• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet: Longines 1942 Heritage Chronograph

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Sådärja. Nu är det visserligen en månad sedan jag packade upp denna skönhet, men av olika anledningar som strax kommer att framgå har jag väntat med uppackningstråd.

Allt började egentligen med en säljtråd av Gavve där han skulle kränga en Longines 1951 Chronograph.
k2621_1.jpg

(Bild fräckt stulen från nätet…)

Jag var på jakt efter något nytt och hade egentligen tänkt mig en OQ men när Gavves klocka kom fram blev jag ruskigt sugen på den typen av historisk referens. Jag hade dock aldrig sett klockan i verkliga livet, så jag begav mig till Rob för att känna på den. Väl där insåg jag tyvärr att luggarna var för långa för mina taniga handleder. Besviken fick jag erkänna mig besegrad. Men, men. Vad var det som låg bredvid 1951 i montern hos Rob? Jo, en 1942 Heritage Chronograph. Den måste jag bara prova. Luggarna var betydligt kortare så den satt rejält bra på armen. Hmmm… Väldigt läcker, men dubbelt så dyr som 1951 så jag tvekade. Tackade för mig och sa att jag kanske skulle återkomma. Väl hemma började jag googla på modellen. Det högre priset visade sig bero på att den var utrustad med column wheel och det var ju ett plus. Jag hade tidigare varit lite sugen på den här med column wheel, men inte lyckats hitta något exemplar i Sverige.
2886381gross_zpsfyncvq3x.jpg

(Även denna är oförskämt lånad från nätet…)

Tjockleken var rejäl men ändå mycket väl balanserad. Klassisk design som jag på något sätt tyckte påminde om Panerai Mare Nostrum. Nu i efterhand inser jag att de inte alls är lika, men det var något med den svarta urtavlan och den rejäla bezeln som gav en liknande känsla till en bråkdel av priset.
Panerai-MN-groot.jpg

(Ja, ni vet var bilden är hämtad…)

Under kvällens googlande stötte jag på en märklig detalj. Det tycktes som att många av bilderna på klockan visade en feltryckt kronograftavla. Tavlan vid kl. 3 hade nummerserien 15, 20, 20, 30 i stället för 15, 20, 25, 30 som det naturligtvis borde ha varit. Därav smeknamnet dubbeltjugan…
20150415_122512_zpselm5yrpp.jpg


Skumt, men på en del forum spekulerade människor i att alla exemplar faktiskt hade det här trycket. Nåja. Trots detta kunde jag inte riktigt hålla mig utan ringde till Rob dagen efter och bad dem lägga undan klockan tills jag skulle hinna komma förbi och kolla igen. Visste inte om den urtavlan hade samma tryck. Efter ett par dagar kom jag dit och kunde konstatera att även denna hade en felaktig urtavla. Expediten var mycket förvånad och hade inte lagt märke till det tidigare. Men, men. Feltryck eller inte. Det var en väldigt trevlig modell som dessutom har slutat tillverkas och nästan inte går att få tag i ny så jag tänkte att det är lika bra att knipa det här exet. Så jag slog till och klev ur butiken glad och nöjd.
20150417_071330_zpsnhqcfbvv.jpg


På kvällen mailade jag först till Longines i Schweiz för att fråga om urtavlan. Efter någon dag damp det ner ett förvånat mail från Longines som bad tusen gånger om ursäkt för bristen i kvalitetskontroll och erbjöd mig gratis utbyte av tavlan omedelbart. En kort sekund tänkte jag att det här kanske är jättedumt att byta ut. Kanske sitter jag här med ett treskilling banco? Men, estetiken tog överhanden och jag tackade ja till deras erbjudande. Efter en vecka hörde Swatchgroup av sig och jag fick lämna in klockan. Efter ett par dagar var den tillbaka i min hand.

