• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet SII

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så jag kom precis hem från en vecka i stockholms skärgård och i brevlådan låg ett bulligt litet kuvert med massa japanska krumilurer på.

Kuvertet innehöll en SII från 1997 som jag råkade ropa hem på ebay.

Varför gör jag då denna tråd som möjligen kan bryta mot forumreglerna?

Jo klockan jag har köpt är lite märklig och jag behöver lite hjälp om någon besitter kunskap om detta.

SII står för Seiko Instruments Inc och är en del av Seikokoncernen. Dock gör inte SII egna klockor (eller ska åtminstånet inte göra egna klockor). SII gör de urverk som Seiko säljer till andra märken och diverse mätinstrument med krav på hög mekanisk precision.

Innan jag råkade lägga det högsta budet på klockan frågade jag runt lite om just SII i den officiella Seikotråden och även forumets Seiko virtuos yonsson kunde bara komma med sparsam information kring klockan och lite intressant historik kring Seiko i allmänhet kopplat till SII. Han mumlade även något om att det skulle kunna vara en prototypklocka, vilket givetvis sporrade intresset för uret.

Klockan mäter nätta 36 mm, ringen är av det något kryptiskt namngivna materialet "base metal" vilket innebär att det kan vara gjort av vad som helst förutom ädelmetall och boetten är i rostfritt. Glaset har jag ingen aning om vad det är, det är dock ej plast och repfritt. Urtavlan är av, vad som skulle kunna vara, borstat aluminium och väldigt ljus och trevlig men ändå med lite struktur och silveraktig färgton vid vissa ljusinfall.

Klockan ger ett intryck av att vara välbyggd och har en mycket bra finish.

Urverket är ett Y675A. Efter lite googlande dar jag slutsatsen att Y675 är den version av Seikos 7S26 som säljs till tillverkare utanför Seikokoncernen vilket får mig att dra slutsattsen att Y675A är någon variant på samma urverk. Det går även i 21600 bph

Om någon vet mer, dela gärna med er då jag vill veta mer om klockan.

Nästa steg är att få iväg klockan på service vilket troligen kommer kosta mer än vad jah både gav för klockan och vad klockan är värd.

Och nu några bilder :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Snygg klocka. Väldigt clean.

Sen om jag förstått det rätt så gör faktiskt sii klockor under varumärket j.springs.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter mer rotande (samt att jag registrerat mig på WUS och ställt ungefär samma fråga som här), så är det bästa svaret jag får fram att jag har en prototyp alternativt ett urverksdemo exemplar.

Det som dock ej riktigt stämmer med de SII urverksdemon jag har sett tidigare är att dessa normalt sett är märkta med urverksnummer på urtavlan.

Denna känns ändå mer som en "riktig" klocka.

Men men luskandet fortsätter kring detta ur.

EDIT:// så här brukar "design samples" se ut http://www.timemodule.com/sii/index.php?route=information/design_sample
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7s26 har ju dagvisningen också, men det kanske är ett tidigt no day 7s26.
Jag sa aldrig att det var en prototyp, jag sa att jag trodde det var en prototyp. Tror fortfarande det i och för sig. ;)

Testa starta en tråd på TZUK, så ska du se att Cannop eller någon annan av dårarna ger dig ett bra svar. Jag kan göra det pt dig om du vill, men det är ju roligare för dig om du gör det själv.

Riktigt snygg var den hur som helst. Mycket snyggare än den var i annonsen. Sälj aldrig den! Alternstivt, sälj den till mig. :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
7s26 har ju dagvisningen också, men det kanske är ett tidigt no day 7s26.
Jag sa aldrig att det var en prototyp, jag sa att jag trodde det var en prototyp. Tror fortfarande det i och för sig. ;)

Testa starta en tråd på TZUK, så ska du se att Cannop eller någon annan av dårarna ger dig ett bra svar. Jag kan göra det pt dig om du vill, men det är ju roligare för dig om du gör det själv.

Riktigt snygg var den hur som helst. Mycket snyggare än den var i annonsen. Sälj aldrig den! Alternstivt, sälj den till mig. :D

Är ute på stan och springer nu men testar TZUK senare :)

Och tyvärr kan du glömma att jag säljer klockan till dig eller någon annan, jag säljer aldrig en klocka ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Efter lite frågande på TZ-UK litar det åt att klockan är en jubileumsutgåva för att fira att Daini Seikosha fabriken som geundades. En förklaring som inte könns helt osannolik i mina öron.

Följdfrågan är då givetvis hur många ex av klockan som har gjorts? :)

Vore ändå lite kul om den gjordes i ett ganska begränsat antal så den iaf är lite ovanlig ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fy fan va tjocka fingrar jag måste ha, om någon tycker att mitt förra inlägg är svårläst kan jag på beställning översätta det till svenska :p
 
Topp