• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Nyinkommet...

Sond

Patek
Lite överraskande sprang jag på en möjlighet att komplettera samlingen med en liten godbit. Jag ska inte påstå att det var särskilt planerat. Men tavlan, indexen, alphavisarna(ni kanske känner till min böjelse för dem..;)) och den blåsvarta sekundvisaren gjorde att jag inte kunde motstå den.

Klockan är en Air King från 1958 och har en fantastisk patina. Dock inte en smutsig eller sliten patina utan just bara åldrad. Nu några bilder som inte håller särskilt bra kvalitet eller fantasi. Men tid och ljus möjliggör inget bättre just nu.
DSC_8573.jpg

DSC_8579.jpg

DSC_8578.jpg


Klockan köptes av en forummedlem, Marckus och efter en fika och lite bandbyte var klockan min..:happyhappy:

Jag ser denna som den perfekta kombinationen till min Explorer 1016. Samma enkelhet och samma typ av index. Även om Explorer förs senare anslöt sig till det typsnitt som finns på denna Air King.
 

Diogenes

Cartier
Lite överraskande sprang jag på en möjlighet att komplettera samlingen med en liten godbit. Jag ska inte påstå att det var särskilt planerat. Men tavlan, indexen, alphavisaran(ni kanske känner till min böjelse för dem..;)) och den blåsvarta sekundvisaren gjorde att jag inte kunde motstå den.

Klockan är en Air King från 1958 och har en fantastisk patina. Dock inte en smutsig eller sliten patina utan just bara åldrad. Nu några bilder som inte håller särskilt bra kvalitet eller fantasi. Men tid och ljus möjliggör inget bättre just nu.
DSC_8573.jpg

DSC_8579.jpg

DSC_8578.jpg


Klockan köptes av en forummedlem, Marckus och efter en fika och lite bandbyte var klockan min..:happyhappy:

Jag ser denna som den perfekta kombinationen till min Explorer 1016. Samma enkelhet och samma typ av index. Även om Explorer förs senare anslöt sig till det typsnitt som finns på denna Air King.

Mycket vacker. Bara att gratulera. Står "Air-King" för något särskilt?
 

A.Gold

Omega
Visste inte att vintage Air-King är såhär vassa! Riktigt coola index. :)

Vad känntecknar alphavisare? Är det just den formen (Alltså att visaren först är smal, blir ganska direkt och smalnar senare ut hela vägen) eller är det något annat?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Så grann så det inte är sant! Detta är anledningen till att vintageträsket är omöjligt att kravla sig ur!

Stort Grattis!
 

Sond

Patek
Visste inte att vintage Air-King är såhär vassa! Riktigt coola index. :)

Vad känntecknar alphavisare? Är det just den formen (Alltså att visaren först är smal, blir ganska direkt och smalnar senare ut hela vägen) eller är det något annat?
Alpha är formen som du beskriver. Och jag har en krasch på dessa visare. Särskilt på icke dykare och grova flygare. Här är min DJ med Alphavisare
null_zps4fcf2bf1.jpg
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Mycket, mycket vacker, har själv en på gång in en 93:a men ett stort hurra för den patinan:) snyggt!
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Cool. Grattis till en snygging. Och med riveted-länk också. Är det en sådan där med stretch eller en vanlig riveted oyster? Snygg som fan i alla fall.

Har alltid trott att sådana visare kallades Dauphine-visare men det kanske är något annat.

JoberMan
 

Sond

Patek
Har du lust att utveckla?

Denna inledning på en text är det jag oftast sett i en eller annan tappning. Men som sagt, jag bara tror, jag vet inte:
"The Rolex Air-King has one of the most complex histories of any Rolex model spanning nearly 70 years of continuous production. During the Second World War, Rolex would supply their SpeedKing or other specified model on credit to British POWs. As the war drew to a close, Rolex founder, Hans Wilsdorf, chose to honor the RAF pilots of the Battle of Britain with a series of aviation themed watches. The "Air" series included the Air-Lion, Air-Giant, Air-Tiger, and of course the Air-King. Today, only the Air-King remains."

Källa: http://rolexblog.blogspot.se/2013/07/the-complete-history-of-rolex-air-king.html
Webbsidan vet jag inget om, men jag har läst liknande tidigare.
Cool. Grattis till en snygging. Och med riveted-länk också. Är det en sådan där med stretch eller en vanlig riveted oyster? Snygg som fan i alla fall.

Har alltid trott att sådana visare kallades Dauphine-visare men det kanske är något annat.

JoberMan

jag trodde också att de hette Dauphine. Det används då och då på VRF tex. Men det visade sig att det inte är korrekt.
https://klocksnack.se/threads/marken-rämnar-dauphine-är-alpha-eller.12535/
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Cool. Grattis till en snygging. Och med riveted-länk också. Är det en sådan där med stretch eller en vanlig riveted oyster? Snygg som fan i alla fall.

Har alltid trott att sådana visare kallades Dauphine-visare men det kanske är något annat.

JoberMan
Trodde jag också men har för mig att Aurum rättade både mig och Sond i hans tidigare uppackningstråd avseende DJn.


Grattis till en fin 34mm! (tror jag) :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Lite överraskande sprang jag på en möjlighet att komplettera samlingen med en liten godbit. Jag ska inte påstå att det var särskilt planerat. Men tavlan, indexen, alphavisarna(ni kanske känner till min böjelse för dem..;)) och den blåsvarta sekundvisaren gjorde att jag inte kunde motstå den.

Klockan är en Air King från 1958 och har en fantastisk patina. Dock inte en smutsig eller sliten patina utan just bara åldrad. Nu några bilder som inte håller särskilt bra kvalitet eller fantasi. Men tid och ljus möjliggör inget bättre just nu.
DSC_8573.jpg

DSC_8579.jpg

DSC_8578.jpg


Klockan köptes av en forummedlem, Marckus och efter en fika och lite bandbyte var klockan min..:happyhappy:

Jag ser denna som den perfekta kombinationen till min Explorer 1016. Samma enkelhet och samma typ av index. Även om Explorer förs senare anslöt sig till det typsnitt som finns på denna Air King.

Cool, grattis!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Har du lust att utveckla?

ursäkta min sura attityd, var bara lite trött på hela internet just då (lägenhetstråden...)

Grymt cool och perfekt patinerad klocka GRATTIS!!!

Rolex, som inte valdes som leverantör till RAF (som Omega, Zenith, Movado, Longines, Ebel mfl.) men som alltid har varit marknadsföringsgenier erbjöd elegant Allierade POW-officerare att köpa en ny Rolex mot betalning efter kriget. Många beställdes vad jag förstår från läger i Tyskland, nån särskilt berömd från det Stalag där ett gäng rymde. :)



http://en.wikipedia.org/wiki/Stalag_Luft_III
http://people.timezone.com/library/extras/200704246126




Men det kan kanske stämma att "Air"-modellerna skapades för att hylla luftens hjältar efter kriget, vet ej.
 
Topp