• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommen släktklenod...

Camo00

Patek
Det visade sig att det fanns släktklenoder även i min urfattiga arbetarfamilj! :)

Pappa hälsade på nyss och hade rensat bland gamla prylar:
Där hittade han klockan som hans morfar fick i pensionsgåva när han slutade som lokförare på Nora Bergslags Järnväg någon gång på 50-talet!
Han var lokförare under slutet av sitt liv, vad han gjorde innan minns jag inte. Men jag kommer ihåg att farmor berättat att hon som liten brukade få åka med i ångloket mellan typ Karlskoga och Otterbäcken, och att hennes far då hade massa ramsor om de olika ställen de åkte förbi. Minns inte detaljerna, men ungefär "tungt och segt uppför Gyttorps-backen..." och sånt...

Klockan ifråga är såklart ingen dyrgrip och tyvärr inte graverad. Men en guldöverdragen manuell Alpina duger bra åt mig som arvegods! Och den går perfekt så antingen har farmor låtit serva den någon gång senaste tjugo åren eller så är den mycket bra förvarad?! Den är riktigt fräsch i tavla och visare, kanske för att det inte finns någon lysmassa? Lite skräp innanför glaset men annars ser den nästan ny ut! :)

Alpinafront_zps0962d6b7.jpg


Alpinaback_zps6a8d0762.jpg


Såvitt jag förstått började Alpina i början av 1900-talet som ett paraply-varumärke åt flera (mindre?) företag som gick tillsammans för att effektivisera tillverkningsprocesser och lansera klockor gemensamt.
Det brukar dock låta som att Alpina blev en fristående tillverkare någon gång, och sedan gick i graven under quartzkrisen bara för att bli uppköpt som många andra varumärken.

Har således ingen aning om vem som tillverkat verket eller vad det heter, och jag vill inte öppna den då boettkniv och jag inte passar så bra ihop (tänk förstadie till Parkinsons kombinerat med otålig ilska). Tänker såklart lämna in den så småningom och fixa upp den...

Hade inga 17mm-band så jag slängde ihop ett eget:

Alpinasladd_zps60efda96.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket fin klocka och ett fint arv. Jag gillar "Alpinor" och har några i lådan.
Tavlan med subsekund ser väldigt fin ut!

Förvalta den väl!
 
Topp