Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

"Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Diskussion i 'Vintage' startad av Fryken, 24 december 2012.

1. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Fick denna i julklapp av mor och far. Det är alltså en Ulysse Nardin i guld och den har burits av min farfar som fick den av Avesta Jernverk när han gick i pension 1978. Jag har tokdålig koll på vintage och ännu sämre koll på vintage UN. Jag undrar därför om någon vet något om denna modell.

Då jag även har en nyinkommen telefon som jag inte hunnit bekanta mig med får ni nöja er med en bild. Min mor hävdar att klockan servades hos Rob E för några år sedan. I vilken utsträckning den servades vet jag inte men den har iaf fått ett nytt band. ;)

På baksidan står endast år och namn ingraverat. Den är handjagad och ca 30 mm.

Bifogade filer:

2. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Re: "Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Grattis till en mycket fin julklapp! Speciellt trevligt med personlig proviant, eller vad det nu heter ;)

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

3. Kettil

Kettil Biskop

Vilken julklapp. Gratulerar! Fick jag en sådan skulle jag absolut börja vänta på tpmten igen! :)

Vet inte så mycket varken om din klocka eller om märket, annat än att dom har koppling till JLC och att dom brukar vara nedlusade med komplikationer. Så det är trevligt att se en enkel och elegant sak.

mvh

4. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Tack grabbar! :D

Mätte den precis och fick den till 34mm.

5. Gavve

Gavve Greven

"max 30 mm" ? hehe

34 mm är ju helt klart en gångbar storlek, ser fram emot att se den irl

6. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    En fin julklapp, kul med proveniensen! Ulysse Nardin ligger väl prismässigt i det högre segmentet, otroligt cool logga och somKettil påpekar bruka det drälla av komplikationer och även en del småcrazy designer if you ask me. Din guldis är fin och härbärgerar troligtvis ett inhouseverk...

7. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Hehe. Tokdåligt ögonmått. Du får se på nyår. Skönt ur helt klart!

8. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Hur öppnar jag den på bästa sätt?

9. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Re: "Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Om du måste fråga... Don't do it ;-)
    Närå, men en bild skulle underlätta!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

10. Kettil

Kettil Biskop

Då jag antar att det är helguld så antar jag även tryckboett; så öppna med en bra boettkniv. Ibland finns det en liten anvisning där man kan sätta kniven. Slappna av och var försiktig; gör man rätt behövs nästan ingen kraft alls. Har själv jäktat fram trista smårepor på guldisar. :oops:

11. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Tack för svaren!!!

Slänger upp fler bilder vid tillfälle. Ledig nu och har således ont om tid. :D

12. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Vilken koppling är det...?

13. Kettil

Kettil Biskop

Jag hade för mig att JLC räddade UN från nedläggning under batterieran, men när jag läser på ser jag att märket räddades 1983 bl a av en Rolf W Schnyder som började sin karriär hos JLC. Inte mycket till koppling alltså... :oops:

14. leben

leben El Patrón

Vacker klocka. Släktklockor är ngt speciellt!

15. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Tack! Den är fin. Möjligen i minsta laget men jag gillar den ändå!

Här en bild på baksidan. Kan jag köra tennisbollsöppningstekniken eller vad tror ni? ;)

Bifogade filer:

16. Kettil

Kettil Biskop

Skruvboett, coolt. Ja det där ser som ut som "tennisbolltekniken", vilken jag själv med framgång börjat praktisera fast med Gaffa-tejp efter tips från herr BluesmanV8.

17. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Då blir det lite mek efter jobbet i dag. Kul!

18. leben

leben El Patrón

Bildbevis!! :)

19. Gavve

Gavve Greven

Fy fan gör inget dumt nu :D

20. Wollen

Wollen Barfly

+1

Känns som att man kan få höra snyftande, svordomar mm imorgon när han väl lyckats ha sönder något :D :eek:

21. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: "Nyinkommet" Ulysse Nardin i guld

Grattis, sjukt stilig klocka! 34 mm också, som vi enades om som den mest manliga storleken, i den andra tråden! :)

Får vi se lite bilder när Du öppnat den??

22. Fryken
    Trådstartare

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Tackar! Exakt. :D

Självklart kommer det bilder! Blev dock ingen gummiboll införskaffad i dag men uppdaterar så fort jag får isär klockan!

23. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Hey, take it easy man, är väl en bra idée att lämna in klockan på service, då du fått den i present och kommer mest troligen behålla den. Då kan även urmakaren ge dig lite info och du slipper tårarna som uppstår när du själv försökt få isär den. Mitt tips, btw fin klocka, ta hand om den.