• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet: Longines 1942 Heritage Chronograph

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Vem vet!:)

Tycker mest att det är lite extra kul när det ändå är en relativt stor tillverkare som missar en sådan här rätt så enkel och uppenbar grej. Trodde först att det var nån gimmick eller referens till nån gammal modell som hade detta felet, men det verkar ju faktiskt som det är en riktig miss. Vilket i min värld gör det lite roligare! Gillar den nya subdialen med siffror i bättre dock!

Du är ju inte ensam heller, finns en kul tråd om detta här: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?329451-New-arrival-Longines-1942-with-error

Lite längre ner på den nämnda länken finns detta felet vilket faktiskt är hysteriskt roligt (på ett nördigt sätt):)
OllechWajsM72L.jpg


Jag, jag tänkte också ett tag att det kanske var medvetet. I den officiella Longineskatalogen från 2012 och på allt reklammaterial de hade på Swatchgroup är det dubbeltjugan som avbildas, så den måste varit med från start och utgjort huvuddelen av alla exemplar. Det finns några enstaka bilder på den nya urtavlan.

Den där O&W är ju verkligen hysteriskt rolig! :)

/Henrik
 
  • Like
Reactions: KMS

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tack allihop för glada och trevliga kommentarer! Det är verkligen kul att få dela sin hobby och glädje med andra nördar av samma sort.

/Henrik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har inte orkat läsa alla kommentarer, så nu kanske jag är sen på bollen, men det är ju en annan referens på första bilden. Andra visare, annan placering av datumet mm.

Fin klocka! Hur stor är den?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Sorry för bumpande av gammal tråd men:
Borde det inte bara vara nice/premium med en feltryckt tavla i framtiden? Speedmaster med "220-bezel" är ju tex mer premium än DO90 osv.

Men det kanske bara är jag som jagat vintage hittills och aldrig behövt störa mig på något fel på en sprillans klocka :)
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Sorry för bumpande av gammal tråd men:
Borde det inte bara vara nice/premium med en feltryckt tavla i framtiden? Speedmaster med "220-bezel" är ju tex mer premium än DO90 osv.

Men det kanske bara är jag som jagat vintage hittills och aldrig behövt störa mig på något fel på en sprillans klocka :)


Njae, jag tror inte att det är tillräckligt ovanligt för att bli premium. Nästan alla exemplar jag sett säljas (både begagnade och nya) samt alla officiella prylar från Longines har haft dubbeltjugan. Så kanske blir det den korrekta tavlan som blir udda och värd mer... ;-)

/Henrik
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Njae, jag tror inte att det är tillräckligt ovanligt för att bli premium. Nästan alla exemplar jag sett säljas (både begagnade och nya) samt alla officiella prylar från Longines har haft dubbeltjugan. Så kanske blir det den korrekta tavlan som blir udda och värd mer... ;-)

/Henrik
I see! Haha, håller tummarna för det!
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Vem vet!:)

Tycker mest att det är lite extra kul när det ändå är en relativt stor tillverkare som missar en sådan här rätt så enkel och uppenbar grej. Trodde först att det var nån gimmick eller referens till nån gammal modell som hade detta felet, men det verkar ju faktiskt som det är en riktig miss. Vilket i min värld gör det lite roligare! Gillar den nya subdialen med siffror i bättre dock!

Du är ju inte ensam heller, finns en kul tråd om detta här: http://forum.tz-uk.com/showthread.php?329451-New-arrival-Longines-1942-with-error

Lite längre ner på den nämnda länken finns detta felet vilket faktiskt är hysteriskt roligt (på ett nördigt sätt):)
OllechWajsM72L.jpg
Förlåt att jag väcker gammal björn som somnat till liv (tråden alltså). Sitter och läser igenom gamla trådar på måfå... Är inte det som ser ut som missade siffror/markeringar egentligen bara att de döljs i den vita ljusreflexen? Tycker mig kunna se antydan till markering efter "40", ljusreflexen är liksom rak i början. :angel::rolleyes:
 
Topp