• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet Lemania TG195

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nu har min första vintage klocka kommit.

Efter en tids letande fick jag ett mail av en go Göteborgare i förra veckan som hade en TG195 över.
Så i torsdags blev affären av :)

IMG_20130201_073052_zps1b882224.jpg


Jag kan bara säga att den växer i mina ögon för varje dag går. Jämn och fin patina och lagom möglig :) Så som det ska vara.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
HÄRLIGT!! köpte min tg195 för 2 år sedan, har flera gånger försökt sälja den men varje gång ändrat mig. den är magisk och framförallt rolig att äga som svensk. fint exemplar också!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Re: Sv: Nyinkommet Lemania TG195

Tackar igen :) Det kommer snart lite mer bilder.

_jonte skrev:
Såååå fin, grattis! Vad är tryckknappen till för?
När du trycker in knappen nollställs sekundvisaren och kronan hoppar ut.
När försvarsmakten beställde klockorna ville man ha en funktion så man lätt kunde synka klockorna. Något som är väldigt viktigt inom armén.


/Jonas
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Sv: Nyinkommet Lemania TG195

Mr_Jonas skrev:
Tackar igen :) Det kommer snart lite mer bilder.

_jonte skrev:
Såååå fin, grattis! Vad är tryckknappen till för?
När du trycker in knappen nollställs sekundvisaren och kronan hoppar ut.
När försvarsmakten beställde klockorna ville man ha en funktion så man lätt kunde synka klockorna. Något som är väldigt viktigt inom armén.


/Jonas

Intressant!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
klockan är därmed en kronograf, med ett speciellt urverk, Cal 225, och har hört att det aldrig gjorts till någon annan klocka, stämmer detta helt?
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Fabian skrev:
klockan är därmed en kronograf, med ett speciellt urverk, Cal 225, och har hört att det aldrig gjorts till någon annan klocka, stämmer detta helt?

Jag har hört desamma. Att Lemania modifierade ett befintligt urverk så de skulle passa till försvarsmaktens spec. Med andra ord finns detta urverk endast i TG195.

/Jonas
 
Topp