• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet: Udda fågel, eller snarare fisk! Bulgari Diagono SD42S

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Direkt kan jag väl säga, detta är inte en klocka för alla, sett på flera sätt! Många avfärdar nog Bulgaris klockor som smyckesur. Designen och formspråket är ganska annorlunda det mesta på marknaden. Jag tror vi nordbor i allmänhet är rätt skeptiska till Bulgaris klockor ;)

IMG_5111.JPG


Här i veckan ropade jag in en Diagono ref. SD42S på auktion, jag fick den för ett väldigt överkomligt pris. Nyfikenheten till modellen kommer från att min svåger tidigare skaffat en SD40S (siffran i referensen står för diametern, det finns även 38mm, dvs SD38S) som jag lånat och fattat tycke för. SD40s är en mycket mer sansad klocka som bäres väldigt behagligt och den känns som en elegant, lite glassig dykare. När jag började efterforska Diagonoklockorna hittade jag SD42S modellen som är lite mer ovanlig med lite mer attityd. Jag har en svaghet för maffiga tooliga eleganta (stekiga?) dykare som klarar lite tryck! SD42S är verkligen "toolig", fast kanske inte för oljeplattformsdyk i Nordsjön, men snarare för dyk utanför Rivieran!
Jag är lite osäker när dessa tre dykare (SD38S, SD40S och SD42S) kom, men jag tror det var tidigt 2000-tal. Modellerna är nu utgångna men man kan hitta enstaka exemplar kvar hos återförsäljarna, Bo Berggrens har tex en SD42S kvar i butik.

Triss i WR 2000m!
IMG_5144.JPG
IMG_5145.JPG


Lite roligt är att denna klocka har avlägsna gemensamma gener med min AP Royal Oak Jumbo. Ser ni inte likheten? Så här hänger det ihop; Gerald Genta fick i uppdrag av Bulgari att designa en klocka till dem på slutet av 70-talet, dvs strax efter AP RO och PP Nautilusen. Detta resulterade i "BVLGARI – BVLGARI" modellen som än idag utgör stommen i merparten av Bulgaris klockor. BVLGARI – BVLGARI har utvecklats till
nuvarande Diagono-serien.

Läs mer om detta i @Singulars
eminenta serie i Manolo om klockvärldens 25 klassiker; http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110922/klockvarldens-25-klassiker-bulgari-bulgaridiagono

Bulgari
"The trademark is usually written BVLGARI in the classical Latin alphabet (where V = English U)"
Bulgari avfärdas kanske snabbt som simpla smyckesklockor, men i likhet med Cartier och Chopard är man tämligen seriösa med sina klockor. Redan 1884 började man tillverka klockor (mest damur) men en alvarlig satsning på klockor gjordes dock först på 1970-talet. År 1977 släpptes för första gången en klocka med texten Bvlgari-Bvlgari graverat två gånger på bezelen, design Gerald Genta. Dessa klockor blev en stor succé.
Bild snodd från Manolo/nätet
c2929b17e2005bffc8eac1994b7277f427378cce.jpg


-"The inspiration for the first Bulgari Bulgari was an ancient Roman coin on which the effigy of the emperor was encircled by engraved inscriptions. Genta applied this design element to the watch's bezel, which bears the two "Bulgari" engravings from which the model derives its repetitive name. The cylindrical shape of the case is also influenced by ancient Rome, specifically by the columns of Roman temples. Over its 36 years of existence, the Bulgari Bulgari has only undergone slight changes, including the transition from quartz to mechanical movements, and variations in size to suit modern tastes."
Citat ovan, Watchtime; http://www.watchtime.com/blog/5-iconic-watches-mind-gerald-genta/

Sedan 1989 så förser bl.a. Girard Perregaux Bulgari med urverk men år 2010 presenterades Bulgaris egenframtagna kaliber 168, som man placerat i sin nya Octo-serie. Läs mer här om urverket: http://bulgari.watchprosite.com/sho...rely-in-house-conceived-movement-calibre-168/

All produktion av Bvlgari klockor sker i Neuchâtel i nordvästra Schweiz.
Numera har även Bulgari köpt och övertagit klockföretagen Gerald Genta och high end märket Daniel Roth.