Inte nog med att sifferserien på urtavlan nu var korrekt. Jag upptäckte också att kronograftavlan vid kl.6 såg annorlunda ut. På min ursprungliga tavla fanns inga siffermarkeringar vilket jag reagerat över tidigare, men trodde hörde till designen. Nu fanns siffrorna där och dessutom var graderingarna annorlunda. Jag tycker att helheten blev mycket mer balanserad med den här varianten.
20150507_144550_zpsknclqx7q.jpg


Så nu sitter jag här med klockan på armen och är supernöjd. Den känns sportig men samtidigt dressig och klassiskt. Här kommer lite blandade bilder (tyvärr med gamla urtavlan - har inte hunnit fota så mycket sedan den nya damp ner).
20150419_170842_zps4go3nsxw.jpg

20150420_093055_zpsku7t8kjg.jpg


Härligt skarpa bezelkanter.
20150419_125200_zpsbglrbqhi.jpg


Trevlig baksida med det blåa columnhjulet
20150419_124728_zps2x0bnk82.jpg

20150419_124714_zps0ghtzbyh.jpg


Jag har haft ett antal Longines tidigare. Både nytillverkade i Heritageserien och gamla 50-talsur. Och jag måste säga att de är fantastiska när det gäller att tillvarata sina traditioner på ett vettigt sätt. Extremt välbyggda, väldesignade klockor för en bra penning. Rekommenderas starkt!

/Henrik
 

demondave

Rolex
Riktigt stilig! Fick du behålla treskilling banco-tavlan? Eller kanske man ska säga tjugoskilling banco :) Isåfall har du ju verkligen det bästa av båda världar.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Riktigt stilig! Fick du behålla treskilling banco-tavlan? Eller kanske man ska säga tjugoskilling banco :) Isåfall har du ju verkligen det bästa av båda världar.


Tyvärr kom jag inte på det förrän några dagar efter att jag hämtat upp den och då kändes det lite svårt att ringa tillbaka igen. Jag kan tänka mig också att de inte hade varit jättevilliga att låta mig behålla ett sådant flagrant exempel på dålig kvalitetskontroll :)

/Henrik
 

demondave

Rolex
Tyvärr kom jag inte på det förrän några dagar efter att jag hämtat upp den och då kändes det lite svårt att ringa tillbaka igen. Jag kan tänka mig också att de inte hade varit jättevilliga att låta mig behålla ett sådant flagrant exempel på dålig kvalitetskontroll :)

/Henrik

Attans! Men som du är inne på, det hade nog varit en tuff match att vinna. I vilket fall som helst blev resultatet långt bättre med nya tavlan, så ingen idé att fundera på saken.
 
Riktigt trevlig! Bara att gratulera:)
Förklara för en oinsatt vad som är grejen med kolumn wheel..? Jag har hört begreppet men aldrig tagit reda på vad det innebär.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Tack för trevlig läsning! En riktigt fin klocka som växte medans jag läste. Du har rätt; sportig, dressig och klassisk!

Snyggt typsnitt du fått till i texten också!:)
 

KMS

Rolex
Snyggt!

Har precis fått hem den vita varianten.
Är rätt nöjd med att ha en dubbel20 ändå! :)
Garanterat premiumfel om 20 år!:):)
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Nej, jag kanske gjorde en blunder. Skulle inte förvåna mig om dubbeltjugan om tio år säljs för dubbla priset. Då får jag sitta där med lång näsa :)

/Henrik

Förmodligen inte.

Har en personlig dragning till detaljer på klockor som är udda eller sällsynta. Därför skulle jag inte ha bytt. Men det Är ju troligtvis rätt för dig då du gick igenom med det :)
 

KMS

Rolex
Nej, jag kanske gjorde en blunder. Skulle inte förvåna mig om dubbeltjugan om tio år säljs för dubbla priset. Då får jag sitta där med lång näsa :)

/Henrik



Vem vet!:)

Tycker mest att det är lite extra kul när det ändå är en relativt stor tillverkare som missar en sådan här rätt så enkel och uppenbar grej. Trodde först att det var nån gimmick eller referens till nån gammal modell som hade detta felet, men det verkar ju faktiskt som det är en riktig miss. Vilket i min värld gör det lite roligare! Gillar den nya subdialen med siffror i bättre dock!

Du är ju inte ensam heller, finns en kul tråd om detta här: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?329451-New-arrival-Longines-1942-with-error

Lite längre ner på den nämnda länken finns detta felet vilket faktiskt är hysteriskt roligt (på ett nördigt sätt):)
OllechWajsM72L.jpg
 
Topp