.

Tackar för titten!

falten, 80talisten, jabla och 20 andra gillar detta.
  2. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Grattis! Jag håller med, bästa gammel GS:n.
    Vilket fint ex du fått tag på. Kolla croc från Rios, de har 19mm.

plattfot gillar detta.
  3. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Grym! Grattis, och kul med infon!

plattfot gillar detta.
  4. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Snyggt och kul med lite fakta!

plattfot gillar detta.
  5. plattfot
    Trådstartare

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Tackar. Blir nog Rios eller CF. Ville dock vänta in klockan innan jag beställde band.

6. calzone

calzone Biskop

Kul att det börjar rulla in lite fler GS här på KS !, den var riktigt fin. Stort grattis :D

plattfot gillar detta.
  7. _jonte

_jonte Friends of KS

Mycket fin, grattis!

plattfot gillar detta.
  8. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Riktigt fin! Är inte så imponerad av gs i allmänhet men denna är riktigt fin! Grattis!

plattfot gillar detta.
  9. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Håller med, riktigt fint ex, grattis! Gillar din urtavla bättre än den lite nyare varianten. Sitter i detaljerna. Coolt!

plattfot gillar detta.
  10. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mycket läcker vintagepärla! :)

11. Sond

Sond Friends of KS

Grattis till en fin klocka. Den där har saker som jag verkligen gillar. Tavlan och visarna främst. Sedan måste en vintaheseiko vara väldigt roligt att äga.

plattfot gillar detta.
  12. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Lysande vacker plattfot!

Tack också för en intressant inblick i klockan!

plattfot gillar detta.
  13. Jaggis

Jaggis Who dares wins!

Från:
    Stockholm
    Grattis! Svinsnygg. Riktigt härliga bandhorn på den lille :)

plattfot gillar detta.
  14. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Grattis till en elegant klocka och tack för trevlig info kring modellen! Synnerligen vacker tavla...

plattfot gillar detta.
  15. John R

John R Präst

Ståtligt H!

Du vet vart du skall vända dig om du tröttnar på den! :)

Jag råkar ha en jubileelänk 19mm som kanske kan passa om du är intresserad så får du den!
    Bara att höra av sig!

Grattis grattis!

/John R

plattfot gillar detta.
  16. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    kul! riktigt fin modell. Aldrig klickat med Seiko men måste säga att denna var fin.

plattfot gillar detta.
  17. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Missat detta, så säger grattis än en gång! mycket fint ex och välkommen in i GS-klubben...:)

plattfot gillar detta.