Bulgaris historia och designspråk
-"Familjen Bulgari härstammar från den lilla byn Epirus i Grekland där man redan i mitten av 1800-talet var silversmeder. År 1884 emigrerade familjen till Italien där Sotirio Bulgari 1884 öppnade en verkstad i Sistina i Rom. "
"Perioden direkt efter andra världskriget skulle innebära en viktig brytpunkt i Bulgaris designspråk. Under denna tid kom Bulgari att röra sig bort från den strikta formgivningen av den franska skolan, och istället skapa ett eget formspråk inspirerat av den grekiska och romerska klassicismen, den italienska renässansen samt 1800-talets latinska guldsmedstraditioner. "
Saxat från Watch on Watch. http://www.watchonwatch.com/sv/products/bulgari/?action=update_selection&gender=&series=&bracelet_material_group=&bracelet_material=&dial=Blå

Klockan!
Ref. SD42S är byggd som en tank, eller snarare som en miniubåt gjord för djuphavsgravarna. Boetten är solid, med en heliumventil på sidan. Safirglaset är tjockt och kupad konvext. Dykringen är distinkt och känns mycket stabil. Super luminovan på tavla och visare är bland den bäst lysande jag sett.

IMG_5156.JPG
IMG_5158.JPG
IMG_5163.JPG

IMG_5162.JPG


Länken eller gummit är just en länk gjord av gummi som sitter väldigt bekvämt. Det dubbla viklåset utan anmärkning, men kanske inte det jag skulle föredra på en seriös dykklocka. Visserligen är "keepern" gjord för att dra upp och låsa viklåset mot att ofrivilligt gå upp. Bra.
IMG_5140.JPG
IMG_5138.JPG

Verket i denna är baserad på ett ETA 2892-A2 verk. Dekorerat. Bilden är dock tagen på svågerns urverk.
IMG_4801.JPG


Klockan är bekväm att bära och upplevs inte som speciellt stor eller så hög. Jag gillar den! Jag skall iväg utomlands snart och hoppas då på lite dyk i Atlanten utanför Afrika, kanske är det denna som då får följa med?

Här i jämförelse med svågerns ref. SD40S.
IMG_5135.JPG
IMG_5130.JPG
IMG_5132.JPG
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Som du säger, inte för alla. Men biffig och med en jävla massa attityd. I like!

Och ett jäkla bra inlägg! Kul att läsa. Man tackar.
 

olivetti

Cartier
Trevlig info och klocka, tillräckligt udda för att antingen falla för eller hata men definitivt inte mainstream. Jag hade nog kunnat hoppa på en sån har för mig att där fanns en i guld till salu för mycket rimliga pengar för ett tag sen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Älskar den! Stekig grisjävel... Ser ut som tavlorna är lika sora på 40 och 42 mm? Det är en egenskap jag älskar, när boetten är kraftigare och vridringen bredare. Knubbiga dykare är härliga. Grattis säger jag!
Tack! Nej tavlan och glaset är faktist större på 40:an. Dock är index och visare lite kraftigare på 42:an.
 

DrDre

Patek
Där ser man, jag hade ingen aning om att Genta designat den klassiska Bulgari-Bulgari. Den är ju en klassiker bland dress watches. Jag köpte en till frugan i present för många år sedan i storlek 33. Hon gillade den inte alls. Hon gillade inte designen med den stora texten på boetten och hon gillade inte att den var begagnad. Så den har legat i ett skåp nu rätt länge med förhoppningen att hon skulle ångra sig men när ämnet togs upp för några månader sedan så var inställningen densamma.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Det är såhär en paketöppning ska se ut. Tack för läsningen!

En riktig tjockis som egentligen är skitful men som ändå lyckas övervinna det på något sätt.
Skönt att se att du kör på 2000m rakt igenom, man vill ju inte riskera att man hamnar för djupt i bubbelpoolen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är såhär en paketöppning ska se ut. Tack för läsningen!

En riktig tjockis som egentligen är skitful men som ändå lyckas övervinna det på något sätt.
Skönt att se att du kör på 2000m rakt igenom, man vill ju inte riskera att man hamnar för djupt i bubbelpoolen.
Ååjo! Jag har nog ytligare ett par dykare (min favorit-typ-av-klocka) och någon som jag bara kan dyka ner till 200 m med!
När man drar allt till sin spets, så har jag ändå aldrig dykt djupare än 45m...
Så odjuret och skönheten! :D
IMG_4563.JPG
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Håller med om att det kanske inte är allas kopp av te! Jag tycker den är relativt ren och snygg utan för mycket onödiga
detaljer!

Grattis!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
GATTIS, COOLT att någon törs gå emot strömmen! Den fete var as grym, men skulle nog vara för stor på min handled.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tackar för matig läsning, på många sätt. Uppskattar att du tar dig tid och delar med dig. Uppskattar också bredden du har i ditt samlande!

Tror inte jag har sett just din modell. De tvåtusen metrarna kräver sin boett! De mindre är mer min storlek och de har jag inte missat. Var väl ganska eftertraktade då de kom?

Klart att du ska låta den dyka!

Mvh A
 
Topp