• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet: Första Omegan!!

Camo00

Patek
Äntligen!! Som jag längtat efter min första Omega... :D :D :D

En ingift släkting hörde mig prata klockor varpå jag fick den här fina pjäsen!!
IMG_9446.jpg



Storyn är att min släktings pappa köpte den i Zürich ca 1967 och använde den till sin död för några år sedan. Enligt min släkting är den senast servad i mitten av nittiotalet hos en respektabel urmakare eller möjligen AD. Senaste fem-tio åren har den legat nerpackad...


Urtavlan är superfräsch, vilket inte syns på bilderna riktigt pga att glaset är repigt och har någon smutsfläck. Har bara lyckats hitta ett par likadana "T"-tavlor på nätet och hittar ingen i Omegas gamla kataloger heller. Lite oroväckande?
IMG_9439.jpg



Kronan är garanterat inte original, tyvärr...
IMG_9450.jpg



Bakboetten är lite annorlunda jämfört med de flesta vintage Seamasters jag sett. Waterproof brukar stå utanför cirkeln, men jag har hittat ett par exemplar med samma gravyr.
IMG_9453.jpg



Fixoflex-skräpet åkte av och på med svart läder. Duger det åt Don i Mad Men så duger det åt mig... :mrgreen:
IMG_9462.jpg



Avslutar med måste-bilden...
IMG_9467.jpg



Den går som en dröm, har bra gångreserv och håller tiden perfekt inkl. datumskifte! Man blir så lycklig... :p

Några funderingar dock, som Ni gärna får hjälpa mig med?!

1. Vågar jag öppna den själv? Jag är sjukt klantig... Finns det specialknep för denna typen av hel bakboett? Nåt speciellt att tänka på?

2. Kronan är garanterat bytt, glaset likaså. Originalglaset ska enligt uppgift ha "bubbla" över datumet, vilket denna inte har. Min fundering gäller urtavlan; kan den vara original?? I så fall är den sjukt fin! Tror inte att den är re-dial, så är den bytt är den Omegas egen?

3. Ska jag lämna in den på service omgående? :)

Alla tips och tankar, kring modell, historia, skötselråd mm mottages tacksamt..! Tack för uppmärksamheten! :D
 

_jonte

Patek
Hej,
Riktigt fin Omega i fint skick du fått! Härlig tavla, heller aldrig sett den designen. Har en liknande som jag gillar skarpt.

Lite svar:
1. Ser inte om den har baklock eller om den är monocoque, dvs solid boett som endast öppnas framifrån. Har den baklock kan du enkelt öppna och ta dig en titt. Annrss hade jag låtit bli.

2. Hade själv försökt fixa en orginalkrona. Antingen om nån urmakare har, från ebay, eller från http://ofrei.com. Du kan se om det är Omega-glas (plexi) om det finns ett litet nästan osynligt Omega märke mitt i glasets centrum. Spelar kanske inte så stor roll vilket som. Tror inte det ska vara förstoring över datumet.

3. Beror på... Funkar den bra så kör på. Service kostar nog ungefär lika mycket som klockans värde. Ser du den som ett fint minne från din far så serva och fixa!

Och njut! :)
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Superfin.
Har aldrig sett en de ville med den tavlan men den ser ju kalas ut så det är bara att njuta.
Werner på ABC kan säkert hitta en orginalkrona åt dig, ca 500 vilket jag anser att det är värt.
Som sagt, väldigt fin.
J.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det är bara att gratulera, riktigt fin Omega med en ovanlig tavla som drar upp värdet. Den har den "typiska" De Ville-boetten och den är knepig att öppna. Jag skulle ha lämnat in den till en urmakare och fått krona, glas bytt och fått verket genomgånget - jag tror det kostar hälften av vad den är värd för rätt samlare. Såå cool!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Nyinkommet: Första Omegan!!

Tack för snabba svar. Ja, boetten ser "hel" ut, vilket jag läst att vissa modeller har. Låter nog bli att bryta upp den tills urmakaren kan ge sig på den. Är sjukt sugen på att se caliber- och serienummer bara... :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Instämmer med tidigare talare, Werner fixade min Deville så det sjöng om det.
Fast jag tycker du ska njuta av klockan i dess skick den är i nu, ta en service senare.
Tavlan var riktigt grym, inte sett någon sån tidigare.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
De ville monocoquerna är ju alltid väldigt snygga, men den där var ju något alldeles extra! Fantastiskt snygg tavla! Gratulerar!

Jag håller med föregående inlägg om att den måste vara rar; jag har aldrig sett en förut. Linne strukturen dyker upp då och då men inte i den designen.
mvh
 

Camo00

Patek
Kettil skrev:
De ville monocoquerna är ju alltid väldigt snygga, men den där var ju något alldeles extra! Fantastiskt snygg tavla! Gratulerar!

Jag håller med föregående inlägg om att den måste vara rar; jag har aldrig sett en förut. Linne strukturen dyker upp då och då men inte i den designen.
mvh
Tackar! Jo, jag har googlat en hel del, men hittar bara ett par referenser till likadan urtavla. Grymt sugen på att forska mer kring den... :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Cool! Lämna in för byte av krona iallafall. Glaset kan du putsa upp själv. Aldrig heller sett den tavlan, snygg!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Nyinkommet: Första Omegan!!

Äntligen blev det en tur till Antikurmakaren i Malmö en dag när jag hade Seamastern på mig...

Fick en trevlig pratstund om klockan; han är 100% säker på att tavlan är original men inte svensksåld vilket stämmer med historiken. Det ska också sitta ett cal. 565 inuti...

Vips så hade han bytt till en originalkrona från en annan klocka och polerat upp glaset, allt till en symbolisk kostnad! Oj, vilken skillnad det blev!! :D

Kronan före:
_MG_9657.jpg




Nya originalkronan:
Omega-crown3_zps44aba485.jpg





De här är ren kärlek... :)
Omega-crown_zps38c219c7.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: Nyinkommet: Första Omegan!!

Camo00 skrev:
Äntligen blev det en tur till Antikurmakaren i Malmö en dag när jag hade Seamastern på mig...

Fick en trevlig pratstund om klockan; han är 100% säker på att tavlan är original men inte svensksåld vilket stämmer med historiken. Det ska också sitta ett cal. 565 inuti...

Vips så hade han bytt till en originalkrona från en annan klocka och polerat upp glaset, allt till en symbolisk kostnad! Oj, vilken skillnad det blev!! :D

Kronan före:
Nya originalkronan:
De här är ren kärlek... :)
Snyggt jobbat, kul att få den verifierad och surra lite klockor ett tag med någon kunnig. Ett lyft med krona och glasputs, otroligt cool Omega...:)
 
Topp