• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

nyinkommen oligark-klocka.

Fabian

Patek
2-Faktor
För nästan exakt ett år sedan köpte jag en Datejust 1601 från 1970. En klocka jag hoppades kunna fylla det tomrum jag länge känt vid mer formella tillfällen då varken ploppen eller subben känts optimala. Klockan var magisk, otroligt användbar och framförallt lättanvänd. när fan är en Dj egentligen fel?

Men att klockan också aldrig var fel gjorde den då och då mindre rätt. Till exempel detta nyår.

Middagen var utsökt, flickvännen vacker och smokingen oklanderlig. Men någonting var fel. Datejusten var inte helt rätt. Detta gjorde att jag började leta efter något som ofta är fel men då och då är alldeles alldeles rätt.

Idag tog jag därför tåget upp till Göteborg, klev in på butiken Linnegatan No.2 och skrek "GE MIG DEN" vilket Singular också gjorde.

så nu sitter jag här, med ett av världens tunnaste ur innehållande Audemars Piguet cal 2003 och är helnöjd.

Allmän info om klockan:
Audemars Piguet
Cal 2003
Serie:17xxx
Urverkets tjocklek: 1.64 mm
Antal jewels : 18
maximal gångreserv: ungefär 34 tim


IMG_6665.jpg



IMG_6668.JPG



IMG_6670.JPG



IMG_6666.jpg



IMG_6672.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som sagt, galet läcker. Se bara upp när du öppnar boetten då man tydligen kan böja verket om man är oförsiktig...

Nu när du har uret får du jaga ett nytt band och glas!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Som sagt, galet läcker. Se bara upp när du öppnar boetten då man tydligen kan böja verket om man är oförsiktig...

Nu när du har uret får du jaga ett nytt band och glas!

Det finns skomakare, bilmekaniker, urmakare och andra professionella yrkesmän av en anledning - för att jag inte ska försöka mig på sånt jag inte har en aning om! skall dock försöka putsa upp glaset samt ta bort lite smuts imorgon. bandet är faktiskt grymt. riktigt mjukt och tunt. Vore självklart kul med något mer, kanske något glansigt crocco? lika bra att löpa hela linan ut.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns skomakare, bilmekaniker, urmakare och andra professionella yrkesmän av en anledning - för att jag inte ska försöka mig på sånt jag inte har en aning om! skall dock försöka putsa upp glaset samt ta bort lite smuts imorgon. bandet är faktiskt grymt. riktigt mjukt och tunt. Vore självklart kul med något mer, kanske något glansigt crocco? lika bra att löpa hela linan ut.

Syftade mest på att det finns en anledning till att uren sedan blev lite tjockare...

Är det handsklädret? Har för mig någon skröt om det tidigare. Bandet behöver vara riktigt tunt och lite lagom avsmalnande. Blank krokodil kan helt klart vara det rätta här, bara börja leta. Glaset är lite högt eller? Om du bildgooglar har jag för mig att man kan se hur smäckert det kan vara. Ett långsiktigt projekt som uret är värt kan jag tycka även om det inte är något man behöver stressa med.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Syftade mest på att det finns en anledning till att uren sedan blev lite tjockare...

Är det handsklädret? Har för mig någon skröt om det tidigare. Bandet behöver vara riktigt tunt och lite lagom avsmalnande. Blank krokodil kan helt klart vara det rätta här, bara börja leta. Glaset är lite högt eller? Om du bildgooglar har jag för mig att man kan se hur smäckert det kan vara. Ett långsiktigt projekt som uret är värt kan jag tycka även om det inte är något man behöver stressa med.

inte det band som tidigare suttit på men ändock bra. men ska försöka leta efter ett till i 18/16mm, helst blankt crocco. skall även undersöka möjligheten till plattare glas!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Det hela är mitt nöje - kul att du kom förbi och ännu roligare att du gillade den lövtunna skönheten. Jag klurade en stund ikväll; klart du ska ha ett ståndsmässigt smokingband istället för det kanske fina, om än ryska, skinnbandet som sitter på...SMS:a mig din adress så får du mitt smokingalternativ på långlån!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis! Vilken känsla, hoppas du lever länge på den och delger oss många bilder framöver.

+1 på Aurums råd om glaset - om/när du får tid och lust så byt till ett lägre glas så proportionerna jämnas ut mellan boett- och glashöjd.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Läcker. Inget jag själv kan se mig i, men jag är ju mest skitig och jävlig. Ett tunt glas hade nog gjort underverk, då det ser ut som det nuvarande är högre än boetten..sällan det händer.

Grattis!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det jag tar med mig från inlägget:
1: Hur gör man ens ett så tunnt utverk? Måste vara alver inblandade.
2: Jobbar Singular i butiken som säljer smycken och ibland lite vintage-Rolexar?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Riktigt läckert Fabian! Har en klocka i min feed på eBay som är så sjukt snygg men som bara mäter 32 mm. Börjar få upp modet :D
 

Wi

NLA
2-Faktor
Ser mycket bra ut Fabian, passar dig bra. Lär se mycket bättre ut med ett tunnare/lägre glas.
Hur upplever du diametern på klockan, känns den för liten?
 
Topp